آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 122
بازدید دیروز : 362
بازدید هفته : 754
بازدید ماه : 3016
بازدید کل : 190277
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

ویژگی های همسر نمونه:

زن را باید به عنوان نیمی از جامعه ی بشری که از آغاز خلقت همتای مرد آفریده شده مورد توجه قرار داد و او را از حقوق همسان با مردان برخوردار کرد که فقط در صدد بیان حقوق زنان و شخصیت آنان به عنوان همسر شایسته در احادیث اسلامی به ویژگی هایی برخورد می کنیم که توجه به آنها سودمند است.
۱/ خوش اخلاق

اخلاق و رفتار نیک و برخورد شایسته با شوهر از صفات خوب یک همسر شایسته است. شخصی حضور امام صادق علیه السلام رسید و عرض کرد: همسرم که بسیار با من همراه و موافق بود، فوت شده و تصمیم به ازدواج مجدّد گرفته ام.

حضرت فرمود: اگر ناچار هستی (همسری انتخاب کنی) دقّت کن چه کسی را به عنوان شریک برای زندگی ات انتخاب می کنی و می خواهی او را در مال و اسرارت شریک و مطلع سازی و چه کسی را شریک دین خود می کنی؟ کسی را انتخاب کن که خوشنام (مؤمن) بکر (دوشیزه) و دارای حسن رفتار و اخلاق شایسته باشد.

۲/ یار و غمخوار در دین و دنیا باشد 

در حدیث امام صادق علیه السلام به صفات دیگری نیز توجه شده است که فرمود: «فأمرئة ولود، ودود، تعین زوجها علی دهره، لدنیاه و آخرته، ولا تعین الدّهر علیه؛(۱) خانمی باشد بکر (شوهر نکرده باشد) ، فرزند بیاورد (عقیم و نازا نباشد) . مهربان باشد (خون گرم، خوش طبع) باشد، شوهر را در کار روزگار چه دنیایی و آخرتی و دینی کمک کار و یار باشد و هیچ گاه سختی بر او تحمیل نکند (مشکلات زندگی را افزایش ندهد، مشکل زا نباشد) .»

۳/ زن خوب از طلا بهتر است 

امام رضا علیه السلام فرمود: زن گردنبند مرد است. پس دقت کن که چه نوع گردنبندی را بر خود آویزان می کنی؟ زن دارای قیمت نیست نه خوب آن و نه بد آن ؛ زیرا بد آن از خاک هم بی ارزش تر است و خوب آن هم قیمت ندارد؛ زیرا از طلا هم بهترند و چیزی معادل قیمت آنها نیست.

۴/ پاکدامنی و شوهر دوستی 

رسول خدا (ص) فرمود:

«انّ خیر نسائکم الولود، الودود، العفیفة، العزیزة فی اهلها الذّلیلة، مع بعلها، المتبّرجة مع زوجها، الحصان علی غیره، الّتی تسمع قوله و تطیع امره و اذا خلی بها بذلت له ما یرید منها؛(۲)

بهترین زنان شما آنهایی هستند که شوهر دوست باشند، پاکدامن باشند، در خانواده خودشان عزیز و با احترام باشند؛ ولی در برابر شوهر،کوچک و تسلیم او باشند. عشق باز با شوهر و پاکدامن با بیگانه باشند، از شوهر حرف شنونده باشد، فرمان شوهر را اطاعت کند و هرگاه با شوهر خلوت کردند، دربست در اختیار او باشد (از لذت بردن شوهر جلوگیری نکند) .»

ده ویژگی برای زن خوب در حدیث فوق بیان شده است که مایۀ گرمی زندگی می شود.

۵/ خوش بو وکدبانو 

امام رضا علیه السلام در حدیث دیگری در صفات زن خوب فرمود:

«خیر نسائکم الطّیّبة الرّیح، الطّیِبة الطّبیخ، الّتی اذا انفقت انفقت بمعروف و اذا امسکت امسکت بمعروف فتلک عامل من عمّال الله و عامل الله لا یخیب و لا یندم؛(۳) بهترین زنان شما کسی است که خوش بو باشد، خوش طبخ باشد (غذای خوب و خوشمزه بپزد)، در زندگی و خرج خوش سلیقه باشد، اسراف کار و ولخرج و خسیس و نظر تنگ نباشد. زنی که دارای صفات نیک باشد. از کارگران خدا به حساب می آید و هرگز از لطف خدا ناامید و از کرده خود پشیمان نمی شود.»

۶/ صبور و سپاسگذار 

در حدیث دیگری آمده است:

«خیر نسائکم الّتی ان اعطیت شکرت و ان منعت رضیت؛(۴)

بهترین زنان شما کسی است که هرگاه به خواست او عمل شود، تشکّر کند و هرگاه از رسیدن به خواسته اش جلوگیری شود ناراحت نشود، بلکه خوشنود و راضی باشد.»

۷/ امانت دار

امام باقر علیه السلام از رسول خدا (ص) نقل کردند که فرمود: خداوند فرموده هرگاه بخواهم خیر دنیا و آخرت را به فرد با ایمان بدهم، به او دلی خاشع و خدا ترس عطا می کنم و زبانی ذاکر که به یاد خدا باشد. بدنش را در مقابل بلا صبور کنم و همسر با ایمان به او بدهم که چون به او نگاه کند، شادمان گردد و مال و ناموس او را در غیاب شوهر حفظ نماید.

۸/ آرامش زندگی

قرآن کریم، نتیجه ازدواج را آرامش زندگی می داند چنان که فرمود: «خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها» ؛(۵) برای شما از بین خودتان همسرانی آفریدیم که مایه آرامش شما باشند.

امام صادق علیه السلام نیز زن خوب را مایه آرامش زندگی می داند، آنجا که فرمود: «ثلاثة للمؤمن راحة... و امرئة صالحة تعینه علی امر الدّنیا و الآ خرة... ؛(۶) سه چیز مایه آرامش مؤمن است؛ از جمله همسر شایسته ای که در کار دنیا و آخرت، کمک کار شوهر باشد.»

۹/ بهتر از هزار مرد 

رسول خدا (ص) فرمود:

«المرأة الصّالحة خیر من الف رجل غیر صالح؛(۷)

زن شایسته و با ایمان از هزار مرد نا صالح بهتر است.»

۱۰/ سعادت مردان

رسول خدا (ص) همسر شایسته را سعادت مرد می داند:

«من سعادة المرء الزّوجة الصّالحة؛(۸)

از سعادتمندی مرد، داشتن همسر خوب و شایسته است.»

و فرمود:

«خیر متاع الدّنیا الزّوجة الصّالحة؛(۹)

بهترین بهره مندی دنیا و آخرت داشتن زن خوب است.»

۱۱/ گذشت از مهریه

مهریۀ زیاد از نظر اسلام پسندیده نیست، امّا در اسلام خانمی که مهریه خود را به شوهرش ببخشد، مورد تقدیر و تمجید قرار گرفته است.

علی علیه السلام فرمود: هر خانمی مهریۀ خود را به شوهرش ببخشد، بابت هر مثقال طلا که ببخشد، خداوند به او مزد آزاد کردن یک بنده را عطا می فرماید. همچنین فرمود: سه دسته از زنان هستند که خداوند عذاب قبر را از آنها برداشته و با فاطمه علیه السلام محشور می گرداند؛ زنی که بر بد اخلاقی شوهرش صبر کند؛ زنی که بر بدرفتاری شوهر صبر کند و زنی که مهریه خود را به شوهرش ببخشد.

پي نوشت



(۱) . مستدرک، ج۱۴، ص۱۶۵ .

(۲) . وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۲۸ .

(۳) . اصول کافی، ج۵، ص۳۲۵ .

(۴) . بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۲۳۹ .

(۵) . سوره روم، آیه ۲۱ .

(۶) . المحاسن، ج۲، ص۶۱۰ .

(۷) . ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۷۵ .

(۸) . اصول کافی، ج۵، ص۳۲۷ .

(۹) . مستدرک، ج۱۴، ص۱۴۹ .


:: موضوعات مرتبط: همسران نمونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : یک شنبه 19 مرداد 1393
 
