خبرویزه روزنامه ها(38) 7مرداد 94
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 114
بازدید دیروز : 54
بازدید هفته : 684
بازدید ماه : 2199
بازدید کل : 186736
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

«چشم‌آبی بودن» سیاستمداران اروپایی چه خیری عاید ملت ایران می‌کند؟ و چرا این روزنامه و روزنامه‌های مشابه به جای رفتار طلبکارانه با سیاستمداران دورو و بی‌صداقت غربی، تبدیل به ماشین تبلیغاتی آنها شده‌اند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

جشن برای چشم‌آبی‌ها به جای پرسش از دستاورد مذاکرات

روزنامه های زنجیره‌ای، در بحبوحه سقوط شاخص بورس و گران‌تر شدن طلا و ارز، برای سفر مقامات اروپایی به ایران جشن گرفتند.

تیتر و عکس نخست برخی از روزنامه‌های شبه‌اصلاح‌طلب به این شرح است:
- آرمان امروز:‌ دیپلماسی بانوی خندان در تهران
- اعتماد: کاروان چشم‌آبی‌ها در تهران؛ سفرهای پی‌درپی مذاکره‌کنندگان و مقام‌های اروپایی به ایران، از آغاز دورانی جدید خبر می‌دهد
- شرق: این 3 زن؛ حضور دو تن از زنان مؤثر مذاکرات هسته‌ای در تهران
- فرهیختگان: امروز موگرینی، فردا فابیوس به تهران می‌آیند؛ خون بازی دلواپسان ‌‌]اشاره به نقش سیاه فابیوس در صادرات خون‌های آلوده به ایدز به ایران[
روزنامه ایران که با اشاره به سفر فابیوس، تیتر نخست خود را به «فصل جدید در روابط تهران-پاریس» اختصاص داده بود، یادداشت نخست خود را نیز به مقاله لوران فابیوس اختصاص داد؛ کسی که نقش پلیس بد را از ژنو تا وین بازی کرد و پیشنهاددهنده مکانیسم ماشه برای بازگشت اتوماتیک و سریع تحریم‌ها علیه ایران بود.

اما روزنامه اعتماد توضیح نداده «چشم‌آبی بودن» سیاستمداران اروپایی چه خیری عاید ملت ایران می‌کند؟ و چرا این روزنامه و روزنامه‌های مشابه به جای رفتار طلبکارانه با سیاستمداران دورو و بی‌صداقت غربی، تبدیل به ماشین تبلیغاتی آنها شده‌اند. جالب اینکه روزنامه آرمان در ستون کاریکاتور، یک رپرتاژ کاریکاتوری برای شرکت بدعهد رنو منتشر کرد!

اما روزنامه شرق که تیتر «حضور دو تن از زنان مؤثر مذاکرات در تهران؛ این سه زن» را برای صفحه اول خود انتخاب کرد، با اشاره به سفر فدریکا موگرینی و هلگا اشمید می‌نویسد: «بانوی سوم مسافر تهران نیست. او وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکاست. بدون اغراق نمی‌توان نقش او را در مذاکره هسته ای ایران و 5+1 نادیده گرفت؛ البته برخی اظهاراتش موجب اعتراض ایرانی‌ها و حتی دستگاه دیپلماسی شد؛ اما بعد از پایان مراسم اعلام توافق در وین، زمانی که همکارانش برای آغاز دوره بازنشستگی‌اش کف می‌زدند، بغض شرمن، زنی که بسیار سخت به نظر می‌رسید، نشان می‌داد نقش او نیز در دستیابی به این توافق نادیده‌گرفتنی نیست.»

شرمن همان کسی است که در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای تصریح کرده فریبکاری در ژن ایرانی‌هاست.

یادآور می‌شود عملیات روانی بر سر سفر مقامات اروپایی درحالی است که در عمل اتفاقی در حوزه تحریم‌ها رخ نداده و طرف غربی این تعهد محدود را به حداقل 8-9 ماه دیگر و بعد از انجام تعهدات ایران موکول کرده است.


دولت نباید در رویای معجزه‌آفرینی سرمایه خارجی سر کند


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید اولویت در تحول اقتصادی، رونق تولید داخلی و عدالت است و نه گرایش به سرمایه‌های خارجی.

فرشاد مومنی در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: دولت محترم به رغم تجربه دولت احمدی‌نژاد باز در سال 1393 قیمت حامل‌های انرژی  را به طور متوسط 55 درصد افزایش داد و در مقام انتقاد وقتی نکاتی مطرح شد، واکنش دولت در بهترین حالت این بود که شیب کارهای نادرستی را که دولت قبلی می‌کرد، خیلی کاهش دادیم، در حالی که بحث این بود که شما در فعالیت انتخاباتی‌تان وعده متوقف کردن فعالیت‌های نادرست دولت قبل را می‌دادید و شما اصلا نگفتید که کار دولت قبل را می‌خواهم ادامه دهم با شیب کمتر. این نقض عهد است.

