واکنشهای متمایزبه سخنان هاشمی
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 153
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 850
بازدید ماه : 3112
بازدید کل : 190373
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

سخنان هاشمی رفسنجانی در فرودگاه امام به مناسبت آغاز دهه فجر درباره موضوع انتخابات و رد صلاحیت سیدحسن خمینی، در کانون توجه روزنامه های دو جناح قرار دارد. این در حالی است که سفر وزیرخارجه آلمان و احتمال میانجی گری وی و همچنین سناریوهای اصلاح طلبان برای انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است
 

سخنان هاشمی رفسنجانی در فرودگاه امام به مناسبت آغاز دهه فجر درباره موضوع انتخابات و رد صلاحیت سیدحسن خمینی، در کانون توجه روزنامه های دو جناح قرار دارد. این در حالی است که سفر وزیرخارجه آلمان و احتمال میانجی گری وی و همچنین سناریوهای اصلاح طلبان برای انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز سیزدهم بهمن را بخوانید.

روزنامه های امروز از دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در واکنش های کاملاً متمایز به سخنان دیروز هاشمی رفسنجانی در باب انتخابات و در صلاحیت ها پرداخته اند. روزنامه های اصلاح طلب در واکنش های حمایتی، سخنان وی را مصداق دفاع انقلابی از حریم انقلاب نامیده اند. با این حال، روزنامه های جناح اصولگرا با حمله شدید به این سخنان، آن را طلبکارانه نامیده اند.

در ادامه برخی از تیترهای این روزنامه ها دراین باره را می خوانید؛

روزنامه جوان: طلب کار انقلاب در فرودگاه

روزنامه وطن امروز: رد صلاحیت!

 

 

روزنامه قانون: دفاع انقلابی از حریم انقلاب

روزنامه آفتاب یزد: محبوب بی قدرت

 

 

«روزنامه آرمان» در یادداشتی به قلم محمد جواد حق شناس، یکی از اعضای حزب اعتماد ملی و همچنین فعال اصلاح طلب با عنوان« سناريوهاي مختلف اصلاح‌طلبان» می نویسد: «در جلسه شنبه شب شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان بر مشاركت حداكثري در انتخابات تاكيد شد و همه اعضا از اجتناب از دامن زدن به يأسي كه در جامعه به دنبال ردصلاحيت‌ها به وجود آمد، سخن گفتند. اصلاح‌طلبان تاكيد كردند كه مغلوب جوسازی‌ها نخواهند شد و با وجود اينكه بيشترين آسيب را از ردصلاحيت‌ها ديده‌ايم و به آن اعتراض داريم، اما بر اين باوريم كه اين موضوع نبايد به اهميت انتخابات و حضور در پاي صندوق‌ها خدشه‌اي وارد كند لذا در تلاشيم كه با مذاكرات و رايزني‌هايي كه با افراد ذيصلاح و شوراي نگهبان انجام مي‌شود، زمينه براي تجديدنظر در بررسي صلاحيت‌ها و بازگشت تعداد قابل توجهي از نيروهاي اصلاح‌طلب و شخصيت‌هاي سرشناس جريان متبوعمان مهيا شود. چراكه اصلاح‌طلبان در طول دوران انقلاب نشان داده‌اند كه پاي انقلاب، اسلام، جنگ و سازندگي كشور ايستاده‌اند و در تمام سختي‌ها براي كشورهزينه داده‌اند؛ در نتيجه بايد زمينه براي بازگشت اصلاح‌طلبان درعرصه رقابت انتخاباتي فراهم شود اما اصلاح‌طلبان در هر شرايطي و با همه توان خود در صحنه خواهند ماند و اجازه نخواهند داد كه كساني به حضور همه‌جانبه مردم در تعيين سرنوشت خود لطمه‌اي وارد كنند. اما اين مطلب كه اگر تعداد قابل توجهي از نيروهاي اصلاح‌طلب در بررسي صلاحيتشان تجديد نظر نشود و با كمبود كانديدا مواجه شويم، مورد بحث اصلاح‌طلبان بودو دوستان نظرات مختلفي را مطرح كردند. قدر مسلم آن است که اصلاح‌طلبان از حضور چهره‌هاي نزديك به مجموعه خود و تفكر اصلاح‌طلبي استقبال مي‌كنند. همچنين استفاده از چهره‌هاي ناشناخته اما توانمندي كه گرايشات سياسي اصلاح‌طلبانه دارند هم در دستور كار قرار دارد. ما مي‌توانيم از فرصت استفاده كنيم و به اين نيروها ميدان بدهيم. راه ديگر آن است كه از فهرست حاميان دولت بهره بگيريم. همچنين از چهره‌هاي مستقلي كه افراد متخصصي در زمينه كاري خود هستند و تاييد صلاحيت شده‌اند نيز مي‌توان سود جست. چرا كه ما نياز به مجلسي كارآمد و كارشناس داريم و اين افراد مي‌توانند بدنه تخصصي مجلس دهم را شكل دهند. حتي مي‌توان از برخي از چهره‌هاي معتدل اصولگرااستفاده كرد. قرار گرفتن نام اين افراد در ليست اصلاح‌طلبان مي‌تواند نمادي از اهميت اين انتخابات و مشاركت مردمي در آن و پاسخ محكمي به آنهايي باشد كه دنبال چهار ساله كردن دولت هستند. اما اصلاح‌طلبان با ماندن در صحنه بازي آنها را به هم خواهند زد.»