چگونه شوهري نمونه براي همسر خود باشيم؟ 2

زن و مرد بعنوان دو موجود با دو صنف انساني داراي مسائل و روحيات و عواطف مخصوص به خود مي باشند که شناخت آن نقش بسيار مهم و اساسي در پي ريزي زمينه هاي تفاهم و سازگاري و تشريک مساعي آندو و تحقيق روابط سالم خانوادگي و اجتماعي بويژه از نظر تعليم و تربيت اسلامي دارد چنانکه دکتر الکسيس کارل فرانسوي مي گويد: «متخصصين تعليم و تربيت بايد اختلافات عضوي و رواني جنس مردو زن و وظايف طبيعي آندو را در نظر داشته باشند که توجه به آن در دنيا آينده ي ما حائز کمال اهميت است».
اسلام به شوهران مسلمان مي گويد: زن امانتي است الهي در دست شما که نه تنها مانند جواهر و برليان مادي که فقط از ديدنش لذت بريد؛ بلکه عنصري با عاطفه و مهربان است که در غربت و تنهايي انيس و همدم با صفاي شماست، در تمام دوران عمر آرامش دهنده ي غريزه ي سرکش و طغيانگر شماست، کشتزار پر برکت نسل خاندان شماست. نگهدارنده و تربيت کننده ي ميوه ي درخت وجود و پاره ي تن شماست، امانتدار و تربيت کننده ي فرزندان و خانه و زندگي شماست، امانت خدا را چنانکه شايسته امانتگذار است، نگهداريد. پس اين امر مستلزم داشتن زندگي و روابطي خوب و موفق با همسري باشد، آقايان براي بهبود و روابط زناشويي مي توانند مهارت هاي لازم را فراگيرند. زندگي شغلي و سلامت جسمي و روحي شما آقايان ارتباط مستقيمي با زندگي شخصي و خصوصي تان دارد. هر چه در خانه شادتر باشيد و ارتباط بهتري با همسرتان داشته باشيد، انرژي بيشتري داريد تا صرف کارتان کنيد، همچنين از نظر سلامت جسمي و روحي نيز در سطح عالي تري قرار مي گيريد. ارتباط غلط با همسرتان نيرويي را که براي موفق شدن در کارتان لازم است و از وجودتان دور مي کند و شما احساس مي کنيد که دست به هر کاري مي زنيد و وارد هر شغلي که مي شويد شکست مي خوريد. با ياد گرفتن چگونگي برقراري ارتباط با همسر و شناخت روحيات و خصوصيات رفتاري زن شما مي توانيد داراي همسري شاد، دوست داشتني ، حامي، علاقه مند و وفادار گرديد و تغييرات معجزه آسايي را در زندگي تان پديد آوريد و پله هاي موفقيت و خوشبختي را يکي پس از ديگري طي کنيد.
زن به جهت رسالت اصل خود که توليد مثل و پرورش کودک و تربيت نسل انساني در دامان پر مهر و محبت خويش مي باشد بايد روحيات و عواطف بسيار لطيف و ظريف و در عين حال انعطاف پذير داشته باشد، زيرا مشکلات مهم تربيت جسمي و رواني فرزند در ايام خطير طفوليت که سنگ بناي اوليه شخصيت انساني گذاشته مي شود تنها با وجود عواطف شديد و حس فداکاري و ايثار و عشق به اولاد قابل تحمل است، از طرف ديگر واضح است که شخصيت سالم انساني اصولاً در فضاي آکنده از مهر و محبت و عشق و شور و صداقت مي تواند رشد کند و شکوفا شود و زندگي سالم و آباد اجتماعي نيز از افرادي بوجود مي آيد که در تابش انوار وجود زنان و مادراني عطوف و صبور و پاک سيرت پرورش يافته باشند، بدين صورت زن سرچشمه جوشان مهر و محبت در زندگي انسان است و تا وقتي که محيط خانوادگي و اجتماعي توسط مردان، آلوده به بي اعتمادي و بي عدالتي نشود اين سرچشمه ي رحمت الهي به جوشش حيات بخش خويش ادامه خواهد داد، طبيعي است اولين گام در فراهم سازي رشد و شکوفايي عاطفي و فعليت استعدادهاي خاص زنانه، توجه به زن و احترام به ارزشهاي وجودي او، پاسخ دادن مناسب به خواسته هاي مشروع وي مي باشد، پس اگر به اظهار محبت و علاقه و خدمت زن پاسخ کافي و مناسب داده نشود بعد از مدتي سرچشمه ي جوشش الطاف زنانه در وجود وي رو به کاستي و خشکي مي رود. «زن چون بوته ي نيلوفري است که طالب چوب خشک يا ديوار عرياني است تا آنرا از گل و سبزه بپوشاند، و اگر چنين چوب خشک و ديواري نيابد خشک و نابود خواهد شد» اگر مردان به روان شناسي زن آشناني کافي داشته باشند و به محبت ها و فداکاريهاي خالصانه آنان پاسخ مثبت و مساعد دهند، حتي اگر در نهايت ناداري و عسرت و مشقت زندگي کنند، نه تنها زنان به آنها وفادار مي مانند بلکه بهترين لذت ها را از زندگي با چنين مردان قدرشناسي خواهند برد، پس لطفاً شناخت خود را بيشتر و نگرش خود را زيباتر گردانيد.

*همسرتان را با زنان ديگر مقايسه نکنيد.

هيچ موقع خانم تان را با زن ديگر، به ويژه مادرتان، زن سابق تان يا نامزد قبلي تان مقايسه نکنيد. هرگز درباره ي ساير روابطي که قبلاً احتمالاً داشته ايد، مشتاقانه و با حسرت حرف نزنيد. با اين اعمال شما عدم امنيت را در جايي که نبايد باشد ايجاد مي کنيد. مردي که مي خواهد گذشته را دوباره زنده کند، به سوي دردسر مي رود. به خاطر داشته باشيد همسرتان مي خواهد در زندگي شما مقدم ترين فرد باشد. وقتي شما الگويي را مثال مي زنيد مانند مادرتان، دختر خاله تان و... آن طور احساس کردن براي او خيلي سخت است. او باور مي کند که بايد دقيقاً عين آن الگو عمل و از آن پيروي کند. هر زني دوست دارد بابت توانايي خودش مورد تحسين قرار گيرد. به او اجازه دهيد همان زن شايسته اي باشد که هست بدانيد که اگر به هر کس آزادي بدهيد که خودش باشد او بهترين فرد مي گردد.

*عشق خود را نسبت به همسرتان اثبات کنيد.

زن ها از شما مردها مي خواهند، عشق خودتان را به گونه اي محسوس و ملموس نشان دهيد. در واقع عشق را هر روز و از راه هاي کوتاه بايد به زبان آورد و نشان داد. خريد هديه هاي کوچک و تقديم به شکلي خوشايند مي تواند جالب و زيبا باشد هديه هايي که خانم ها دوست دارند شوهرشان به آنها تقديم کنند بدين قرارند، گل، کارت پستال هاي زيبا همراه با دست خط خودتان، عطر، جواهرات، لباس، کيف، ساعت مچي و... اگر امکان پيچيدن هديه ها هست، حتماً آن را با کادوهاي رنگي زيبا بسته بندي کنيد. خانم ها دوست دارند خودشان بسته بندي ها را باز کنند. گرفتن هديه ها به زن احساس با ارزش بودن مي دهد و عدم دريافت هديه، اين پيام را براي زن تداعي مي کند که شما براي او هيچ ارزشي قائل نيستيد و به او توجه نداريد و در يک کلام، دوستش نداريد. آقايان بعضاً مي گويند اين کارها مسخره بازي و بچه بازي ست پس اين لباس ها و وسايل زندگي که پوشيده و استفاده مي کنند را چه کسي براي آنها خريد؟ آقايان قبول داريم که به طور غير مستقيم براي خانم تان خرج مي کنيد، ولي وقتي که او خودش اشاره کند که به چه چيزهايي نياز دارم و با هم برويد، بخريد؛ اين روش او را دچار هيجان نمي کند. شما زماني مي توانيد او را غافلگير کنيد که خودتان بدون اطلاع او، برايش هديه هاي مختلف بخريد و در مواقعي که انتظارش را ندارد، به او تقديم کنيد.

*زنان نياز به صحبت کردن دارند.

زنان خواهان زندگي همراه با سازگاري و داشتن ارتباط و همکاري محبت آميز با ديگران هستند. براي آنها داشتن روابط مهمتر از کار و فن آوري است، مطرح کردن احساسات شخصي خيلي مهمتر از رسيدن به اهداف و موفقيت است نزد زنان گفت و گو و ارتباط با همديگر منشأ رضايت و خرسندي است، شوهري که ياد مي گيرد هر روز وقت صرف کند و با زن خود حرف بزند و به صحبت هاي او گوش دهد، قلب او را براي هميشه تسخير مي کند. اگر خانم ها و آقايان روزي 20 دقيقه با هم صحبت کنند، درِ طلاق را براي هميشه به روي خودشان مي بندند. مردي که نياز زن را براي صحبت کردن ناديده مي گيرد، همسري نامهربان و عيب جو پيدا خواهد کرد. وقتي او به شما غُر مي زند و لحظه اي آرام تان نمي گذارد؛ آنچه در واقع او مي گويد اين است: اگر نمي توانم با گفتگويي خوب بر تو اثر بگذارم با مذاکره اي نامطبوع اثر خواهم گذاشت چون حتي بگو و مگوها بهتر است از پوچي و خلأيي است که وقتي با تو هستم احساس مي کنم. آنچه او هر بار مي گويد اين است: لطفاً به حرف من گوش بده، مي خواهم آنچه را براي من اتفاق افتاده و در باره آن نگرانم با تو در ميان بگذارم، در واقع پند يا نصيحت يا راه حلي نمي خواهم ولي مردان به اشتباه تصور مي کنند، بايد راه حل ارائه دهند و او مي کوشد تا با حل مشکلات همسرش احساس بهتري به او القاء کند، مي خواهد براي همسرش فرد مفيد باشد تصورش اين است که وقتي از توانايي خويش در جهت حل مشکلات همسرش استفاده کند همسرش براي او ارزش قائل است و او سزاوار عشق و محبت همسرش است با اين حال وقتي مرد راه چاره اي ارائه مي دهد اما همسرش هم چنان آشفته و ناراحت باقي مي ماند براي مرد بسيار مشکل است که به حرفهاي همسرش گوش دهد زيرا چاره او پذيرفته نشده و از اين رو خود را موجودي بي مصرف و بي فايده تلقي مي کند او نمي داند که مي تواند فقط با گوش دادن و توجه و همدردي حامي و پشتيبان همسرش باشد او را درک کند و به احساساتش اهميت دهد.

*گذشته ي همسرتان را به رُخش نکشيد.

بعضي اوقات، خانم ها دل به دريا مي زنند و گذشته خود را با کمال صداقت براي شما تعريف مي کنند. اگر شما درک و همدردي و ظرفيت نداشته باشيد؛ اين آخرين باري خواهد بود که او اين کار را مي کند و ديگر به شما اعتماد نمي کند و حرف هايش را براي تان نمي گويد. گذشته، گذشته است و نمي توان آن را تغيير داد. تنها لحظه اي که ارزشمند است، حال است و شما بايد در زمان حال زندگي کنيد. همه ما بار اضافي، چيزهايي که مي خواهيم تغيير دهيم و تجاربي که هرگز نمي خواستيم داشته باشيم ارتباطي را شروع مي کنيم. تنها مهرباني و عشق تان مي تواند زخم هاي کهنه ي او را درمان کند و به او احساس کامل بودن و با ارزش بودن دهد. اين توانمندي ارزشمندتان را تباه نکنيد. اين يکي از بهترين هدايايي است که در بقيه ي زندگي مشترکتان مي توانيد به همسرتان بدهيد.