وی درباره برنامه ششم توسعه و رویکرد به خارج می‌گوید: به صورت ایجابی به دولت محترم پیشنهاد می‌کنیم که در دوره برنامه ششم توسعه به جای اینکه در رویای جذب سرمایه خارجی و دل بستن به معجزه‌آفرینی آن قرار داشته باشیم، تمهیداتی بیندیشیم که با بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌گذاران بخش‌های مولد کشور، سرمایه‌های موجود مادی و انسانی‌مان را حفظ کنیم و حداقل آهنگ خروج این سرمایه‌ها را کند کنیم. نکته دو؛ تا زمانی که بحران اصلی در اقتصاد ایران بحران تولید زیر ظرفیت و ورشکستگی پی‌درپی تولیدکنندگان داخلی است، تمرکز افراطی و بدون برنامه بر جذب سرمایه خارجی چه معنی دارد؟

مومنی معتقد است: ما اول باید ظرفیت عظیم، اما بلااستفاده‌ای را که همه هزینه‌های ملی برای شکل‌گیری و فعال شدن آن پرداخت شده و هیچ بار مالی جدید و اضافه‌ای را به نظام ملی تحمیل نمی‌کند، به صورت برنامه‌ای در دستور کار قرار دهیم و بحران تقاضای موثر در اقتصاد ملی و مشکلات مربوط به فقر گسترده یا بحران آن را نیز با اولویت ریشه‌یابی و حل و فصل کنیم. این مسئله اخیر بسیار حیاتی است و دولت محترم باید برای آن هم یک برنامه اصولی در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم گوشی هم برای شنیدن باشد و خیری هم در این زمینه برای کشور به بار آید. مسیر توسعه عادلانه جز از طریق اقدامات مبتنی بر «برنامه» قابل پیمودن نیست. پس دولت باید هوشیار باشد که طفره‌روی از تعهد به برنامه و دور زدن مردم و نمایندگان آنها با هر توجیه و بهانه‌ای که باشد، به معنی علاقه به باز تولید و استمرار نهادهای مشوق رانت و ربا و فساد اقتصادی است.


گزارش اعتماد از نقش دولت در سقوط شاخص بورس


«سهامدارانی که طی یک سال اخیر روند حرکتی شاخص بورس انتظارات آنها را برآورده نکرده است، با اعلام خبر توافق نهایی هسته‌ای و تحریم‌هایی که قرار است طی ماه‌های آینده لغو شود، دوباره به رکوردشکنی‌های شاخص امید بستند، هرچند در ابتدا شاخص بورس با ثبت رکوردهای جدیدی امید تازه‌ای در بازار سهام ایجاد کرد، ولی در ادامه روند صعودی بورس متوقف و به عقب بازگشت.»

روزنامه دولتی ایران با انتشار مطلب فوق نوشت:‌ پس از امضای توافق تاریخی که فعالان بازار سرمایه سال‌ها انتظار آن را می‌کشیدند چرا شاخص بورس سیر نزولی به خود گرفت؟

سیدحمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخلاف آنکه بازار سرمایه بعد از دستیابی کشور به توافق هسته‌ای انتظار داشت که این گشایش‌های سیاسی روزنه امیدی را به روی بازار بگشاید شاهد افت بیشتر شاخص بورس بودیم به «ایران» گفت:‌ در بدبینانه‌ترین حالت ممکن ما باید بعد از برداشته شدن سایه یک ریسک عظیم سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی بازار سرمایه رشد اندکی را تجربه می‌کردیم که متأسفانه بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه در حالت منطقی بعد از توافق بازار باید 15 الی 20 درصد رشد شاخص را تجربه می‌کرد، افزود: این رشد شاخص بر مبنای جو روانی مثبت ناشی از حذف یک ریسک مؤثر بر بازار در کوتاه‌ترین زمان باید 3 الی 4 روز رخ می‌داد.

وی با اشاره به اینکه حتی یک هفته قبل از دستیابی کشور به توافق شاخص سهام حدود 10 درصد رشد کرد و انتشار داشتیم این رشد ادامه‌دار باشد، عامل اول حرکت بازار برخلاف انتظار سهامداران و سرمایه‌گذاران را عرضه‌های سنگین سهام از سوی شرکت‌ها که عمدتا دولتی بودند در یک هفته قبل از دستیابی به توافق عنوان کرد.

میرمعینی عامل دوم را تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران از بازار برشمرد و افزود: زمانی که توافق هسته‌ای حاصل شد سرمایه‌گذاران برخلاف تصور خود شاهد کاهش ارزش بازار بودند و این وضع باعث شد انتظارات سرمایه‌گذاران تغییر کند و آنها نیز به خیل فروشندگان سهام بپیوندند.

وی سومین دلیل کاهش ارزش بازار سرمایه را برگزاری نامناسبت مجامع و همزمانی آن با توافق هسته‌ای عنوان کرد و آخرین عامل را حمایت نکردن دولت از آثار روانی ناشی از برداشته شدن ریسک بازار دانست و عنوان کرد: دولت که مدت‌هاست به دنبال تقویت بازار سرمایه بود در این برهه که یک عامل محرک مهم در بازار سرمایه رقم خورده بود رفتاری متفاوت به  نمایش گذاشت. در حالی که می‌توانست با حمایت بازار و در نظر گرفتن بسته‌های محرک و تزریق پول دوباره بازار سرمایه را زنده کند تا زمانی که آثار واقعی توافق در بازار ظاهر شود.

همزمان روزنامه اعتماد با پیش‌بینی «احتمال سقوط آزاد بورس به کانال 50هزار‌واحدی» نوشت: عقب‌نشینی‌های بورس بعد از توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد. شاخص کل بازار سرمایه دیروز هم 536 واحد افت کرد و به 66 هزار و 441 واحد رسید. بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیروز بیشترین میزان عرضه را داشتند و بدین ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر بازار گذاشتند.

براساس تحلیل‌های موجود بازار در شرایط  کنونی به نقطه مقاومتی مهمی رسیده و در صورت شکسته شدن این مقاومت ممکن است شاخص به کانال 50هزار واحدی سقوط کند.