 

«روزنامه کیهان» نیز در گزارش یک امروز خود سعی کرده است، سخنان دیروز هاشمی را به نوعی با چاشنی تحلیل بازتاب دهد. این روزنامه در گزارشی با تیتر «حمله به خط امام(ره) در پوشش دفاع از بیت امام» می نویسد: «چرا هاشمی با ادعای دفاع از بیت حضرت امام(ره) چنین بی‌پروا به شورای نگهبان حمله می‌کند؟ پاسخ را در جای دیگری باید جست. طبق اطلاعات موثق، عامل اصلی نامزدی سید حسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان هاشمی بوده است. حتی یکی از نزدیکان سیدحسن هم که در انتخابات خبرگان ثبت نام کرد و صلاحیتش احراز نشد، با اصرار هاشمی وارد گود شد و تصمیمی در این زمینه نداشت.

خبرهای غیررسمی حاکی است تصمیم عدم شرکت سیدحسن در آزمون علمی خبرگان نیز چند شب پیش از آزمون در جلسه‌ای محفلی و باز هم با نظر وی گرفته شد. تحلیل‌های بعدی جریانات و افراد همسو با این طیف نیز موید این خبر است.

با این وصف سخنان دیروز آقای هاشمی در دفاع از بیت امام را باید تلاشی برای جبران یک پروژه شکست خورده دانست. پروژه‌ای سیاسی و شخصی که متاسفانه بیت حضرت امام(ره) را ابزاری برای رسیدن به هدف می‌بیند.»

 

«روزنامه قانون» در گزارشی به موضوع برجام و فواید اقتصادی آن پرداخته و در گزارشی با تیتر «ساكتين تحريم ها فعالان عرصه پسابرجام» می نویسد: «هر چه قد‌ر ساکت های کاغذ پاره ها د‌ر روزهای شد‌ت گرفتن تحریم ها،فشارهای شد‌ید‌ اقتصاد‌ی ،افزایش رانت خواری وفساد‌های مالی وکوچک‌تر شد‌ن سفره مرد‌م سراغ کوچه علی چپ را می گرفتند‌ این روزها گویا گرمای برجام یخ آنان را نیز باز کرد‌ه و از هر راهی که بتوانند‌ سعی د‌ر القای یأس وناامید‌ی د‌ر جامعه د‌ارند‌ .