*کلمه ي "بايد" را به همسرتان تحميل نکنيد.

براي زن، هيچ چيزي ناراحت کننده تر از اين نيست که نزد شخصي که در دنيا بيش از همه دوستش دارد واقعه اي را که در گذشته برايش رخ داده است، تعريف کند و آن وقت پاسخ بشنود: "تو بايد اين کار را مي کردي" به طور مثال اگر خانم تان بگويد: "چه روز بدي در محل کارم داشتم"، اگر شما بگوييد: خوب تو بايد از آن کار استعفا بدهي و ما احتياج به چنين پولي نداريم، "زن تان خوشش نمي آيد، در عوض شما بهتر است که بگوييد: "عزيزم به من بگو چه شده است، آنها روحيه ي تو را درک نکرده اند و قدر کارمند خوبي مثل تو را نمي دانند، و يا اگر از دردسر بچه ها و مريضي آنها سخن به ميان مي آورد به او بگوييد:"عزيزم، حق داري، مي فهمم که چه مي گويي.تو بايد خسته شده باشي، نمي دانم چگونه جبران زحماتت را بکنم و من خيلي خوشبختم که همسري مثل تو دارم و هيچ گاه به او نگوييد تو بايد سپاسگزار باشي که مجبور نيستي هر روز صبح زود سر کار بروي. شما بايد لحن صحبت خود را با همسرتان کاملاً تغيير دهيد، مثبت صحبت کردن شما تمام خستگي هاي همسرتان را رفع مي کند و شما هيچ زحمت اضافه اي نکشيده ايد فقط از جملاتي استفاده کرده ايد که آنها را تغيير داده و با نگرشي جديد به ذهنيت همسرتان، زندگي زيباتر و موفق تري را آغاز کرده ايد و روزهاي زيبا و با شکوهي در انتظار شماست.

*به علائم غير کلامي همسرتان توجه کنيد.

بررسي ها نشان داده است که در انتقال پيام، کلمات به اندازه 7 درصد و علائم غير کلامي 55 درصد (شامل تبسم، نگاه کردن، چشم غره ها و اخم ها) و آهنگ صدا 38 درصد نقش دارد. پس نتيجه مي گيريم که توجه به نشانه هاي غيرکلامي معمولاً نسبت به سخناني که خانم تان بر زبان مي آورد، پيام بيشتري به شما مي دهد. هر مردي وقتي مي بيند، خانمش درها را به هم مي کوبد، مي تواند حدس بزند که همسرش عصباني است ولي تلاش بيشتري لازم دارد تا نشانه هاي دقيق تري را نيز ببيند، مانند حرکت هاي محکم در راه رفتن او، نبودن احساس در صورتش، خيره شدن به فضا، گرداندن چشم هايش از نگاه کردن به شما يا بالا انداختن شانه هايش در پاسخ به يک موضوع مطمئن باشيد که چيزي ناراحتش مي کند. اگر او از شما فاصله مي گيرد، بدانيد که او از مسئله اي ناراحت است. وقتي شما در ابتدا از همسرتان بپرسيد که مشکل چيست؛ او براي بار اول مي گويد: "هيچ چيز"، ولي اگر شما مرد باهوشي باشيد، مي فهميد که آهنگ صداي او افشا کننده است. شما بايد براي بار دوم بپرسيد: خواهش مي کنم به من بگو مشکلت چيست؟ مي دانم چيزي تو را ناراحت مي کند. او براي بار ديگر مي گويد به تو گفتم مشکلي نيست، ولي وقتي براي بار سوم شما مي پرسيد: عزيزم، چه مشکلي تو را رنج مي دهد؟ او اين پيام را مي گيرد که برايش اهميت و ارزش قائل هستيد و به او توجه نشان مي دهيد و او سرانجام موضوع را به شما مي گويد و احساس بهتري پيدا مي کند.

*در امور مختلف زندگي تان مستبدانه تصميم نگيريد.

بعضي از مردان تصور مي کنند که بايد همه ي تصميم زندگي را خودشان بگيرند. آنان با غرور خاص ادعا مي کنند که مردهاي آهنين هستند. ميان زندگي کردن با مردي که صفت قاطعيت را داراست و کسي که رهبري آزادمنش است وهمسر خود را مشاوري مهم به شمار مي آورد، با زيستن در کنار فردي مستبد تفاوت بزرگي وجود دارد. زنان دوست دارند که در زندگي زناشويي شان احترام بيشتري وجود داشته باشد. آنان همکاري و شراکت در کارها را مي خواهند نه استبداد و زورگويي را. وقتي مردي نظرش را بيان مي دارد يا تصميم هايي مي گيرد که احساس مي کند سودمند هستند، هرگز نبايد جمله ي تو چه فکر مي کني؟ يا تو چي را دوست داري؟ را فراموش کند. او همچنين بعضي اوقات بايد برنامه هاي خودش را مطابق با سليقه ي همسرش تغيير دهد. اين کار بخشي از عمل دوست داشتن است که توافق و سازش نام دارد. با شريک کردن نظرات همسرتان در امور مختلف، به او احساس با ارزش و مهم بودن مي دهيد. پس سعي کنيد خانواده ي شما خانواده اي مستبد نباشد، خانواده اي که روابط آن براساس قدرت، خشونت در رفتار، خودمحوري و پرهيز از مشورت باشد.حضرت علي (ع) فرموده اند:
«والمُستبدُ مسَهوّرٌ في الخطاء والغلط» فرد خود رأي در انجام خطا و کارهاي اشتباه بي باک است و يا فرموده اند:
«لا تَستبدُّ بِرايکَ فمن استَبدَّ بِرأيه هَلک» در رأي خود استبداد نظر نداشته باش، که هر کس استبداد در رأي داشته باشد هلاک مي شود. پس همواره سعي تان بر اين باشد که خانواده اي بالنده بسازيد، خانواده بالنده خانواده اي است که هر لحظه مي توان نشاط، سرزندگي، اصالت، و محبت را در آن احساس کرد و همه ي اعضاي خانواده مخصوصاً زن و شوهر ارزش فوق العاده اي براي يکديگر قائلند، اشتباهات يکديگر را مقدمه حرکت، رشد و پيروزي مي دانند نه بهانه اي براي تحقير و سرکوفت زدن، براي لذت بردن و زندگي کردن خود برنامه دارند.

*اعتماد به نفس تان را افزايش دهيد.

مردي که مي داند از چه شخصيتي برخوردار است و در باره ي خود احساس خوبي دارد، هميشه برنده است. زيبايي و زشتي قيافه ي شما نيست که زن ها را علاقه مند مي سازد، بلکه چگونگي عملکردتان اين علاقه را به وجود مي آورد. زيبا بودن در اثر کار زيبا کردن است. اگر تصور مي کنيد خيلي کوتاه، خيلي بلند، طاس هستيد، گوش هايتان خيلي بزرگ است، چشم هاي خيلي ريزي داريد و جذاب نيستيد يا ويژگي جسمي نامناسب ديگر داريد، مي توانيد به وضعيت بعضي از مردهاي مورد علاقه ي مردم جهان در گذشته و حال توجه کنيد. وودي آلن، کارلوپونتي، هنري کيسينجر و دهها نفر ديگر در جلب توجه زنان هرگز مشکلي نداشتند. همه ي زنان به مردان خيلي خوش چهره نگاه نمي کنند. آنان معتقدند مرد خوب واقعي کسي است که خودش را دوست دارد و از نظر کاري فردي فعال، پويا و با انديشه هاي مثبت و قدرتمندانه است. همچنين مي داند چگونه با زني با احترام و فهم و مهرباني رفتار کند واو را تحسين کند.

*با نام هاي خودماني و به طور صميمانه او را صدا بزنيد.

هر دو بايد همديگر را با نامي صدا کنيد که بيشتر دوست داريد و خوششان مي آيد. در زندگي مشترک همسران، محبت و صفا و صميميت و يکرنگي لازم است و صدا زدن دوست را به نامي که مطلوب و محبوب او است، ايجاد محبت مي کند و در روايت نيز آمده «ثلاثُ يُصفين وُدّ المرء لا فيه المُسلم: يَلقاهُ بالبُشر إذا لَقيه و يوشع له في المجلس و يُدعوهُ بِأحبّ الاسماء أليه» سه چيز است که دوستي مسلمان را با مسلمان ديگر، صافي و خالص مي کند:
1-هنگامي که او را ملاقات مي کند، با خوشرويي با وي برخورد مي کند.
2-زماني که خواست کنار او بنشيند، برايش جا بازمي کند.
3-به بهترين نامي که دوست دارد او را صدا زند.(اصول کافي ج2، ص 643)
اين روايت مانند تمام روايات و احاديث ديگري که در زمينه روابط اجتماعي مسلمين بيان شده، هدفش يا يکي از اهدافش الفت و محبت ايجاد کردن بين مسلمين است و بسيار روشن است که ايجاد الفت ميان زن و شوهر لازم تر و ضروري تر از ساير مسلمين است. پس لطفاً آقايان عزيز همسرتان را با نام هاي خودماني و يا القاب زيبايي چون عسلم، آرزويم، گُلم، عروسکم، نازنيم، پرنسس و هزارها کلمات خوشايند ديگر صدا کنيد. نترسيد و امتحان کنيد! اگر قبلاً چنين کارهايي نکرده ايد، اول کلمات معمولي را به کار ببريد و کم کم از کلمات خودماني تر استفاده کنيد. بدانيد که اسم هر کسي فوق العاده برايش عزيز و مهم است براي احساس صميميت با خانم تان اسم او هر چه است را به اضافه ي پسوند جونم صدا بکنيد! اين مسائلي که در نظر بعضي از شما آقايان ممکن است خنده دار و بي اهميت جلوه کند، براي خانم ها حائز اهميت فراواني مي باشد و عدم توجه شما به چنين مسائل ظريفي، زمينه را براي بهانه گيري و غُرزدن خانم شما فراهم مي کند.