اما نکته جالب در بازار این بود که برخی از فعالان بازار، نظری متفاوت درباره علت افزایش عرضه توسط حقوقی‌ها اعلام می‌کردند. در حالی که در روزهای اخیر انگشت اتهام بسیاری از کارشناسان بازار، حقوقی‌ها را نشانه گرفته بود و برخی از شرکت‌های مرتبط با دولت دهم را به دستکاری بازار متهم می‌کردند، این بار برخی شایعات درباره دخالت دولت یازدهم در بازار سهام شنیده می‌شود.

اعتماد می‌افزاید: بر این اساس برخی از تحلیلگران دولت یازدهم را متهم ردیف اول سقوط بورس بعد از توافق هسته‌ای می‌دانند و معتقدند دولت برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها اجازه رشد بازار سرمایه را نمی‌دهد. براساس این سناریو در صورتی که دولت دست بازار را باز می‌گذاشت از همان روز توافق شاهد حجم تقاضای خرید و رشد شتابان شاخص‌ها بودیم ولی این اتفاق در کمال شگفتی نیفتاد و بازار در سرپایینی نزول افتاد و باعث افزایش عرضه حقوقی‌هایی که بعضا ارتباط خوبی هم با دولت یازدهم دارند شد.

بر این اساس تحلیلگران تکنیکال که پیش از این پیش‌بینی می‌کردند در شرایط تمدید یا شکست توافق بازار تا 56 هزار واحد سقوط می‌کند و در صورت توافق می‌تواند تا قله 86 هزار واحدی بالا بیاید امروز معتقدند روند منفی فعلی بازار تا پایان سال ادامه خواهد داشت.


برگشت خودکار و سریع تحریم‌ها چگونه در برجام و قطعنامه جاسازی شد


طرف غربی به طور پیچیده مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها را در برجام و قطعنامه 2231 گنجانده و این در حالی است که بنابر کتاب خاطرات روحانی پذیرش ساز و کار ماشه یکی از خطوط قرمز اصلی مذاکره‌کنندگان در سال‌های 82 تا 84 بوده است و در آن سال‌ها تلاش زیادی شده که پرونده هسته‌ای ایران به صورت خودکار به شورای امنیت نرود.

به گزارش مشرق، یکی از موضوعات مهم در متن برجام و قطعنامه شورای امنیت بحث ساز و کار «ماشه» است. در متن برجام و قطعنامه‌ شورای امنیت به این بحث اشاره شده و یکی از راهکارهای برگشت‌پذیری تحریم‌ها همین ساز و کار ماشه است.

ساز و کار ماشه (trigger mechanism)  روندی است که آمریکایی‌ها از ابتدا بر آن تأکید داشتند و محتوای آن این است که باید ساز و کاری پیش‌بینی شود که اگر ایران تعهدات خود را نقض کرد، تحریم‌های رفع شده این کشور پس از توافق، به سرعت قابل بازگشت باشند. این ماشه باید همیشه آماده چکاندن باشد تا به تعبیر غرب، تهران همواره سایه تحریم‌ها را بالای سرخود احساس کرده و به مفاد توافق پایبند بماند.

متن قطعنامه نشان می‌دهد که نهایتا ساز و کاری در آن پیش‌بینی شده که هر چند بازگشت تحریم‌ها را، آن طور که روسیه می‌خواست همچنان نیازمند تصمیم‌گیری شورای امنیت می‌داند، اما از آن مهم‌تر، همان طور که واشنگتن هدف‌گذاری کرده بود، حق وتو را از روسیه و چین گرفته و این ابزار را در اختیار تمامی اعضا قرار داده که بتوانند به سادگی تحریم‌های ایران بازگردانند.

در حقیقت فرآیند بازگشت تحریم‌ها برعکس شده است؛ یعنی، به جای آنکه شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌های ایران رأی‌گیری کند،  به صورت دوره‌ای برای «ادامه لغو» تحریم‌ها رأی‌گیری می‌کند. در چنین حالتی هر کدام از اعضای دائم شورای امنیت قادر خواهد بود با استفاده از حق وتو، از تصویب «ادامه لغو» تحریم‌ها جلوگیری کرده و موجب بازگشت تحریم‌ها شود.

بندهای 36 و 37 متن برجام به همین ساز و کار ماشه اشاره می‌کند. همچنین در بندهای 11 و 12 قطعنامه 2231 نیز ساز و کار ماشه تصویب شده است.

این دو بند توضیح می‌دهند که شورای امنیت سازمان ملل ظرف 30 روز پس از دریافت ابلاغیه کشور شاکی مبنی بر «عدم پایبندی اساسی» طرف مقابل، باید «ادامه لغو تحریم‌های ایران» را به رأی بگذارد. در این حالت است که آمریکا یا هر یک از دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، می‌توانند به سادگی با استفاده از حق وتو، مانع تصویب ادامه لغو شده و موجب شوند که قطعنامه‌های پیشین و تحریم‌های مربوطه به صورت خودکار «از نیمه شب به وقت گرینویچ سی‌امین روز پس از دریافت تذکر» همان‌طور که حالا ‌اجرا می‌شوند، به طور کامل احیا شوند.

در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای که خاطرات و دیدگاه‌های حسن روحانی در زمان مسئولیت وی پرونده هسته‌ای در آن درج شده است، مطالب زیادی درباره این ساز و کار ذکر شده است. روحانی در صفحه 207 کتابش درباره ساز و کار ماشه می‌نویسد: «آمریکا و متحدانش همچنان به آژانس و به شورای حکام فشار می‌آوردند که در قطعنامه نوعی مکانیسم «ماشه» در نظر گرفته شود.» وی در توضیح مکانیسم ماشه در پانوشت همان صفحه می‌نویسد: «منظور از ماشه این بود که اگر در آینده قصور یا نقضی گزارش شود، پرونده به صورت خودکار به شورای امنیت ارجاع شود.» روحانی در ادامه درباره این ساز و کار بیشتر می‌نویسد. او در صفحه 227 کتاب خود دو نکته را جزء خطوط قرمز نظام می‌داند و می‌نویسد: «در متن قطعنامه، علاوه بر مسئله «اطلاع» در مورد بحث «ماشه» هم حساس بودیم و آن را خط قرمز قلمداد کردیم.»

