روابط همسران درمنش علماء
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 362
بازدید هفته : 682
بازدید ماه : 2944
بازدید کل : 190205
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

روابط همسران در سيره و گفتار علماء

نامه محبت آميز امام راحل به همسرشان

نامه [به خانم خديجه ثقفي (خانوادگي)].
زمان: فروردين 1312 / ذي القعده 1351.
مکان: لبنان، بيروت.
موضوع: خانوادگي
مخاطب: ثقفي، خديجه
تصدقت شوم الهي قربانت بروم، در اين مدت که مبتلاي به جدايي از آن نور چشم عزيز و قوت قلبم گرديدم متذکر شما هستم و صورت زيبايت در آئينه قلبم منقوش است. عزيزم اميدوارم خداوند شما را بسلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند [حال] من با هر شدتي مي گذرد ولي بحمدالله تاکنون هر چه پيش آمد خوش بوده و الان در شهر زيباي بيروت هستم (2)حقيقتا جاي شما خالي است فقط براي تماشاي شهر و دريا خيلي منظره خوشي دارد. صد حيف که محبوب عزيزم همراه نيست که اين منظره عالي به دل بچسبد.
در هر حال امشب شب دوم است که منتظر کشتي هستيم، از قرار معلوم و معروف يک کشتي فردا حرکت مي کند ولي ماها که قدري دير رسيديم، بايد منتظر کشتي ديگر باشيم. عجالتاً تکليف معلوم نيست اميد است خداوند به عزت اجداد طاهرينم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل، از اين حيث قدري نگران هستيم ولي از حيث مزاج بحمدالله به سلامت، بلکه مزاجم بحمدالله مستقيم تر و بهتر است. خيلي سفر خوبي است جاي شما خيلي خيلي خاليست. دلم براي پسرت (3) قدري تنگ شده است. اميد است هر دو (4) به سلامت و سعادت در تحت مراقبت آن عزيز و محافظت خداي متعال باشند اگر به آقا (5) و خانم ها (6) کاغذي نوشتيد سلام مرا برسانيد. من از قبل همه نايب الزياره هستم. به خانم شمس آفاق (7) سلام برسانيد و به توسط ايشان به آقاي دکتر (8) سلام برسانيد، به خاور سلطان و ربابه سلطان سلام برسانيد. صفحه مقابل را به آقاي شيخ عبدالحسين بگوييد برسانند.
ايام عمر و عزت مستدام، تصدقت، قربانت روح الله، عکس جوف در حال دلتنگي از حرکت نکردن (9).(صحيفه امام، ج 1، ص: 3)

پي نوشت ها :

(1) - ملقب به قدس ايران، همسر امام خميني...
(2) - براي عزيمت با کشتي به عربستان براي انجام اعمال حج...
(3) - آقاي سيد مصطفي خميني که در آن زمان سه ساله بوده است...
(4)- اشاره به آقا مصطفي و فرزند ديگرشان که در آن زمان هنوز به دنيا نيامده بود و چند روز پس از نگارش اين نامه در زماني که امام در سفر حج بودند، متولد گرديد و او را «علي» نام گزاردند. وي در کودکي بر اثر بيماري درگذشت...
(5) - آقاي ميرزا محمد ثقفي، پدر همسر امام خميني...
(6) - مادر و مادربزرگ همسر امام خميني که در آن زمان در قيد حيات بوده اند.
(7) - شمس آفاق ثقفي، خواهر همسر امام خميني...
(8) - آقاي دکتر علوي...
(9) - اشاره به نبودن کشتي جهت عزيمت به جده.

آيت الله محمد محمدي اشتهاردي (ره)

- اگر خودآرايي زن براي شوهر بود و او خود را براي شوهر پاکيزه و آرايش کند، هم غريزه خودآرايي خود را ارضاء کرده و هم شوهر را از هوس به زنان بيگانه حفظ کرده است و شوهر نيز اگر در محبت به زن و توجه به او کوتاهي کند، نکوهش شده بايد بي اعتنا به زن نباشد و با مراقبت هاي لازم او را از فکر انحراف جنسي حفظ کند.
محمد محمدي اشتهاردي، پوشش زن در اسلام، ص 31

مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)