*از همسرتان عکس بگيريد.

به همسرتان بگوييد دوست داريد جديدترين عکس او را داشته باشيد تا آن را در کيف بغلي خود بگذاريد. پيامي که اين خواسته شما براي خانم تان مي فرستد، اين است: او مي خواهد هر کسي بداند من همسرش هستم. چقدر من براي او مهم هستم. چقدر من به نظر او زيبا هستم و گرنه چنين کاري نمي کرد. چقدر من نزد او عزيز و با ارزش هستم.

*تمام وقت تان را با کار پُر نکنيد

بلندپروازي يکي از ويژگي هايي است که زنان آنان را براي مردان، جذاب مي دانند. زيرا بلندپروازي مي تواند به پول، قدرت و حتي شهرت منجر شود، ولي زناني که با مرد بلندپرواز معتاد به کار زندگي مي کنند، معمولاً اعتراف مي کنند که خيلي تنها هستند و تمام مسئوليت زندگي و بار به دوش آنهاست و از زندگي شان لذت نمي برند. زيرا با يکديگر به تفريح و گردش نمي روند و فرصت کافي براي گفتگو با يکديگر را ندارند، هم چنين زماني که لباس هاي جديد و زيبا همراه با جواهرات مي پوشند، شوهر غايب شان نمي بيند و از آنها تعريف نمي کند. پيشنهاد مي گردد کمي از کار دست بکشيد و براي تماشاي طلوع و يا غروب آفتاب وقت بگذاريد. مرخصي بگيريد و همراه همسرتان در ساحل دريا و يا در جنگل و پارک قدم بزنيد. به خودتان اجازه ي آرامش يافتن دهيد. از مسئوليت هاي روزانه کمي کنار بکشيد و خيال پردازي کنيد. اين کار نه تنها تمام آن بلندپروازي هايي را که داريد متعادل مي سازد، بلکه آن را تقويت مي کند. زماني که هنوز حق انتخاب داريد، تصميم بگيريد زندگي متعادلي ايجاد کنيد، به طوري که بعدها کمتر تأسف بخوريد. اين به آن مفهوم است که شما هر چند يک بار، کمي از کار دست بکشيد و دست در دست مهم ترين فرد زندگي تان، به گردش بپردازيد.

*ارتباط زن ها با زمان، ارتباطي مقدس است، آن را ارج نهيد و بي تفاوت نباشيد.

درک زن از زمان، افکار و همچنين تصميم گيري هاي او در باره ي زمان در واقع گوياي رازهايي در باره ي ذهن، فکر و قلب زن ها است. به کرات ديده شده که آنچه زن ها از مردها مي خواهند همواره نوعي به زمان مربوط مي شود و موضوعات مربوط به زمان همواره در مرکزيت زندگي عشقي قرار دارند چنانچه مخالفت ها، برخوردها، درگيري ها و نواحي تنش زاي روابط صميمي خود را معاينه کنيد خواهيد ديد که همگي به نوعي به زمان مربوط مي شوند. مردها و زنها نقطه نظرات و احساسات بسيار متفاوتي نسبت به زمان دارند که اين خود منشأ بسياري از سوءتفاهمات هميشگي ميان آن هاست، زن ها بسيار با زمان صميمي اند. و آن را محترم مي شمارند، چرا زن ها اين گونه هستند؟ اين چيزي نيست که به زنان آموزش داده شده باشد، بلکه بخشي طبيعي و ذاتي از ماهيت و هويت زن هاست، چرا که بدن زن ها از ريتمي ماهانه تبعيت مي کند، از همان ابتداي بلوغ که عادت ماهانه دختران جوان آغاز مي گردد، زن ها هر يک روز و هر يک هفته را به طرزي خودآگاه حس مي کنند و منتظرند تا دوره ي بعد آغاز گردد از همين جاست که زنان عادت شمارش روزهاي زندگي را مي آموزند و هرگز آن را متوقف نمي سازند و ادامه مي يابد حتي در دوران حاملگي روزها و ماه ها را دقيقاً محاسبه کرده تا کودکشان متولد شود و پس از متولد شدن ساعت ها را مي شمارند تا به او شير دهند.
حالا به بعضي جلوه ها و نمودهاي ويژه ي رفتار زنان و ارتباط با زمان و سوءتفاهمات شما آقايان از اين گونه رفتارها توجه کنيد.
زن ها به طرزي طبيعي زمان سنج هستند و گذر زمان را ثبت مي کنند آخرين باري که با هم صحبت کرديد و يا به سينما رفتيد را دقيقاً محاسبه مي کنند. شما مردها هميشه از اين توانايي حيرت زده ايد و بيشتر مواقع از دست خانم تان ناراحت مي شويد به ويژه هنگامي که اشتباهات شما را تصحيح کنند! زن ها هميشه حساب دقيق قول هاي همسرشان را دارند، زن ها حساب زمان ها و مناسبت هاي رمانتيک را هميشه دارند، زن ها حساب کارهايي را با دقت نگه مي دارند که مردها دوست ندارند به آنها در اين باره يادآوري شود. و بيشتر اوقاتي که زن ها حساب زمان را دارند، مردها دچار سوءتفاهم مي شوند و چنين برداشت مي کنند که زن ها به آنها گير مي دهند و عصبي، دعوايي، کنترل گر و سلطه جو هستند و دست آخر نتيجه مي گيريد شما را زير نظر گرفته اند، به شما امرونهي مي کنند سرکوفتشان مي زنند و يا جاسوسي تان را مي کنند. زن ها از اين برخورد عکس العمل مردها مي رنجند و احساس مي کنند نيت آنها را بد تعبير کرده اند و پيش خود مي گويند «من فقط مي خواستم کمک کرده باشم» و آنچه بايد شما آقايان درباره همسرتان بدانيد اين است که زن ها از آن رو حساب زمان و کارهاي شما را دارند که مي خواهند مفيد و کمک کار باشند. نه به اين دليل که مي خواهند شما را کنترل کنند و به پروپاي شما بپيچند. زنها تنها به اين دليل به زمان توجه دارند که ساختارشان اين گونه است و گرنه به زمان حتي فکر هم نمي کنند، زمان براي مردها آب مي رود در حالي که براي زنها کش مي آيد! اين حقيقت است که در بسياري از موارد، مردها احساس مي کنند که هيچ زماني نگذشته است، اما احساس زنها اين است که زمان نسبتاً زيادي گذشته است، پس لطفاً نگرش خود را نسبت به اين قضيه عوض کنيد و از اين به بعد سعي کنيد گاهي اوقات کارها را زودتر از آنچه هميشه انجام مي داديد، انجام دهيد، زودتر و بيشتر از آنچه ضروري مي دانيد به همسرتان تلفن بزنيد. دفعات بيشتري در روز از همسرتان تعريف کنيد و بگوييد دوستش داريد. سعي کنيد زمان بيشتري از آنچه به طور معمول لازم مي بينيد صرف صميميت و نزديکي با همسرتان کنيد. زنها چرخه هاي زمان را با جشن گرفتن مناسبت هاي ويژه گرامي مي دارند، روزهايي که براي خانم تان خيلي مهم هستند و اگر شما آنها را فراموش کنيد، در حقيقت، ضربه ي جبران ناپذيري بر او وارد ساخته ايد، مثل روز تولد، سالگرد ازدواج، روز مادر، عيد نوروز، حتماً در اين روزها سعي کنيد که براي او هديه بخريد و يا براي او جشني مختصر تدارک ببينيد. جشن گرفتن چرخه هاي زماني و مناسبت هاي ويژه يکي از راه هايي است که زن ها با آن خوشبختي و رشد نهال عشق و ازدواج شان را گرامي مي دارند و اين کار را با هيجان تمام انجام مي دهند در حالي که حتي با احساس ترين مردها نيز نمي توانند درک کنند که چرا زن ها مناسبت هاي ويژه را تا بدين حد گرامي مي دارند زيرا زنان با زمان ارتباطي مقدس دارند.

*بياموزيد که مستقل و مطمئن عمل کنيد.

اگر مردي هستيد نيازمند و متکي به ديگران، بايد ياد بگيريد که مستقل و مطمئن عمل کنيد. شما بايد چون شخصي در زندگي پا بگذاريد که مي تواند با زنش يا بدون او زندگي کند. مهم نيست زن چقدر قوي، موفق و مستقل است. او همچنان به دنبال مردي است که بتواند به او احترام بگذارد، به آن بنگرد و تحسين کند. زن در جستجويش براي يافتن مردي قاطع حدود قدرت شما را آزمايش مي کند. وقتي که او شما را فردي ضعيف، کليشه اي، متکي و نيازمند ببيند در نظرش قدرتمند و مهم جلوه نمي کنيد.

*مشکلات شغلي تان را به خانه نياوريد.