تلاش‌های روحانی در سال 82 برای جلوگیری از تصویب ساز و کار ماشه در صفحه 228 این‌گونه نقل شده است: «در نهایت، مکانیسم ماشه که قرار بود با جمله «ارجاع به شورای امنیت در صورت روشن شدن هرگونه قصور جدی جدید ایران» در قطعنامه ذکر شود، به شکل معتدل‌تری در بند 8 با این جمله‌بندی که «اگر قصور جدی جدیدی کشف شود، همه گزینه‌ها قابل بررسی است،» مطرح شد.»

** خراسان

دستور 3 هزار ميليارد توماني دولت به بانک مرکزي

 

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير هيئت دولت به ولي ا... سيف، بانک مرکزي مکلف شده است در قالب ايجاد خط اعتباري مستقل از طريق بانک عامل، معادل 30 هزار ميليارد ريال تسهيلات براي خريد گندم توليد داخل در اختيار شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران قرار دهد. همچنين بر اساس اين مصوبه سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور نيز بازپرداخت تسهيلات فوق را از محل قانون بودجه سال 1394 کل کشور مطابق زمانبندي تعيين شده تعهد و تضمين خواهد کرد.

 

درخواست عجيب يک سازمان دولتي براي خريد 100 خودرو

 

در حالي که بر اساس ماده 25 ضوابط اجرايي قانون بودجه سال جاري، شرکت‌هاي دولتي صرفا از محل منابع حاصل از فروش خودروهاي مازاد يا اسقاطي مجاز به خريد خودروهاي داخلي هستند، بر اساس درخواست يکي از سازمان هاي دولتي از مسئولان ارشد اجرايي، پيشنهاد شده است نسبت به مجوز خريد 50 خودرو سواري و 50 خودرو عملياتي براي اين دستگاه موافقت شود که فعلا با موافقت مسئولان دولتي همراه نشده است.

 

** وطن امروز

سخنگوی دولت بدون اشاره به متن غلط ظریف: قرار نیست مجلس درباره برجام رأی‌گیری کند!


در روزی که نمایندگان مجلس بشدت نسبت به رفتار نسنجیده جواد ظریف در ارائه ترجمه غلط به مجلس اعتراض کردند؛ سخنگوی دولت تاکید کرد که قرار نیست مجلس درباره برجام نظر بدهد! به‌گزارش دانا، محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سوال که موضع دولت در قبال برخی درخواست‌های نمایندگان که عنوان شده متن توافقنامه باید در قالب یک لایحه به مجلس ارسال شود، چیست، گفت: اینکه متن توافق را در لایحه به مجلس ارسال کنیم حرف جدیدی است که می‌شنویم. نوبخت ادامه داد: شورایعالی امنیت ملی بررسی این متن را آغاز کرده و دبیر این شورا هم به‌حسب نیاز گزارش‌هایی را از نحوه چگونگی بررسی‌ها ارائه خواهد داد. وی با تاکید بر اینکه مرجعی که باید این متن را بررسی کند شورایعالی امنیت ملی است، افزود: مجلس مشخص کرد که یک مرجعی (شورایعالی امنیت ملی) این متن را بررسی کند و همچنین قرار نیست در مجلس پیرامون این متن رأی‌گیری صورت بگیرد. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مجلس به شورایعالی امنیت ملی ماموریت داده تا با در نظر گرفتن محورهای مورد نظر آنها و حفظ خطوط قرمز نظام و رهنمودهای رهبری این متن را بررسی کند.

موگرینی در تهران: باید درباره سوریه اعتمادسازی شود!


فدریکا موگرینی، مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیدار کرد. به گزارش تسنیم، موگرینی در نشست خبری با ظریف گفت: توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 پایان کار ما نیست بلکه آغاز راه است و باید مصمم به کار خود ادامه دهیم. وی افزود:‌ وقتی تحریم‌ها رفع شود و ما بتوانیم توافق را اجرا کنیم آن وقت می‌توانید انتظار سرمایه‌گذاری و تجارت از طرف اروپا را داشته باشید. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به موضوع سوریه و مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا هم باید بتواند نقش موثر خود را در منطقه ایفا کند و در این باره باید اعتمادسازی صورت گیرد. موگرینی روابط منطقه‌ای و بین‌المللی اتحادیه اروپا با ایران را حائز اهمیت خواند و گفت: به طور قطع توافق هسته‌ای پایان کار ما نیست و آغاز راه است. جواد ظریف هم در این نشست خبری با اشاره به گفت‌وگوهای سال‌های قبل ایران و اتحادیه اروپا که به گفت‌وگوهای انتقادی مشهور شده بود، افزود: امروز درباره موضوعات مورد علاقه ایران و اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردیم، امروز تصمیم گرفتیم دور جدیدی از گفت‌وگو بین ایران و اتحادیه اروپا را شروع کنیم که این گفت‌وگوها،  گفت‌وگوهای سطح بالا نامیده می‌شود. ظریف افزود: این گفت‌وگوها در آینده نزدیک در سطح معاونان وزارت امور خارجه و معاون خانم موگرینی شروع خواهد شد و به‌تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت. ظریف موضوع این گفت‌وگو‌ها را حوزه‌های همکاری آینده از جمله انرژی،
حمل و نقل، تجارت، محیط‌زیست، موضوعات منطقه‌ای و بحران‌های منطقه  دانست.