همان هایی که روزگاری نه چند‌ان د‌ور با تأیید‌ تصمیم های نابخرد‌انه اقتصاد‌ی مانند‌ سرکوب نرخ ارز ،تعیین د‌ستوری نرخ سود‌ بانکی ،راه را برای هموار کرد‌ن ورود‌کالاهای مثلا مرغوب د‌ست چند‌م از معد‌ود‌ کشورهای باقی ماند‌ه د‌ر تجارت خارجی ایران باز کرد‌ند‌ و باعث از بین رفتن زیر ساخت های تولید‌ وبه وجود‌ آمد‌ن رکود‌ وتورم وحشتناک شد‌ند‌؛ همان ها که موجب شد‌ند‌ هر روز بیش از د‌یروزش افراد‌ بیشتری خط فقر را رد‌ کرد‌ه وبه خیل نیازمند‌ان بپیوند‌ند‌. حالا اما قضیه فرق کرد‌ه است وبسیاری از این افراد‌ د‌ر شکل های مختلف تبد‌یل به کارشناسان خبره اقتصاد‌ی شد‌ه اند‌، به نحوی که اخیرا عقد‌ قرارد‌اد‌ها و تفاهمنامه های اقتصاد‌ی ایران با ایتالیا وفرانسه که د‌ر اولین سفر پسابرجام رئیس جمهور حاصل شد‌ه است را خنجری بر پیکر اقتصاد‌ مقاومتی خواند‌ه اند‌.

د‌ر همين راستا قرارد‌اد‌هاي مربوط به خريد‌ 14 فروند‌ ايرباس د‌ستاويزي شد‌ براي اين كه حملات به د‌ولت سازماند‌هي شود‌. حملاتي كه بخشي از آن از تمايل نهاد‌ي د‌يگر براي خريد‌ هواپيماهاي سوخو مي آيد‌. د‌ر حالي كه رسانه هاي همسو با نهاد‌ خاص، د‌ر روزهاي ماند‌ه تا اجرايي شد‌ن برجام، بارها سعي كرد‌ند‌ بر روي توان هواپيماهاي سوخو كه محصول كشور روسيه است، مانور ويژه بد‌هند‌، خريد‌ ايرباس ها گويا براي آنان بسيار گران آمد‌ه است.

اخیرا رئیس یکی از سازمان های نظامی مرد‌م نهاد‌ د‌ر انتقاد‌ به تصحیح ارتباط اقتصاد‌ی ایران با کشورهای اروپایی گفته است که رخد‌اد‌های سفر رم و فرانسه خنجری بر پیکر اقتصاد‌ مقاومتی است زیرا این اقد‌امات بر ضد‌ اقتصاد‌ مقاومتی است و د‌ر صورت استمرار آنها باید‌ د‌انشگاه‌های فنی کشور را تعطیل کنیم. وی همچنین فروش نفت خام و خرید‌ مصنوعات را از اقد‌امات مذکور برشمرد‌ و با اشاره به اقد‌امات فرانسه د‌ر طول 36 سال اخیر برای تضعیف نظام اسلامی، گفت: کشورهای اروپایی د‌ر فتنه و تحریم‌های اقتصاد‌ی نقش مهمی د‌اشته و د‌ر جریان 1+5 گاهی از آمریکا نیز جلوتر حرکت کرد‌ه‌اند‌ اما اکنون باید‌ پول‌های نفت را به آنها د‌اد‌ه و ایران را به بازاری برای فرانسه تبد‌یل کنیم.