مرداني که گرفتاري ها و ناکامي هاي شغلي محل کارشان را به خانه مي آورند در اشتباه بزرگي هستند. تصور کنيد،دو ليوان آب بر روي ميزتان قراد دارد، يکي داراي آب صاف و شفاف مي باشد که نشان دهنده ي زندگي شخصي شماست و ديگري داراي آبي کدر وتيره مي باشد که نشانه ي زندگي کاري و شغلي شماست. آيا عاقلانه است که آب کثيف را در ليواني که آب صاف و شفاف دارد بريزيد؟ با اين عمل تان آب هر دو ليوان را کثيف مي کنيد، چرا آن دو را به طور جداگانه نگه نمي داريد؟ اگر شغل تان انتظارات شما را برآوده نمي کند، مي توانيد احساسات خود را در مورد آن ابراز داريد، ولي به صورتي نباشد که تمام احساسات منفي تان را بر سر شخصي که دوستش داريد ومهم ترين فرد زندگي تان مي باشد، خالي کنيد. چون بخشي از زندگي تان خوشايند نيست، بدين مفهوم نيست که قسمت ديگر هم بايد خراب شود و از بين برود. شما مي توانيد اين گونه فکر کنيد که براي 8 ساعت روز، بهترين کاري که مي توانستيد، انجام داده ايد و حالا بقيه ي روز را به بذل توجه و کوشش کردن براي خوشبختي فرد مورد علاقه تان مي پردازيد. زنان از بودن مردي که در همه ي اوقات، خسته، عبوس و افسرده است، لذت نمي برند. شما بايد به همان اندازه که وقت خود را صرف امور اداري مي کنيد در خانه هم همان مقدار وقت صرف کنيد.

*بيش از حد از خودتان تعريف نکنيد.

زن ها معمولاً از مردهايي که بيش از اندازه در چنگال خودستايي گرفتارند، خوششان نمي آيد. اينگونه مردها هيچ گاه از سخن گفتن در باره ي خود دست برنمي دارند. آنان ساعت ها را صرف شرح دادن کارهاي روزانه، هدف ها، تفکرها و پيشرفت هاي شان مي کنند و حتي يکبار هم سؤالي درباره ي همسرشان نمي کنند. در چنين مواقعي پيامي که زن دريافت مي کند اين است: کسي که مهم است من هستم و تو مهم نيستي. اکثر زنان تمايلي به شنيدن اين همه خودستايي ندارند و در ذهن خودشان مي گويند، چه مرد خودستايي! وَه چقد از خود راضي و از خودمتشکر است و فقط خودش را مي بيند.

*تکيه گاه امن و مطمئني براي همسرتان باشيد.

تا حالا فکر کرده ايد که چرا زن ها در مقايسه با مردان به آرامش بيشتري نيازمند هستند؟ چرا زنان به طور مستمر و مداوم از افکار و احساسات همسرشان بايد با خبر باشند؟ چرا زن ها هنگامي که مرد زندگي شان دليل ناراحتي يا نگراني خود را با آنها در ميان نمي گذارند مضطرب و نگران مي شوند؟ پاسخ تمامي پرسش هاي فوق يک چيز است. يکي از اساسي ترين نيازهاي زن ها در روابط صميمي اين است که احساس امنيت کنند، منظور امنيت جاني يا فيزيکي و جسماني نيست، بلکه بيشتر امنيت احساسي و عاطفي را در نظر داريم.احساس عميق و دروني از اين که رابطه شان محکم و استوار و ماندگار است و اين که همسرشان در عشق خود جدي و ثابت قدم است و به زن ها نيز متعهد و پاي بند باشند به طوري که بتوانند به عشق او اعتماد کنند و بنابراين بتوانند به خود نيز اجازه دهند تا تمام و کمال عشق بورزند و جز عشق پاسخ نگيرند.اين امنيت عاطفي کليد گشايش دل و جان زن محسوب مي شود و زماني که زن ها احساس امنيت مي کنند در بهترين اندازه هاي خود ظاهر مي شوند بدين معنا که آرامش بيشتر و نگراني کمتر اعتماد به نفس بيشتر و ناامني کمتر و بالاخره استقلال بيشتر و توقع کمتري خواهند داشت به عبارت ديگر، بيشتر آنگونه خواهند بود که مردها دوست دارند و کمتر آنها را عصبي خواهند ساخت!نکته مهم ديگري نيز وجود دارد که بايد همواره شما آقايان به ياد داشته باشيد:زن ها به حکم مي دانند هرگاه احساس امنيت دارند به آنچه مطلوب خود و نيز مطلوب مرد زندگي شان است نزديکتر مي شوند. لذا به طرزي هم خودآگاه وهم ناخودآگاه سعي مي کنند مرد زندگي شان را وادار سازند به گونه اي رفتار کنند که به آنها احساس امنيت بدهند و بالعکس رفتارهاي ناخوشايند زنها ريشه در احساس ناامني آنها دارد. احساس ناامني زنها را پرتوقع تر، وابسته تر و حسودتر مي کند و در اينجاست که مردان واکنش مثبتي در برابر ناامني زنان از خود نشان نمي دهند، گر چه در همين مواقع است که زن ها به حداکثر احساس امنيت از جانب مردها نيازمند هستند اما در عمل واکنش بيشتر مردها پس نشستن و دريغ کردن همان توجه و اطمينان خاطر عادي و هميشگي است که قطعاً منجر به وخيم شدن اوضاع نيز خواهد گشت! احساس ناامني بيشتر زن ها، به محض دريافت اندکي عشق، محبت، توجه و آسودگي خاطر سريعاً از بين مي رود. در اين اوقات تلاش از جانب شما آقايان، معمولاً مؤثر واقع مي شود. زيرا از بدتر شدن اوضاع جلوگيري مي کند، لطفاً از همسرتان در اين مواقع فاصله نگيريد و او را به حال خود رها نکنيد، براي او وقت بگذاريم، خانم تان را به دنياي دورن خود راه بدهيد تا او احساس امنيت کند. هيچ چيز به اندازه ي زماني که مرد ترس ها، نگراني ها، نارحتي ها و رؤياهايش را با خانمش در ميان مي گذارد در زنان احساس نزديکي و صميميت ايجاد نمي کند، مطمئن ساختن زن از عشق، تعهد و پاي بندي تان به او از مؤثرترين روش هاي توليد احساس امنيت روحي در زنهاست، با کلمات و گفته هاي خود عشق و قدرداني خود را نسبت به او نشان دهيد، به او بگوييد که در زندگي خود به او نياز داريد و دلايل آن را نيز بيان کنيد. هنگامي که در رابطه شان با شما احساس ناامني مي کند، از او بپرسيد دوست دارد چه چيزي را از شما بشنود تا نگراني هايش برطرف شوند، آن هم نه تنها يک بار بلکه چندين بار، بيشتر به او زنگ بزنيد و به او خبر بدهيد که کجاهستيد يا چه کار مي کنيد تا او بداند که به او فکر مي کنيد. به طور کلي زن به مردي نياز دارد که بتواند به وي دلگرم باشد و به هنگام لزوم از کشمکش بهره گيرد.

*ديرآمدن به منزل را به او اطلاع دهيد.

زماني که مشغله ي کاري زيادي داريد و مجبوريد ديرتر به خانه برويد و يا در مهماني هاي دوستانه و يا مراسم مختلف شرکت داريد، با تلفن به او اطلاع دهيد که ديرتر به منزل مي آيم تا او را از بابت نگراني راحت کنيد. وقتي مردي دير به خانه مي آيد و زحمت تلفن زدن به همسرش را به خود نمي دهد، موضوع اين نيست که براي شام يا ناهار منتظرتان مي باشد، بلکه هسرتان نگران شماست که اتفاقي برايتان نيفتاده باشد. زيرا زماني که شما با يک فرد بسيار مهم قرار ملاقات داريد اگر نتوانيد سر قرارتان حاضر شويد، حتماً به او زنگ خواهيد زد و او را در جريان مي گذاريد. آيا مهم ترين شخص در زندگي تان يعني همسرتان از او لياقت و استحقاق کمتري دارد؟
اگر بهانه ي شما اين باشد که من در وسط جلسه بودم و يا خيلي سرم شلوغ بود، يعني اينکه افراد حاضر در جلسه و کارتان از همسرتان بيشتر اهميت دارند. همسرتان مي خواهد با همان توجهي که شما به يک شخص خيلي مهم داريد، با او نيز دقيقاً همان رفتار شود. زيرا او استحقاق کمتري ندارد.

*لطفاً اين قدر غُر نزنيد.