آژیر حمله هسته‌ای ایران در آمریکا!


برخلاف برآوردهای حامیان دولت روحانی، پروژه ایران‌هراسی در آمریکا پس از توافق وین با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. نخستین نشانه تجمع چندین هزار نفری هفته گذشته مخالفان توافق در میدان تایمز نیویورک بود و  بعد نوبت نظرسنجی‌های مراکز رسمی و رسانه‌های جریان اصلی ایالات متحده بود که حاکی از موافقت بخش قابل توجهی از مردم آمریکا با حمله به ایران بود. در همین راستا، پایگاه آمریکایی «ساکرامنتو بی»  در خبری تحت عنوان «توافق هسته‌ای احساس ناامنی و آسیب‌پذیری را باقی گذاشت» به نقد توافق هسته‌ای پرداخت و از حمله هسته‌ای ایران به آمریکا در آینده نزدیک سخن به میان آورد. نگارنده این گزارش ضمن اشاره به خاطرات دوره کودکی خود در دهه 1960 میلادی که با جدی شدن احتمال حمله هسته‌ای[ شوروی سابق] به آمریکا در دبستان‌ها مانور آمادگی برای حمله برگزار می‌شده و با به صدا درآمدن آژیرهای خطر به زیر میز می‌خزیدند، مدعی شد نوه‌های او نیز در آینده با جدی شدن حمله هسته‌ای ایران به آمریکا چنین مانورهایی را تجربه خواهند کرد. نویسنده این مقاله در پایان آورده است: «این توافق در تضمین چندین موضوع کلیدی که برای ایمنی و امنیت همه مردم در سراسر جهان حیاتی هستند، موفق نبوده است...».

 

** قانون

 

 

مسعود  ميركاظمي: اصلاح طلبان عددی نیستند!


وزير نفت دولت احمدي‌نژاد تاكيد داشت: امروز اصلاح‌طلبان جایگاهی ندارند و آنها زیر بلیت کارگزاران رشد کرده‌اند و می‌کنند و اگر کارگزاران چترشان را بردارند اینها عددی نیستند. به گزارش نامه نيوز، مسعود میرکاظمی،عضو جبهه پایداری در مورد سخنان اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه اگر رد صلاحیت‌ها برای اصلاح‌طلبان اتفاق نیفتد آنها اکثریت کرسی‌های مجلس دهم را به دست می‌آورند، گفت: اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نیز کمتر از 8 الی 9 درصد رای داشتند و فکر نکنند رای آقای روحانی برای اصلاح‌طلبان است زیرا عموم مردم در روستاها به آقای روحانی رای دادند و جناح خاصی به آقای روحانی رای نداده است و در واقع عموم مردم رای دادند. وزیر نفت دولت احمدی نژاد اظهار داشت: اصلاح طلبان نمی‌توانند بگویند ما در آینده می‌توانیم اکثر کرسی‌های مجلس را به‌دست بیاوریم زیرا اصلاح طلبان تا الان زیر چتر کارگزاران رشد کردند و امروز نیز اگر بخواهند باقی بمانند و فعالیت کنند باید زیر چتر کارگزاران بمانند. وی در مورد اینکه اصلاح طلبان بیشتر به وحدت نزدیک شده‌اند تا اصولگرایان گفت: اصلاح طلبان حزب هستند این در حالی است که اصولگرایان حزب نیستند و همه افرادی که در شهرستان‌ها و روستاها اصولگرا هستند و اینها جزو  هیچ حزبی نیستند و در واقع همین افراد نیز به کاندیدای هر جبهه و حزبی رای می‌دهند . اين عضو جبهه پايداري تاکید کرد: ما نمی‌توانیم از جبهه اصولگرایی این توقع را داشته باشیم که همانند یک حزب عمل کند و این منطقی نیست زیرا این طیف گسترده است. میرکاظمی بیان کرد:درست است اصلاح طلبان رشد کرده‌اند و فعالیت دارند اما نباید توقع داشته باشیم که همانند یک جبهه عمل کنند مثلا در برخورد با فساد اصولگراها در مجلس پیشتاز بودند و کاری به دولت روحانی و خاتمی و احمدی‌نژاد ندارند و هدف‌شان برخورد با فساد است اما ما یک گزارش از کرسنت در اصلاح طلبان نمی‌بینیم و آنها حزبی برخورد می‌کنند و خوب نیست. نماينده تهران در مجلس تاکید کرد: از نظر من اصولگرایان برای رسیدن به وحدت مشکلی ندارند و می‌توانند به وحدت برسند ولی توقع اینکه همانند گذشته همانند یک حزب عمل کنند درست نیست.

جلسه اضطراری مجلسی‌ها با وزیر رفاه

پورابراهیمی از برگزاری جلسه اضطراری وزیر رفاه و نمایندگان مجلس برای تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان صنعت فولاد خبر داد. به گزارش ايسنا، « محمدرضا پورابراهیمی » با اعلام این خبر گفت: پس از پیگیری‌های نمایندگان مجلس و تذکر شفاهی اینجانب در صحن علنی مجلس، موضوع حقوق معوقه بازنشستگان صنعت فولاد کشور در دستور کار جدی مجلس قرار گرفت. وی افزود: بر همین اساس عصر روز گذشته جلسه اضطراری با حضور آقایان ربیعی وزیر رفاه، ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس، نوبخت معاون رئیس جمهور، مدیرعامل صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور و تعدادی از نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد برگزار شد. پورابراهیمی با بیان اینکه در بودجه دولت عددی برای بازپرداخت تعهدات صندوق فولاد در نظر گرفته بودیم، تصریح کرد: در این جلسه بر اخذ منابع موجود برای پرداخت حقوق معوقه تسریع شد. وی همچنین از پرداخت کلیه حقوق معوقه بازنشستگان صنعت فولاد کرمان ظرف امروز و فردا بر اساس پیگیری های انجام شده خبر داد.