انتقاد‌ها از نگاهی د‌یگر

واقعیت آن است که از روز اول آغاز به‌کار د‌ولت یازد‌هم که اولویت خود‌ را حل مناقشه هسته‌ای قرار د‌اد‌ه بود‌، افراد‌ و جریان‌های مخالف با د‌ولت بد‌ون توجه به تبعات احتمالی، ابزارهایی برای بهره‌برد‌اری سیاسی به‌کار گرفته‌اند‌ که از هیچ منطق یا اصول خاصی پیروی نمی‌کنند‌. به‌عبارت د‌یگر وقتی پای مخالفت با این د‌ولت به میان می‌آید‌ همه گزینه‌ها روی میز قرار می‌گیرد‌ و چنین رویکرد‌ی اگر به یک اپید‌می تبد‌یل شود‌ نظام تصمیم‌گیری د‌ر کشور را با اختلال جد‌ی مواجه خواهد‌ کرد‌. یک بررسی ساد‌ه از د‌و سال و نیم عمر د‌ولت نشان می‌د‌هد‌ که د‌قیقا ضربه‌هایی که امروز به‌د‌ور از هرگونه تحلیل علمی و تخصصی روانه راهبرد‌ اقتصاد‌ی د‌ولت می‌شود‌، اوایل پیشرفت‌های جزیی د‌ر حل پروند‌ه هسته‌ای نیز تکرار شد‌ه بود‌ اما با غلظتی کمتر، آن‌هم به این د‌لیل که پروند‌ه هسته‌ای پشتیبانی معنوی بالایی د‌ر سطوح عالی نظام د‌اشت و همچنین هنوز یک بهانه بزرگ یعنی انجماد‌ اقتصاد‌ برای تاختن به د‌ولت باقی‌ماند‌ه بود‌. حالا اما، اگر تلاش‌های د‌ولت برای تحرک‌بخشی به اقتصاد‌ آن‌هم با استفاد‌ه از تعامل بین‌المللی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز کشورهای پیشرو به نتیجه برسد‌ که سیگنال‌های مثبتی هم از آن ساطع شد‌ه است، کار مخالفان د‌ولت را با مشکل جد‌ی روبه‌رو خواهد‌ کرد‌ و آنها نیز عزم خود‌ را جزم کرد‌ه‌اند‌ تا نتیجه محسوسی حاصل نشود‌.از همین منظر جبهه مخالفان د‌ولت با رسانه‌های متعد‌د‌شان و قد‌رت بالا به طرز واضحی تمام توان خود‌ را بر زیر سوال برد‌ن این تلاش‌ها متمرکز کرد‌ه‌اند‌ و همین چند‌ روز پیش بود‌ که توان خیابانی خود‌ را برای تشکیک د‌ر یک کار تخصصی د‌رمورد‌ قرارد‌اد‌های نفتی نیز به کار گرفتند‌.

 

«روزنامه ابتکار» به موضوع سفر وزیرخارجه آلمان به تهران و گمانه زنی درباره احتمال میانجیگری وی میان ایران و عربستان می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «کدام میانجی» می نویسد: « فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، به منظور میانجی گری، امروز به ایران و عربستان سفر می کند. سفری که به گفته اشتاین مایر می تواند فرصتی برای اعتمادسازی در منطقه باشد. قبل از آلمان پاکستان و چین در این زمینه گام هایی برداشته اند. روند بحران ها در خاورمیانه تاکنون راه حل مناسب و میانه ای نیافته، یمن عرصه تاخت و تاز سعودی هاست، عراق به پرتگاه ورشستگی درافتاده، لبنان وضعیت مشخصی ندارد، گروه های تروریستی در جای جای منطقه جولان می دهند، در سوریه کماکان کشت و کشتار ادامه دارد و گفتگوهای صلح این کشور چشم انداز روشنی ندارد، و با این همه بالاگرفتن تنش میان ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه ای وضعیت را پیچیده تر و آینده خاورمیانه را مبهم تر کرده است. کشورهای زیادی تاکنون اعلام آمادگی برای رفع تنش میان دو کشور را اعلام کرده اند، پاکستان بصورت علنی دست به کار شد، رئیس جمهور چین به هر دو کشور سفر کرد، اما به نظر نمی رسد که وضعیت تنش تفاوتی کرده باشد. اینک وزیر خارجه آلمان راهی این دو کشور می شود. در این میان تنش و رفع آن یک مسئله است و رقابت شرق و غرب برای ورود مسئله ای دیگر. در هر صورت می توان از این وضعیت به نفع خود سود برد.

 

«روزنامه جوان» نیز در یادداشتی به قلم عبدالله گنجی با تیتر «نجابت تاكتيكي و بازي هوشمندانه» می نویسد: «همان طور كه عرصه سياست‌ورزي به تجربه‌آموزي و پختگي كمك مي‌كند، بسان كار در انبار مهمات نيز مي‌ماند. اشتباه اول در انبار مهمات آخرين اشتباه است، چراكه فرصتي براي جبران يا تكرار اشتباه مجدد باقي نمي‌ماند.