براي زنان خيلي خسته کننده و رنج آور است که با مردي زندگي کنند که هميشه از همه شکايت مي کند و غُر مي زند. بعضي از مردان بيشتر وقت شان را صرف سرزنش ديگران، وقايع جامعه، عيب جويي از ديگران و انتظارات و توقعات بي جا از ديگران مي کنند. آنان به جاي اينکه گام مثبتي براي خود و همسر و جامعه شان بردارند، مرتباً در حال غُر زدن و اينکه ديگران براي من چه کار مفيدي انجام داده اند، هستند. به طور مثال مي گويند: اي کاش جامعه ي بهتري داشتم، اي کاش همسر بهتري داشتم، اي کاش شغل بهتري داشتم و هزاران اي کاش ديگر مطرح مي کنند. به شما مي گوييم خيلي از افراد در زندگي خود با وجود تمام کمبودهايي که داشته اند، اقدامات بزرگي را انجام داده اند. به جاي غُرزدن و متوقع بودن از ديگران شما بايد نحوه ي نگرش تان را به زندگي عوض کنيد. نگرشهاي شما، مثبت يا منفي، سازنده يا مخرب، تصاوير ذهني، احساسات و اقداماتي را سبب مي شوند که روي زندگي و روابط تان تأثير مي گذارند، نگرشهاي شما هم به سهم خود مبتني بر تجربيات قبلي و باورهاي شما درباره شکل و شمايل امور هستند. در هر مورد اگر مي خواهيد عملکرد خود را تغيير دهيد و به نتايج جديد و بهتري برسيد، بايد تصوير ذهني يا نگرش خود را تغيير دهيد. خوشبختانه، باورهاي شما تا حدود زياد ذهني هستند و هميشه مبتني بر واقعيات نمي باشند، بدترين باورها، باورهاي خود محدود کننده هستند باورهايي که سبب مي شوند در زمينه اي احساس کمبود کنيد، اين باورها به ندرت درست هستند اما اگر آنها را معتبر ارزيابي کنيد درباره شما مصداق و حقيقت پيدا مي کنند. پس کار مهمي که بايد انجام دهيد اين است که اين باورهاي خود محدود کننده را زير سؤال ببريد. بايد فرض را بر اين بگذاريد که اين باورها حقيقي نيستند براي لحظه اي تصور کنيد که با هيچ گونه محدوديتي رو به رو نيستيد. تصور کنيد به آنچه در زندگي مي خواهيد دست پيدا کنيد. تصور کنيد که توانمندي بالقوه شما نامحدود است نقطه شروع از ميان برداشتن هراسها و آزاد کردن توانمنديهاي بالقوه اين است که به ذهن خود باورهاي شجاعانه ي سازنده مثبت و جديد بدهيد. انسانهاي موفق کساني هستند که در مقايسه با غير موفقها با کارآيي بيشتري مي انديشند. آنها با زندگي، روابط، هدفها، و مسائلشان به شکلي متفاوت از ديگران کنار مي آيند. بذرهاي بهتري مي کارند و در نتيجه زندگي بهتري برداشت مي کنند. بياموزيد مانند موفقها فکر کنيد، به زودي از زندگي مشابه زندگي آنها برخوردار مي شويد. وقتي فکر و نگرشتان را عوض کنيد، زندگي تان تغيير مي کند و زمانيکه شما غُر مي زنيد غُرزدن ناشي از افکار منفي است که در ذهن تان پرورش داده ايد و چنين افکاري مانند سم روح تان را تخريب مي کند و شما را مستعد به ابتلاء به انواع بيماريهاي جسمي روحي مي کند. براي داشتن روح و جسمي سالم و زيبا سعي کنيد عصبانيت خود را به عقب بيندازيد. اگر عادت کرده ايد در اوضاع و احوال خاصي واکنش خشمگين نشان دهيد، خشم خودرا به مدت 15 ثانيه به تعويق بيندازيد، دفعه بعد اين مدت را به 30 ثانيه افزايش دهيد.
و سعي کنيد طول فاصله ها را هر چه بيشتر کنيد. هنگامي که ببينيد مي توانيد عصبانيت خود را به تعويق اندازيد، زماني است که خودداري کردن را ياد گرفته ايد. تعويق انداختن يعني خودداري کردن و يا تمرين کافي، عاقبت خواهيد توانست عصبانيت را به طور کامل از ميان برداريد. هنگامي که عصباني مي شويد، به خود يادآوري کنيد که هر کس حق دارد آن چيزي باشد که خودش انتخاب مي کند و توقع شما مبني بر اينکه ديگران با آنچه هستند متفاوت باشند، فقط موجب دوام عصبانيت شما مي شود. سعي کنيد ياد بگيريد که به ديگران حق انتخاب بدهيد، همان گونه که خود بر اين حق اصرار داريد.و غُرزدن و دائماً عصباني شدن مانع از پيشرفت شما در زندگي و داشتن روابط لذت بخش و هم چنين رسيدن به اوج قله هاي موفقيت مي گردد.

*به همسرتان احساس ارزشمند بودن هديه کنيد.

نياز به ارزشمند بودن يکي از اساسي ترين و مهمترين نيازهاي پنهان زن هاست،زن ها نياز دارند احساس ارزشمندبودن کنند و از شما مردها بشنوند که نقش مهمي را در زندگي شما ايفا مي کنند، حقيقتاً بيشتر مردها هرگز نمي دانند که زنها تا چه حد نياز دارند احساس ارزشمند بودن کنند و حقدر نياز دارند احساس کنند که در زندگي مرد زندگي شان تأثير مثبتي مي گذارند. اين موضوع بالاخص هنگامي بيشتر صحت پيدا مي کند که مرد، زن خود را قوي و توانمند مي بيند.چرا که در اين گونه مواقع به غلط فرض مي کند که اعتماد به نفس ظاهري زن به اين معناست که احساس خوبي نسبت به خود داشته است و ديگر نيازي ندارد بشنود که چقدر زن خوبي است. البته اين باور غلط است و زنها هر قدر هم که موفق، با نفوذ هم که باشند، همواره به تأييد و تحسين از جانب همسرشان نياز دارند. پس مردان عزيز به همسرتان نشان دهيد که خوشحالي او اولويت اول شما مي باشد، قبل از آن که به شما بربخورد، بگذاريد برايتان توضيح دهم،بيشتر زن ها چنان عشق را اولويت اول خود قرار داده اند و چنان هميشه سعي درخوشحال کردن ديگران دارند که فکر و ذکرشان اين است که چگونه شوهرشان را خوشحال نگه دارند، چنانچه بي پرده و صريح باشيم بايد اذعان کنيم که اغلب مردها نيز بيشتر به فکر خودشان هستند تا آن که به نيازهاي همسرشان توجه و بر روي آن تمرکز کنند.
نتيجه اين که مردها اغلب خود شيفته تر از زن ها هستند. به اين معنا که لحظات کمتري به فکر ديگران اند لحظات بيشتري را غرق در خود، بي آنکه بخواهند يا حتي بدانند .زن ها هرگز فکر نمي کنند که مرد زندگي شان نمي خواهد آنها را خوشحال کند. بلکه تنها چنين باور دارند که خوشحالي زن اولويت اول آنها نيست. مردها معمولاً پس از آن که امور مربوط به کار و شغل و نيز تفريح و استراحت شان را رتق و فتق کردند يا پس از آن که صداي زنشان به آسمان بلند شود، به او و خوشحالي او مي پردازند. پس لطفاً سعي کنيد چيزهايي که براي خانم تان اهميت دارد شناسايي کنيد و سپس تمامي تلاش خود را به کار گيريد تا آن چيزها را يا کارها را برايش انجام دهيد، از او بپرسيد دوست دارد چه کار کند و اينکه چه چيز يا چيزهايي او را خوشحال مي کند،ديگر اينکه به همسرتان نشان دهيد که به زندگي اش علاقمند هستيد هنگامي که شما از چيزهايي که در زندگي همسرتان اتفاق مي افتد جويامي شويد و خود را درگير مي کنيد، گويي به خانم تان مي گوييد «هر چه براي تو مهم است پس براي من نيز مهم است و مي خواهم همه چيز را درباره آن بدانم» درباره فعاليت هايي که براي خانم تان مهم هستند از او بپرسيد، همواره خود را در جريان آخرين وقايع و اتفاقات زندگي او قرار دهيد. درباره آنچه مي خواسته با شما در ميان بگذارد، صحبت را پيش بکشيد تنها با اندکي تلاش مي توانيد به او نشان دهيد که به آنچه برايش مهم است اهميت مي دهيد و اينکه برايش ارزش قائل هستيد.
توصيه ديگر اينکه به او نشان دهيد که به او نياز داريد. بيشتر زن ها به درستي نمي دانند که شوهرشان چقدر به حضور آنها در زندگي خود نياز دارند اکثرزن ها شاکي هستند که شوهرانشان هرگزبه آنها نشان نمي دهند که چقدر دوستشان دارند و احتمالاً چنانچه آنها بگذارند و بروند هرگز دل شوهرشان براي او تنگ نمي شود، اما هنگامي که با مردها صحبت مي کنيم در کمال تعجب اعتراف مي کنند که عموماً همسر خود را دوست دارند و اينکه بسيار به او و هر آنچه در زندگي او انجام مي دهند، نيازمند و محتاج هستند، چرا؟ زيرا مردان دوست دارند قوي، مستقل و خودکفا ظاهر شوند واين فکر که به همسر خود نيازمند هستند مي تواند برايشان ناراحت کننده يا حتي وحشتناک باشد.
نتيجه اين مي شود که ممکن است گاهي اوقات البته به طرزي ناخودآگاه سعي کنيد به او نشان دهيد که آنقدرها هم به او نياز نداريد و به شيوه هاي گوناگون اين فکر را به او ثابت مي کنيد:1-از او درخواست کمک نمي کنيد 2- نظرات و توصيه هاي او را جدي نمي گيريد 3-ناامني و آسيب پذيري خود را در رابطه با او پنهان مي کنيد و... در صورتيکه خانم تان به احساس با ارزشمند بودن نياز دارد و شما مردها به سختي مي توانيد چيزي را از خانم تان دريافت کنيد و يا تقاضاي کمک کنيد واينجاست که زن احساس مي کند که به حساب نيامده و اينکه آنچه براي ارائه دارد، به قدر کافي ارزشمند يا خواستني نيست پس لطفاً از همسر خود کمک بخواهيد يا حداقل هنگامي که خودش کمک يا توصيه اي ارائه مي دهد آن را پس نزنيد، به خانم تان نشان دهيد که هرگز برايتان عادي نشده است و در برابر ديگران از او تعريف و تمجيد کنيد علاوه بر اين که در تنهايي از نقاط مثبت همسرتان تعريف مي کنيد بايد در زماني که در حضور ديگران قرار داريد، به توانايي هاي او اشاره کنيد. ممکن است او شرمنده شود اما در اصل از اين کار شما لذت مي برد. تحقيقات نشان داده که تعريف در برابر ديگران سه برابر اثر بخش تر است. نزد اقوام و فاميل به او احترام بگذاريد و به او احساس با ارزشمند بودن را هديه کنيد.