- در جوامع متدين و مذهبي، مشاهده مي کنيم که دو نفر آدم مدت طولاني با هم زندگي مي کنند و اصلا از هم سير نمي شوند، بلکه دلبستگي شان به هم بيشتر مي شود، انس و محبت و وفايشان به همديگر بيشتر مي شود، اين همان خاصيت تدين و دينداري است.
(مطلع عشق، ص 31)
- اين غربي ها که اينقدر سر مسئله زن، بازي در مي آورند همين جا گرفتارند مي گويند ما احترام زن را نگه مي داريم، بله احترام زن را در مجالس رسمي، در فروشگاهها و خيابانها نگه مي دارند آن هم به معناي تلذذ از او اما آيا در خانواده هم، شوهر با زنش همين طور است؟ چقدر زن آزادي، چقدر کتک زدن زنها به دست مردان؟ چقدر فاجعه آفريني در داخل خانه؟
(همان، صفحه 54)
- زن و شوهر هر چه بيشتر به هم محبت کنند، زيادي نيست آنجايي که محبت هر چه زياد شود، ايرادي ندارد، محبت زن و شوهر است. هرچه به هم محبت کنيد خوب است. و خود اعتماد، هم محبت مي آورد. اين محبت زن و شوهر جزو محبتهاي خدايي است، هرچه بيشتر شود بهتر است.
(همان، ص 68)
- آيات قرآن که راجع به حجاب حرف مي زند، راجع به حدود زن و مرد با يکديگر دستور دارد اين به خاطر خود مردم است، بخاطر همين خانواده هاست. همين دخترهاي جوان که مي خواهند شوهرشان را از دست ندهند، اين پسرهاي جوان که زن محبوبشان را مي خواهند از دست ندهند، اين بدون حجاب نمي شود. آيات قرآن اين طور حکمت آميز و عميق است. اين محرم و نامحرم ها، اين حجاب و حفظ زن، اين «قل للمؤمنين يغضوا...» چشمهايتان را به هر منظره اي باز نکنيد، به هر چيزي نگاه نکنيد تا به هر طرفي کشانده نشويد. آن مردي که هر طور دلش بخواهد به هر طرف متمايل باشد، به طرف زنها عناني ندارد و آن زني که با حيا و عفاف و حجاب انساني آراسته نيست حفاظي ندارد، چنين مرد و زني براي همسران خود اهميت قائل نيستند.
(همان، ص 101 - 102)
- من هميشه به مردهاي جوان توصيه مي کنم، که شما در معاشرت با نامحرم و حتي محارم کاري نکنيد و حرفي نزنيد که زنان خود را وادار به حسادت کنيد. به دختران جوان هم سفارش مي کنم که در برخوردشان با مردهاي بيگانه، کاري نکنند و حرفي نزنند که حس حسادت و غيرت شوهرانشان را تحريک نمايند.
(همان، ص 107)
- اين که اسلام آن قدر گفته است که چشمتان را ببنديد به نامحرم نگاه نکنيد. به زن يک جور، به مرد جور ديگر گفته است. براي اين است که وقتي چشم به يک طرفي رفت، آن وقت بخشي از سهم آن کسي که همسر شماست، آن طرف خواهد رفت. حالا شما چه مرد باشيد و چه زن باشيد فرقي نمي کند. وقتي اينجا کم گذاشتي، محبت ضعيف خواهد شد. محبت که ضعيف شد، مبناي خانوادگي متزلزل مي شود. آن وقت آنچه براي تو لازم است از دستت مي رود و آنچه که برايت مضر است به خيال خودت به دست آوردي.
(همان، ص 110)

علامه شهيد مطهري (ره)

- اسلام التذاذ و کام جويي زن و شوهر از يکديگر را نه تنها تقبيح نکرده است، ثوابهايي هم براي آن قائل شده است. شايد براي يک نفر فرنگي شگفت انگيز باشد اگر بشنود اسلام مزاح و ملاعبه زن و شوهر، آرايش کردن زن براي شوهر، پاکيزگي شوهر براي زن، مستحب مي داند... در قديم که به پيروي از کليسا همه گونه التذاذات شهواني را تقبيح مي کردند اين حرفها را تخطئه کرده، حتي مسخره مي دانستند.
اسلام التذاذات جنسي در غير محدوده ازدواج قانوني را به شدت منع فرموده است، ولي ذلت جنسي در حدود قانون را تحسين کرده است تا جايي که فرمود: دوست داشتن زن از صفات پيغمبران است.
اسلام که دين فطرت است طبق سرشت زن مقرر داشته که از زينتها، لباس و جواهرات استفاده کند پوشيدن لباس حرير طبيعي و استفاده از طلا را که بر مردان حرام است براي زنان مجاز دانسته و نظافت و آرايش کردن براي همسر را از وظايف و حقوق همسري قرار داده و ترک آن را در صورتي که شوهر خواستار آن باشد، يکي از عوامل نشوز تلقي کرده است.





:: موضوعات مرتبط: همسران نمونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1204
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : موعظه
ت : یک شنبه 19 مرداد 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');