گزارش ویژه (ایران دررسانه های دنیاشماره 13)
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 64
بازدید هفته : 724
بازدید ماه : 2986
بازدید کل : 190247
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

گزارش ویژه اندیشکده «امریکن اینترپرایز»
ایران با دیپلماسی هوشمندانه و اتخاذ راهبرد نبرد نامتقارن آمریکا را به چالش کشیده است

یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی، اقدام‌های غیرمستقیم و دقیق رقبا و عدم اراده سیاسی و نظامی سران آمریکا را از دلایل عمده کاسته شدن برتری سنتی نظامی این کشور دانست.

خبرگزاری فارس: ایران با دیپلماسی هوشمندانه و اتخاذ راهبرد نبرد نامتقارن آمریکا را به چالش کشیده است
 

اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» در گزارشی تحلیلی به قلم «فیلیپ لوهاس» تحت عنوان «چگونه رقبای آمریکا این کشور را از برتری نظامی سنتی دور می‌کنند» نوشت: ارتش آمریکا به عنوان هوشمند‌ترین قدرت نظامی دارای قابلیت نبرد است. در این بین رقبای خارجی متخاصم روش درگیری و مزیت بردن از آن‌را با آمریکا  در عرصه جهانی می‌دانند. اقدام‌های دقیق و غیر مستقیمی که یک مرحله پایین‌تر از جنگ تمام عیار هستند اغلب برای کاستن از موفقیت آمریکا در برخوردهای مستقیم و علنی بکار برده می‌شوند.

*رقبای آمریکا هوشمند هستند

نویسنده در ادامه عنوان داشت: باید گفت که در مجموع دشمنان آمریکا می‌دانند که چگونه وضعیت را در بهره جستن و امتیاز گیری از آمریکا شکل دهند ولی آمریکا با وجود قابلیت‌های نظامی هنوز نتوانسته روشی را ایجاد کند تا بدان وسیله با این نوع عملیات مقابله کند.

*ایران،رقیب اول آمریکا در خاورمیانه

در ادامه این مطلب نویسنده با اشاره به چین و مواضع این کشور در دریای چین جنوبی به  وضعیت خاورمیانه  پرداخته و با اشاره نخست به ایران نوشت: در این منطقه 2 رقیب برای آمریکا وجود دارند اما این رقبا با بکارگیری روش‌های متفاوت با آمریکا در رقابت و چالش هستند. در این میان باید به ایران به عنوان اولین کشور که با بکارگیری دیپلماسی هوشمندانه و حمایت از گروه‌های درگیر در نبرد نیابتی در سرتاسر منطقه که از منافع این کشور حمایت می‌کنند اشاره کرد.

*ایران با روش‌های خلاقانه در مقابل آمریکا ایستاده است

 هرچند که آمریکا به طور مستقیم در نبرد با ایران نیست اما آمادگی این کشور در فعالیت‌های منطقه‌ای چه در شکل حمایت از نبردهای نیابتی و ایجاد روش‌های خلاقانه و قابلیت‌های نبرد نامتقارن بر حضور کنونی و آینده آمریکا در منطقه و ورای آن اثر خواهد گذاشت.

اندیشکده یاد شده سپس نوشت: شکی نباید کرد که ایران، روسیه و چین درحال موفقیت هستند زیرا واشنگتن خود این امکان را به آن‌ها بخشیده است. آن‌چه که آمریکا در این مسیر از آن غافل شده وجود روشی منسجم برای مقابله با اقدام‌های خصمانه بیرون از میدان جنگ که در آن تمامی ابزارهای موجود ارتش آمریکا نیز دخیل باشند، است.

*3 دلیل ناتوانی آمریکا در مقابله با نبردهای نامتقارن

در ادامه این مطلب با اشاره به 3 عامل که موجب ناتوانی آمریکا برای مقابله در این مسیر شده آمده است: با وجود دکترین مقابله با ناآرامی که اخیرا رواج یافته اما چشم‌انداز راهبردی آمریکا  از منظر تاریخی درگیر پیروزی در نبردهای متعارف با حریفان همسان و نزدیک به خود بوده است.

عامل دوم دخیل در این مسئله این است که هدایت نظامی و غیر نظامی آمریکا دارای اراده سیاسی اندک در اجرای عملیاتی که فواید زود گذر دارند هستند.