:: موضوعات مرتبط: همسران نمونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1192
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : موعظه
ت : یک شنبه 19 مرداد 1393


تحقيقات نشان داده است، مرداني که احساسات خود را بروز نمي دهند، بيشتر به زخم معده، سردرد، فشار خون بالا و سرطان مبتلا مي گردند. بدانيد که وقتي شما فشارهاي رواني داريد و بر روي آن سرپوش مي گذاريد، بيمار مي گرديد.

احساسات خودتان را مخفي نکنيد.
تحقيقات نشان داده است، مرداني که احساسات خود را بروز نمي دهند، بيشتر به زخم معده، سردرد، فشار خون بالا و سرطان مبتلا مي گردند. بدانيد که وقتي شما فشارهاي رواني داريد و بر روي آن سرپوش مي گذاريد، بيمار مي گرديد. يکي از راههاي نجات بخش از تنش هاي رواني، حرف زدن درباره ي آنچه اتفاق افتاده و شما را ناراحت کرده مي باشد.ياد بگيريد که چگونه دردودل کنيد و احساسات خود را برون ريزي کنيد. براي اينکه بخواهيد در تمام لحظات عمرتان نشان دهيد که فوق العاده مستقل، شجاع، قاطع، رقابت ناپذير، بدون ترس و آسوده خاطر هستيد، انرژي زيادي لازم داريد. فاش ساختن اين امر که واقعاً چه کسي هستيد. و اينکه شما هم مانند ديگران در بعضي زمان ها آسيب پذير مي شويد و شکست مي خوريد، به انرژي کمتري نياز داريد. اگر اين گونه فکر کنيد که همسرتان، شما را با تمام نقاط ضعف و قوت تان دوست دارد و هيچ انساني بدون خطا و شکست نمي باشد، احساس راحت تري پيدا مي کنيد. به اندازه ي ظرفيت همسرتان اجازه دهيد که در شکست ها و ترس ها و اميدهاي تان شريک باشد. اگر احساس مي کنيد که همسرتان ظرفيت و تحمل شنيدن سخنان شما را ندارد از مشاورين و روان شناسان و يا دوستان خوب و مطمئن کمک بگيريد. براي رسيدن به آرامش بيشتر و تخليه خشم خود به تنفس خود دقيق شويد. وقتي هوا را به درون ريه هاي خود مي کشيد تا عدد 5 بشماريد و سپس به هنگام بازدم مجدداً تا عدد 5 بشماريد. اين کار را تا 10 بار انجام دهيد تا سريعاً به آرامش برسيد.

به همسرتان نگاه و توجه کنيد.
توجه نشان دادن و ديدن زن، به او احساس زنده بودن مي دهد. اين عمل شما به او اين پيام را مي رساند که برايتان خيلي مهم و دوست داشتني است. وقتي او احساس مي کند که در نظرتان نامرئي است، قسمت بزرگي از عشقي که در ابتداي زندگي احساس مي کرد، خواهد مُرد همان عشق که براي يک زن از هر چيز مهمتر و بر همه چيز مقدم است، عشق في الواقع مهمترين اولويت زندگي زنهاست، از قبل هم تصميم نگرفته و خود آگاهانه انتخاب نکرده اند که دل و جانشان بر مرد زندگي شان متمرکز باشد، بلکه طبيعتاً، ذاتاً و فطرتاً اين گونه اند. دکتر باربارادي آنجليس تعبير کيک عشق را در کتاب رازهايي در باره زن ها در مورد اين خصوصيت زن ها آورده است بدين گونه که؛ دو دايره را تصور کنيد. اولي نشانگر دايره ي خودآگاهي يک مرد و دومي نشانگر خودآگاهي يک زن است. حال تصور کنيد که برش از هر دو دايره حذف شده باشد درست مثل يک برش کيک، در حدود يک دهم کل دايره، در دايره ي مختص به مرد، برش حذف شده در صد خودآگاهي او از تمرکز و اولويت او بر روي عشق و روابط صميمي است. مابقي يابه عبارتي نه دهم باقي مانده تمرکز و اولويت او بر روي کار، شغل، علايق، پروژه ها و ديگر فعاليت هاي اوست. اين درحالي است که در دايره ي مربوط به زن، وضع دقيقاً نقطه ي مقابل دايره ي مرد است. بدين معنا که برش نازک تمرکز او بر روي کار، علايق و پروژه هاست و نه دهم باقي مانده تمرکز او بر عشق، زندگي خانوادگي و روابط او.براي اغلب زنها عشق واقعيتي بي انقطاع و ممتد است. توجهي مستمر و مداوم که هيچ گاه ناپديد نمي شود، حتي مواقعي که مشغول کار يا انجام وظايفي هستند که ظاهراً هيچ گونه ارتباطي با عشق ندارند. از طرف ديگر براي اغلب مردها، عشق کلاسه شده و تفکيک شده است. گويي ديداري است با بخشي از وجودشان آن هم گهگاهي و با تعيين وقت قبلي. آنچه زن ها دوست دارند شما آقايان بدانيد اينکه هنگامي که تلاش نمي کنيد تا زن خود را درک کنيد و به احساسات او اعتبار و توجه ببخشيد و به او توجه کنيد به رفتارهاي نامطلوبي از جانب او دامن مي زنيد که خودتان تحملش را نداريد، زنان دوست دارند وقت و انرژي بيشتري را صرف روابط شان کنند و رابطه را صميمي تر و نزديکتر کنند، بعضي از زنها معتقدند که اگر من به آرايشگاه بروم و حتي سرم را کچل کنم، شوهرم نمي فهمد. چنين مسائلي روح لطيف همسرتان را آزرده مي کند و به مرور زمان وجودش آکنده از خشم سرکوب شده مي گردد و هر لحظه اي براي انفجار آماده است. شما بايد تصميمي آگاهانه بگيريد و ياد بگيريد که به همسرتان نگاه و توجه کنيد و کاسه ي عشق او را پر کنيد، مثلاً بگوييد اين لباس چقدر به تو مي آيد و تو را زيباتر کرده است، تو پرشورترين زن دنيا هستي و از تو خيلي راضي هستم. بعضي از مردان مي گويند که خانم مان باشنيدن اين حرف ها لوس و پُررو مي شود! به شما مي گويم اين گونه فکر کردن اشتباه است! سعي کنيد کمي از غرور مردانه تان دست برداريد و به عزيزترين فرد زندگي تان کمي مهرو عطوفت هديه بدهيد.
شما بايد هر فرصتي که به دست مي آوريد، او را تقويت و تحسين کنيد. همسر شما يک هديه الهي از طرف پروردگارتان مي باشد و در نگهداري اين جواهر عزيز بايد تمام سعي و تلاش تان را بکنيد مطمئن باشيد اگر اينگونه عمل کنيد همسرتان صدها برابر جبران خواهد کرد چون زنها اگر درباره ي خود احساس خوبي داشته باشند وخود را ارزشمند و مفيد بدانند تمام نيازهاي شما را به بهترين شکل تأمين مي کنند و به شما شادماني، نشاط و انرژي مضاعف مي دهند.

به همسرتان جمله ي «دوستت دارم»را بگوييد.
عشق خودتان را بر زبان آوريد. خيلي از مردان از گفتن جمله ي «دوستت دارم» پرهيز مي کنند. آنها مي گويند: او که مي داند من دوستش دارم، پس اين بچه بازي ها و مسخره بازي ها براي چيست؟ همچنين ما در عمل اثبات مي کنيم که دوستش داريم و نيازي به گفتن نيست. به شما مي گويم که هر زني نياز دارد جمله ي دوستت دارم را حداقل سه بار در روز بشنود. اين دو کلمه ي سحرآميز و جادويي يعني دوستت دارم را از او دريغ نکنيد. او از شنيدن اين کلمات هرگز خسته نمي شود و انرژي مثبتي براي ادامه ي زندگي اش مي گيرد.

با همسرتان تماس تلفني داشته باشيد.
درهنگام برگشت به خانه، به او تلفن بزنيد و بگوييد:عزيزم آيا چيزي احتياج داري که سر راهم بخرم؟ آقايان لطفاً نترسيد که ممکن است او خيلي سفارش بدهد!او زماني که اين همه مهر و صميميت شما را ببيند، خودش ملاحظه تان را مي کند و اکثراً مي گويد چيزي نمي خواهم. اگر خانم تان قبل از خروج از خانه لوازم مورد نياز را براي تان ليست کرده سعي کنيد برايش تهيه کنيد. در موقع بازگشت به منزل، او در انتظار است، اگر شما به طور مثال بگوييد که آنقدر کار برايم پيش آمد که اصلاً يادم رفت. فوق العاده ناراحت و نگران مي شود و احساس مي کند که برايش ارزش و اهميت قائل نشده ايد. زندگي صميمانه و زيباتري خواهيد داشت اگر به گفته ها و نيازهاي همسرتان توجه کنيد.

صحبت ها همسرتان را ترجمه کنيد.
اطمينان داشته باشيد هر بار خانم تان مي گويد خودت را براي تهيه هديه به زحمت نيانداز، ترجمه اش اين است: از ته دل آن را مي خواهد يا به طور مثال مي گويد: عزيزم، مجبور نيستي آن کار را بکني.ترجمه: بله، آن کار را انجام دهيد. سعي کنيد که زبان خانم ها را ياد بگيريد، آنها پيام هايشان را مستقيم و صريح بيان نمي کنند. خانم ها عموماً در بيان نيازهايشان تعارف مي کنند ولي دوست دارند که شما حرف آنها را بفهميد.