 

** آرمان

 

مرخصي سه روزه به سراج‌الدين ميردامادي

شنیده شد که سراج‌الدين ميردامادي روز سه‌شنبه 6 مردادماه به مرخصي آمد. گيتي پورفاضل وكيل سراج ‌الدين ميردامادي با اعلام اين خبر به ايلنا اعلام كرد: با توجه به بيماري مادر آقاي ميردامادي و سفر همسر و فرزند او از فرانسه به ايران، دادگاه سه روز به وي مرخصي داده است. سراج ‌الدين ميردامادي ضمن تماس با وكيل خود با اعلام خبر مرخصي‌اش عنوان كرده كه صبح روز جمعه 9 مرداد ماه مرخصي وي به پايان مي‌رسد و بايد خود را به زندان اوين معرفي كند. 
 
فابیوس در روزنامه ایران مقاله نوشت

شنیده شد که لوران فابیوس، وزیرخارجه فرانسه در آستانه سفر خود به تهران در روزنامه ایران مقاله ای به قلم خود منتشر کرد. انتخاب نوشت؛ در این مقاله با عنوان «اقدام مشترک برای یک جهان امن‌تر» آمده است: پس از چند سال مذاکره دشوار اما سازنده به‌زودی به دعوت همتایم محمد جواد ظریف به تهران می‌روم و از این سفر خوشحال هستم. فرانسویان همیشه مجذوب ایران و به‌ویژه میراث این فرهنگ کهن و سهم این کشور در تاریخ علم و اندیشه بوده‌اند. دانشجویان ایرانی نیز برای ما شگفتی‌آفرین‌اند؛ آنها چهره ایران در دانشگاه‌های فرانسه‌اند و خوش می‌درخشند. امروز شرایط برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور مهیا شده است.
 
انفجار در خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه

شنیده شد که وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در بیانیه‌ای از وقوع انفجار در خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه خبر داد. فارس نوشت؛ «تانر ییلدیز»، از وقوع انفجار در خط لوله گاز ایران و ترکیه خبر داد. طبق گزارش خبرگزاری رسمی کویت، این وزیر ترکیه‌ای شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این انفجار در خط لوله انتقال گاز از ایران به ترکیه در استان «آغری» به وقوع آتش‌سوزی منجر شد اما تیم‌های اطفا حریق به سرعت موفق به مهار آن شدند. ییلدیز اعلام کرد جریان انتقال گاز پس از طی مراحل تعمیر از سر گرفته خواهد شد. وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در این بیانیه همچنین تأکید کرد تدابیر لازم برای گازرسانی به این منطقه و ساکنان آن اتخاذ شده است. 
 
محو نام معتمدآریا از صداوسیما

شنیده شد که این روزها تیزر تلویزیونی فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» درحالی از تلویزیون پخش می‌شود که نه اثری از نام فاطمه معتمدآریا در این تیزر هست و نه نشانی از تصویر او. فرارو نوشت؛ این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران مدت‌هاست که با این مشکل در تلویزیون ایران روبه‌روست و حتی کار به حذف نام او از تیتراژ سریال قدیمی «آرایشگاه زیبا» هم کشیده است. 
او در پاسخ به این پرسش که چرا در تیزرهای تلویزیونی فیلم «یحیی سکوت نکرد» اسم و تصویر وی نیست؟، گفته است: «برای شروع تبلیغات فیلم، کارگردان، آقای ابراهیم‌پور، به من زنگ زد و گفت تیزری برای پخش به تلویزیون دادیم و به ما گفته‌اند اسم و تصویر و صدای شما اجازه پخش ندارد. علتش را من هم نمی‌دانم».
 
پرونده ماجراي هتل مهاباد در حال رسيدگي

شنیده شد که پرونده ماجراي هتل تارا مهاباد هنوز در دست بررسي است. دادستان شهرستان مهاباد با اعلام اين مطلب گفت: در زمان حاضر، پرونده در دادسراي استان آذربايجان غربي در حال رسيدگي است و متهم هم تا رسيدن به نتيجه نهايي در بازداشت به سر مي‌برد. حيدري اظهار داشت: هر زمان كه نتيجه نهايي حاصل و حكم صادر شود از طريق سخنگوي قوه قضاييه اطلاع‌رساني مي‌شود تا افكار عمومي از وضعيت اين پرونده آگاه شوند، به همين منظور پيگيري‌ها تا حصول نتيجه ادامه دارد. ارديبهشت امسال دختري 28 ساله‌ از طبقه چهارم هتل تارا در شهر مهاباد كه به عنوان ‌ميهماندار در آن فعاليت مي‌كرد به پايين پرت ‌شد و در دم جان ‌باخت و به لحاظ اينكه مرگ اين دختر جوان مشكوك بود پرونده‌اي براي رسيدگي به اين موضوع در دادسرا تشكيل شد و پيگيري‌ها دراین‌باره همچنان ادامه دارد. 
 