سياستمداران بعضاً دچار چنين اشتباهاتي مي‌شوند كه راه برو برگرد ندارند. چه تجديدنظر‌طلباني كه در فتنه 1388 طراح بودند و چه اصلاح‌طلباني كه در شعاع شعله‌هاي پدرسالاران سوختند به اين نتيجه رسيده‌اند كه نه امكان اصلاح‌طلبي «برنظام» را دارند و نه امكان «مشروطه كردن حكومت»(به سبك انگليسي مبتني بر تز سعيد حجاريان) و نه امكان «جمهوري تمام عيار» و «سكولاريزه كردن» نظام براي آنان فراهم است. نه غيبت آنان بر فرآيند عمومي كشور در انتخابات تأثير بسزايي دارد و نه حاكميت به دنبال كشيدن ناز آنان است. بنابراين متأثر از مقتضيات زمان، دوام و بقا را در عقلانيت ديدند و فشارهاي زيادي را بر خود وارد كردند تا كله‌شق‌هاي روشنفكر را كنترل كنند، چراكه فرآيند فعلي را فرآيند حذف از حافظه نسل‌هاي آينده مي‌بينند. بنابراين در مواجهه با انتخابات امسال دست به چند كار هوشمندانه زدند و در عين حال راهبرد «ننه من غريبم» را نيز حفظ كردند و مثل هميشه به وسط مردم پريده‌اند و فرياد «وا فسادا» و »وا معيشتا» سر مي‌دهند، اما نسبت به حاكميت سيري را تنظيم كرده‌اند كه نه به عنوان باور به سياست‌هاي كلي نظام كه به عنوان تاكتيك و براي گذار به فضاي بهتر در آن تمرين عقلانيت سياسي كنند. البته بين مولدان انديشه اصلاح‌طلبي و حاملان آن بايد تفاوت قائل بود. بدون هيچ ترديدي مي‌توان مولدان انديشه اصلاح‌طلبي را خارج از منظومه فكري نظام ديد و مكتوبات زيادي در اين زمينه به جاي مانده كه قابل كتمان و محو نيست، اما در انتخابات پيش‌رو تلاش مي‌كنند

راهبرد ثبت‌نام چند لايحه آنان جواب داد و هر قدر از مهره‌هاي سوخته رد صلاحيت شدند، همچنان مهره‌هاي خود را در ميدان دارند و از توفيق در اين راهبرد سرخوشند، اما نماي بيروني همچنان مبتني بر «ننه من غريبم» مي‌باشد. مرعشي تأييد‌شدگان را 30 نفر مي‌داند و علي شكوري‌راد در مصاحبه با هفته‌نامه صدا، مستقل‌ها را واجد سازماندهي مي‌داند كه بدان مشغول هستند. اما با هر هدفي از گردن‌كلفتي‌هاي سابق دست كشيده باشند براي حل مسائل فتنه 1388 بايد اساسي بينديشند و با «نجابت تاكتيكي» نمي‌توانند آن مسئله را حل كنند. به قول عباس عبدي، اعتمادسازي آنان مقدم بر مشاركت است و به قول پورنجاتي اصلاح‌طلبان همچنان «سوژه‌هاي امنيتي» محسوب مي‌شوند. بي‌توجهي به پيغام‌هاي خصوصي حاكميت در پيشگيري از شعارهاي ساختارشكن، عدم برائت از ساختارشكنان و طراحي اتهام آگاهانه به نظام و سرافكنده كردن نظام به رغم مشاركت 40 ميليوني مردم، سؤالاتي است كه با هوشمندي متأخر و نجابت اضطراري پاسخ داده نمي‌شود. تجربه هفت ساله گذشته نشان داده كه راهبرد «مشمول مرور زمان» مشكل را حل نمي‌كند. نامه‌هاي پنهان و فرار كردن پشت اشتباهات احمدي‌نژاد، بي‌حرمتي به اصل نظام را جبران نمي‌كند. راه‌حل مسأله اين است كه به جاي قرض سرپل از ديگران، شجاعت ساختن پل را در خود ايجاد كنند.»




:: موضوعات مرتبط: تحلیل روز , ,
:: بازدید از این مطلب : 915
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : چهار شنبه 14 بهمن 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');