*مواضع انفعالی و کند سران آمریکا

مورد سوم و آخر نیز این است که سران نظامی و غیر نظامی آمریکا هنوز تصمیم نگرفته‌اند که معین کنند چه مواردی را آمریکا شکل دهد. زمانی شکل دهی عملیات موفق می‌شود که در بالاترین سطوح دولت اهداف و اولویت‌ها معین باشند.

در انتهای این مطلب و در نتیجه‌گیری آمده است: هم اکنون زمان آن فرا رسیده تا سران نظامی و غیر نظامی آمریکا نگاه جدی به تهدید‌های فراروی آمریکا در خارج از محیط‌های سنتی نبرد داشته باشند. پیگیری یک راهبرد فرصت موفقیت آمریکا را افزایش خواهد داد و سران آمریکا باید تفاوت بین زمان صلح و نبرد را بدانند و متوجه باشند که مسیر رقابت و نه وجود خود رقابت مهم می‌باشند.

اما چندی قبل نیز  روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس در گزارشی تحت عنوان «نحوه کنترل ایران» نوشت: بهترین روش برای متعادل کردن امیال منطقه‌ای ایران و محکم کردن توافق هسته‌ای با این کشور رفع نگرانی‌های امنیتی مشروع ایران است.

*نباید متحدان ایران را تحریک کرد

گاردین در این گزارش با اشاره به شیوه‌های جلب نظر ایران نوشت: تحریک ایران  از طریق  مهار دوستان و متحدان منطقه‌ای این کشور یا از طریق شیوه‌های شدید و مخرب در نابودی زیر ساخت‌های هسته‌ای این کشور نامناسب هستند. ایران بدون متحدان ولو کم خود و البته بدون برنامه هسته‌ای پیشرفته تضعیف خواهد شد.

از دیدگاه این روزنامه انگلیسی، توافق هسته‌ای خوب باید متضمن چندین گزینه مورد بحث چون امکان اجازه به ایران برای دارا بودن غنی سازی اورانیوم تا سطح 5%  و برنامه تحقیقاتی و توسعه متوسط و البته محدودیت بر سانتریفیوژهای نسل جدید پیشرفته‌ای باشد که ایران خود آن‌ها را بهبود بخشیده است.

*ایران می‌تواند طرح‌های مبتکرانه داشته باشد

گاردین در بخش دیگر این گزارش با اشاره به قابلیت‌های ایران نوشت: با یک توافق هسته‌ای متوازن، ایران قادر خواهد بود تا در طرح‌های مبتکرانه برقراری صلح و امنیت در منطقه و البته ایجاد درک عمومی نسبت به اهدافش در آینده (با دیگر شرکا) تعامل داشته باشد. هرچند که رفتارهای مشکل ساز ایران را باید همواره لحاظ کرد اما بهرحال این کشور باید جزیی از راه حل تنش‌های منطقه‌ای باشد.

*تهدیدهای واشنگتن، ریاض و تل‌آویو باید قطع شوند

در ادامه این مطلب آمده است: در عوض این موارد می‌توان مشوق‌هایی چون رفع تحریم‌ها و عدم تحریک از سوی عربستان سعودی و اسرائیل و یا از جانب آمریکا که بر وجود گزینه نظامی بر میز همچنان پافشاری می‌کند و یا تهدید‌های کنگره در زمینه نظارت بر توافق هسته‌ای به ایران داده شود. برای محکم کردن توافق هسته‌ای آمریکا و متحدانش باید حضور ایران را در معادلات منطقه‌ای که به طور غالب واکنش به تهدید‌های امنیتی ناشی از  القاعده یا داعش می‌باشد به رسمیت شناخت.

گاردین در خاتمه این مطلب با اشاره به فواید تهدید‌های کمتر علیه ایران نوشت:اگر منافع امنیتی نادیده گرفته شوند، تهران حتی با وجود یک توافق هسته‌ای نیز در امور منطقه مداخله می‌کند. هرچه تهدیدهای امنیتی کمتر باشند،ایران نقش معقولانه‌ای را در تعاملات منطقه‌ای ایفا کرده و به تعهدهای طولانی هسته‌ای خود پایبند می‌ماند




:: موضوعات مرتبط: ایران دررسانه ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 890
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : دو شنبه 25 خرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');