توضيحات طلايي در مورد كناره‌گيري اش

شنیده شد که نايب‌رئیس شوراي شهر تهران از دلايل اختلاف نظر خود با جمعيت پيشرفت و عدالت خبر داد. مرتضي طلايي در حاشيه جلسه ديروز شوراي شهر تهران در خصوص علت كناره‌گيري وي از دبيركلي جمعيت پيشرفت و عدالت، با بيان اينكه سني از من گذشته و بايد به نوعي فضا را براي جوانان فراهم شود، گفت: در عرصه سياست و در جنس سياست وجود تفاوت نظر و سليقه امري طبيعي است. نايب‌رئیس شوراي شهر تهران ادامه داد: من در دوره‌اي دبيركل اين جمعيت بودم، اما در حال حاضر دوستان ديگري آمدند كه اميدوارم اين مجموعه را به خوبي اداره كرده تا جمعيت پيشرفت و عدالت منشا خدمت در عرصه سياست و فعاليت سياسي كشور باشد. طلايي همچنين در پاسخ به اين سوال كه علت انتخاب اعضاي مركزي جمعيت پيشرفت و عدالت از ميان مديران اجرايي شهرداري تهران چه بود،گفت: در اين زمينه چيزي نمي‌دانم و بايد راجع‌به اين موضوع از دوستان سوال كنيم. 
 
واکنش ویکی‌لیکس به ادعای پول گرفتن احمد شهید

شنیده شد که سایت ویکی‌لیکس نسبت به ادعای انتشار سندی در این سایت افشاگر راجع به پرداخت پول توسط عربستان‌سعودی به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، واکنش نشان داد. عصر ایران نوشت؛ ویکی‌لیکس، در حساب توئیتر خود، از متهم‌کنندگان شهید خواست لینک سند ادعایی خود در این سایت را نشان دهند. این واکنش، ساعاتی پس از آن صورت گرفت که بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایرانی خبری را نقل کردند که موضوع آن، انتشار سندی در ویکی‌لیکس درمورد رشوه گرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از عربستان برای تهیه گزارش‌های جهت‌دار علیه ایران بود. احمد شهید در این‌باره گفت: خوشحال است که سایت ویکی‌لیکس از منتشرکنندگان این اتهام خواسته تا ادعای خود را ثابت کنند، چون سند ادعایی آنها در هیچ‌کدام از مدارک افشاشده توسط این سایت وجود نداشته است. شهید تاکید کرد که بودجه فعالیت‌های او برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر ایران، توسط سازمان ملل تامین می‌شود.
 
سفر ده روزه یک سرمایه‌گذار آمریکایی به تهران

شنیده شد که شبکه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی با اشاره به سفر 10 روزه مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در نیویورک به تهران به چشم‌انداز اقتصادی در ایران پرداخت. ایرنا به نقل از بلومبرگ نوشت؛ هنگامی که مذاکره‌کنندگان ایران در وین سرگرم مذاکرات هسته‌ای با شش کشور قدرتمند جهان بودند،‌هانس هیومز، مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری مستقر در نیویورک به تهران سفر کرد تا امکان سرمایه‌گذاری در ایران را ارزیابی کند. بلومبرگ در ادامه می‌نویسد:‌هانس هیومز، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گری لاک، در طول سفر ده روزه‌اش به تهران با نیروی کاری آگاه، تحصیلکرده و با اقتصادی در حال رشد مواجه شد که بسیار وی را تحت تأثیر قرار داد. هیومز پس از سفر به تهران گفت آماده است پس از برداشتن تحریم‌های اروپا و آمریکا به‌ویژه برداشتن تحریم از وام‌دهندگان بین‌المللی، اوراق قرضه دولت را خریداری کند. براساس این گزارش، صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری با ریسک بالا، موسوم به «هج فاندز» همانند مدیریت سرمایه‌گذاری گری لاک، می‌گویند که خشکسالی مالی در ایران سپری خواهد شد.

** شرق

نماینده جدید مقام‌معظم‌رهبری در عراق معرفی شد


ایرنا: آیت‌الله سیدمجتبی حسینی، به عنوان نماینده مقام‌معظم‌رهبری در عراق معرفی شد. هیأتی از دفتر مقام‌معظم‌رهبری برای معرفی نماینده مقام‌معظم‌رهبری در عراق وارد نجف اشرف شدند و با شماری از علما و مراجع تقلید این شهر دیدار کردند. در این هیأت که جمعی از علما و روحانیون از جمله آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور رهبر انقلاب در امور جهان اسلام، و حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضور داشتند در مراسمی آیت‌الله سید مجتبی حسینی به عنوان نماینده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عراق معرفی شد.

دیدار رئیس‌جمهوری  با خانواده شهیدان قاسمی


ایرنا: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، عصر سه‌شنبه و در ادامه دیدارهای مستمر خود با خانواده شهدا و ایثارگران، با حضور در منزل شهیدان قاسمی در منطقه اتابک تهران، از صبر و فداکاری والدین این شهیدان والامقام تجلیل و قدردانی کرد. او دیدار با خانواده معظم شهدا را مایه برکت برای دولت دانست و گفت: بی‌تردید دعای شهیدان بزرگوار پشت‌سر ملت ایران و این دولت قرار دارد و درکشور هر موفقیتی که وجود دارد مرهون فداکاری و ایستادگی شهدا و خانواده معظم آنان است.

پیام تبریک سرلشکر جعفری به فرمانده دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله(عج)


ایسنا: در پی قرار گرفتن دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله(عج) بین دانشگاه‌های برتر تأثیرگذار علمی در جهان سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، با صدور پیامی کسب این موفقیت را به فرمانده، استادان، پژوهشگران، مدیران و کارکنان این دانشگاه تبریک گفت. در قسمتی از این پیام آمده است: به یقین این موفقیت بزرگ و تلاش مجاهدانه با وجود محدودیت‌های شدید، جز با توان، تعهد و شایستگی شما در شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های علمی و فناوری بومی و توکل و ایمان به خداوند متعال حاصل نشده است؛ باشد که مرضی رضای حضرت حق قرار گیرد، ان‌شاءالله.

پوردستان: شکست منافقین در مرصاد دلیل ترور شهید صیادشیرازی


ایسنا: امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دلیل و بهانه اصلی ترور شهید صیادشیرازی توسط منافقین را شکست و ضربه‌ای دانست که این گروه در عملیات مرصاد در اثر تدابیر و فرماندهی این شهید بزرگوار متحمل شده بودند. او هم‌زمان با پنجم مرداد سالروز شکست منافقین در عملیات مرصاد، گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی که حالت نه جنگ و نه صلح بر مرزها حاکم بود، منافقین فعالیتی را در مرزها انجام دادند و شهید صیاد شیرازی که در آن زمان مسئول بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح بود احساس مسئولیت کرد و برای بررسی وضعیت، خود را به منطقه رساند.

محور سؤال‌ها از بابک زنجانی مبالغ پرداختی اوست


ایلنا: سیدموسی احمدی، نماینده عسلویه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه عطاءالله سلطانی نماینده بروجرد، سیدحسین دهدشتی نماینده آبادان٬ سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان و خود او چهار نماینده‌ای هستند که برای دیدار با بابک زنجانی انتخاب شده‌اند٬ گفت: آقای سلطانی از جانب این جمع مسئول پیگیری زمان دیدار و تنظیم ملاقات هستند٬ اما هنوز زمان دیدار قطعی نیست٬ اما انجام آن در آینده‌ای نزدیک قطعی شده است. او در پاسخ به اینکه سؤال‌های نمایندگان از زنجانی چه مسائلی هستند٬ گفت: با توجه به تحقیقات به‌عمل‌آمده و گزارش‌های کمسیون انرژی٬ مواردی به دست ما رسیده که پرداخت‌هایی صورت گرفته و سؤال‌های ما درباره پرداخت‌های او در حوزه انرژی و نفت است و اینکه این پرداخت‌ها به چه کیفیتی بوده است.

** ایران

چه کسانی در مجمع عمومی سخنرانی می کنند؟


رؤسای جمهوری چین، روسیه، ایران و امریکا قرار است در هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی «سازمان ملل متحد» در ماه سپتامبر سخنرانی کنند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ندرت در این نشست حضور پیدا می‌کند و همچنین نخستین حضور شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین در نشست مجمع عمومی خواهد بود.


«انتخاب» به  نقل از «آسوشیتدپرس» افزود: «سازمان ملل متحد روز دوشنبه نخستین پیش نویس فهرست سخنرانان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را منتشر کرد. قرار است پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز چند روز پیش از سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا، پوتین، شی جین‌پینگ و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.»

تاجران امریکایی در جست و جوی شریک ایرانی


شرکت‌های امریکایی اکنون بیش از همتایان اروپایی خود اشتیاق حضور در ایران را دارند. با اینکه توافق بین‌المللی صورت گرفته است؛ اما همچنان شرکت‌های امریکایی برای حضور در  بازار ایران تردید دارند که این امر به سبب مجازات‌های سنگینی است که دولت برای آنها در نظر گرفته است. به گزارش «ایلنا» به نقل از «واشنگتن پست»؛ ویلیام ماکلون وکیل حقوقی در امور تحریم‌ها در گفت‌و‌گو با این روزنامه از مراجعه زیاد صاحبان مشاغل به وی و همکارانش در خصوص چگونگی حضور در بازار ایران خبر داد. وی گفت: «سؤال رایج این شرکت‌ها معمولاً نحوه چگونگی شراکت و یا سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های ایرانی است».

دعوت ظریف به صحن شورای شهر تهران


 نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گفت: «با توجه به اهمیت موضوع توافق هسته‌ای برای اعضای شورا، لازم است از وزیر خارجه دعوت به عمل آید تا در صحن شورا حضور یابند.»


به گزارش «مهر»، در جلسه شورا مرتضی طلایی که در غیاب مهدی چمران عهده‌دار ریاست جلسه شورا بود، گفت: «می بایست دعوتنامه وزیر امور خارجه برای حضور در صحن تنظیم شود.»

«ویکی لیکس»: لینک سند ادعایی را نشان دهید


سایت «ویکی لیکس» نسبت به ادعای انتشار سندی در این سایت افشاگر راجع به پرداخت پول توسط عربستان سعودی به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، واکنش نشان داد. «ویکی لیکس» در حساب «توئیتر» خود، از متهم کنندگان «احمد شهید» خواست لینک سند ادعایی خود در این سایت را نشان دهند.


سراج‌الدین میردامادی به مرخصی آمد


سراج‌الدین میردامادی که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به سه سال حبس محکوم شده بود، به  سه روز مرخصی آمد.


 گیتی پورفاضل وکیل‌مدافع سراج‌الدین میردامادی به «ایسنا»، گفت: «در حال حاضر بیش از یک سوم از مدت محکومیت سراج الدین میردامادی گذشته و با توجه به اینکه آقای میردامادی سابقه محکومیت نداشته است باید با درخواست آزادی مشروط او موافقت شود.»




:: موضوعات مرتبط: خبرویژه روزنامه ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 719
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : چهار شنبه 7 مرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');