همسرتان را نوازش کنيد.
نوازش کردن يکي از نيازهاي اساس همسرتان مي باشد، در آغوش گيري و حلقه کردن دستان تان به دور شانه هاي همسرتان و کمي فشردن او از اقدامات لازم براي ايجاد صميميت است. مرداني که اين عادت خوب را در زندگي زناشويي دارند، موفق تر خواهند بود. يکي از بزرگترين و رايج ترين شکايت هاي زنها از آقايان آن است که پيش نوازش احساسي ـ عاطفي را فراموش کرده يک راست به سراغ نوازش فيزيکي ـ جسماني مي روند، در صورتيکه پيش نوازش براي خانم ها از ساعت ها و هفته هاي قبل شروع مي شود و هر آنچه به زن آرامش دهد پيش نوازش محسوب مي شود. چنانچه زن مورد توجه و نوازش مرد قرار نگيرد و قلبش به روي همسرش بسته شده باشد، تلاش هاي مرد به منظور تحريک همسرش نه تنها براي زن خوشايند نخواهد بود بلکه عملاً موجب ناراحتي و انزجار بيشتر زن خواهد شد. تمام نوازش ها از جانب مرد که روزي خوشايند و خواستني بودند در اين اوقات که دل و جان زن به روي مرد موقتاً بسته شده، ناراحت کننده، کسالت آور و حتي دردناک خواهد بود، لذا زن بايد از محبت و توجه سير باشد تا در را بر روي شما بگشايد، کارهاي کوچکي نظير کارت پستال، نوشتن يادداشت و گذاشتن در جاهاي مختلف، استفاده از کلمات و عبارات به منظور قدرداني و دادن احساس امنيت، محبوبيت و ارزشمند بودن به او، همه ي اينها پيش نوازش احساسي ـ عاطفي ـ مي باشند در اين هنگام است که زن احساس مي کند که قلبش به معناي واقعي کلمه از رضايت و شادي لبريز شده و هنگامي که قلبش سيراب باشد، آمادگي آن را دارد که در لذت عشق خود به لحاظ جنسي شما را نيز با خود سهيم کند. پس لطفاً ابراز احساسات، دوست داشتن، توجه و محبت خود را مختص به يک زمان و مکان خاص نکنيد فرض کنيد مي خواهيد آتش روشن کنيد. هرگز نمي توانيد که چند قطعه هيزم درشت را در شومينه بياندازيد. يک کبريت روشن کنيد و انتظار داشته باشيد که هيزم ها آتش بگيرند و زماني طولاني نيز بسوزند. بلکه در عوض چند روزنامه برمي داريد، آنها را پاره مي کنيد و خوب روي هم لابه لاي چوبها مي گذاريد و سپس با مهرباني و ملايمت اجازه مي دهيد که خوب آتش بگيرند و هنگامي که خوب گداخته شدند هيزم ها را بر روي آنها مي گذاريد، زن هم به همين ترتيب است. هر ناز و نوازشي کوچک و هر بار گفتن کلمه ي «دوستت دارم» آتش درون او را به تدريج گرم و گرم تر مي کند تا نهايتاً از عشق نسبت به شما شعله ور شود.

موقعي که خانم تان احساس درد مي کند، محل آسيب ديده را ببوسيد.
زماني که همسرتان احساس درد مي کند، نسبت به او حالت بي تفاوتي نگيريد. مردان شجاع مي توانند احساسات واقعي خودشان را نشان دهند اما مردان ضعيف در پشت نقاب بي تفاوتي مخفي مي شوند و باعث مي شوند از زني که دوستش دارند، فاصله بگيرند. به زن زندگي خويش اين فرصت را بدهيد که بفهمد مورد توجه و نياز است. به طور مثال زماني که همسرتان از شدن درد ناله مي کند، مانند کودکان به او بگوييد که بيا تا محل آسيب ديده را ببوسم تا سريع خوب شود. اين کار معجزه مي کند و خيلي بهتر از اين است که وقتي او احساس درد مي کند به او بگوييد: خوب چقدر ناله مي کني؟ مگر زخم شمشير خورده اي؟ شکايت را بس کن و برو يک قرص بخور. زماني که محل آسيب ديده را مي بوسيد، اين پيام ها را به او منتقل مي کنيد: مي شنوم چه داري مي گويي. مي فهمم چه مي کِشي. مي دانم که درد داري. مي خواهم به تو آرامش و راحتي بدهم. آقايان عزيز لطفاً براي يک بار هم که شده اين روش را امتحان کنيد.واقعاً که اين کار معجزه مي کند! براي اثبات اين روش، بايد حتماً خودتان آن را امتحان کنيد تا به صحت و درستي آن پي ببريد!

براي خانم تان يک قرار ملاقات در آينده ي نزديک تعيين کنيد.
اگر مرد پرمشغله اي هستيد و فرصت کمتري صرف حضور در خانه مي کنيد و يا اينکه مجبوريد زياد به سفر برويد و خانم شما اجباراً زمان زيادي را بدون شما و تنها در خانه مي گذارند، به او قول دهيد زماني که از سفر برگشتم و يا آخر هفته که ساعت کاري کمتري داريد، با همديگر به بيرون مي رويم و ناهار يا شام را در فلان مکان يا رستورانِ مورد علاقه ي تو مي خوريم و يا به خريد رفته و فلان وسيله ي مورد نيازت را مي خريم. خانم ها از اين که شما يک برنامه ريزي زيبا و مفرح در زمان آينده براي شان تعيين کنيد، لذت زيادي مي برند و مي توانند دوري شما از خانه را با فکر کردن به آن قرار ملاقات به ياد ماندني بهتر تحمل کنند. زيرا براي خانم ها فکر کردن به حوادث خوشايند و دلپذير در آينده فوق العاده شادي آفرين است!

آقايان، لطفاً شوخ طبع باشيد و بخنديد.
خنده، آقتاب روح است و بدون آفتاب، هيچ چيز قادر به زندگي کردن و رشد کردن نيست. به اعتقاد ما انرژي مي تواند با جدي ترين مسائل زندگي مقابله کنند که قدرت خنديدن در شرايط مختلف را داشته باشند. اگر زندگي را خيلي جدي مي گيريد، بدانيد که شايد تنها مشخصه ي برجسته ي افراد سالم، شوخ طبعي بي آزار آنهاست. ياري دادن به ديگران در انتخاب خنده و عقب ايستادن و ناسازگاري هاي اوضاع و احوال زندگي را نگريستن، درمان بسيار خوبي براي خشم است. احوال دنيا وزندگي به نحوي است که خشمگين بودن يا نبودن شما، همان انرژي را بر جهان اطراف شما دارد که ريختن يک ليوان آب بر آبشار نياگارا مي گذارد. خواه خنده را برگزينند، خواه خشم را، براي جهان چندان اهميتي ندارد.جز آن که اولي لحظاتي حال شما را سرشار از خوش و شادي مي کند و دومي، آن را با بيچارگي و بدبختي تباه مي سازد. آيا شما خود و زندگي تان را آنقدر جدي مي گيريد که نمي توانيد کمي فاصله گرفته، عقب بايستيد و بيهودگي اين همه سخت گرفتن را بنگريد؟ فقدان خنده، نشانه ي بيماري است. هنگامي که مي بينيد خود و کارهاي تان را داريد زيادي جدي مي گيريد، به ياد آوريد که اين لحظه تنها زماني است که در اختيار داريد. چرا زمان حال خود را با خشم به هدر مي دهيد، در حالي که خنده آنقدر خوب است لازم نيست براي خنديدن دليلي داشته باشيد، فقط بخنديد. شوخ طبعي يکي از بهترين هديه ها يعني خنده را براي تان به ارمغان مي آورد. شوخ طبعي مي تواند در بدترين لحظه هاي به ما آرامش دهد و يا حتي اوقات بدمان را بهتر و جذاب تر کند. در نظر بيشتر خانم ها، شوخ طبعي يکي از بهترين ويژگي هايي است که يک مرد مي تواند داشته باشد. در هنگام شوخي کردن مطمئن باشيد که خانم تان نسبت به آن موضوع خاص حساسيت ندارد و باعث ناراحتي و رنجش او نمي گرديد. شوخي هاي شا بايد به گونه اي باشد که سبب تحقير همسرتان نشود و به شخصيت او لطمه اي وارد نسازد.

لطفاً نسبت به همسرتان حساس نباشيد و حسادت نکنيد.
بعضي مردان تصور مي کنند که حسادت نشانه ي عشق آنان است. اما در حقيقت، حسادت نشانه ي نداشتن امنيت خاطر است و زن، مرد حسود را براي خود به هيچ وجه جذاب نمي داند. بعضي حسادت ها در هر رابطه اي عشق طبيعي است ولي حسادت بيش از اندازه سرانجام هر رابطه ي خوبي را خراب مي کند.اگر خانم تان دوستاني، علاقه مندي هايي تعهداتي و فعاليت هايي دارد که از لحظه هاي با شما بودن مي کاهد، اتهام هاي پي درپي شماست که او را دور مي کند، نه آن افراد يا علاقه مندي ها و فعاليت هاي ديگر. وقتي دو نفر يکديگر را دوست دارند، بايد در ميان شان اعتماد وجود داشته باشد براي شما کاملاً طبيعي است که از او بخواهيد تعريفي رضايت بخش از لحظاتي که دور از شماست، بکند. وقتي او از خارج خانه به منزل مي آيد مي توانيد پرسش هاي زير را از وي بکنيد و انتظار شنيدن پاسخ هاي صادقانه را داشته باشيد. مانند:چطور شده تو اين قدر دير به خانه رسيدي؟ آيا امروز اتفاق جالبي برايت افتاده؟ وقتي او با صداقت و روشني در حد توانش پاسخ مي دهد، درست نيست که او را دروغگو خطاب کنيد يا با لحن طعنه آميزي بگوييد: بله درسته، ولي حالا راستش را بگو! اينگونه صحبت کردن شروع حمله به صداقت همسرتان است. براي او هم همچنان طبيعي است که تصور کند، اگر شما در مورد احساسات او به خودتان شک و ترديد داريد، شايد شما نيز مردي هستيد که او بايد درباره شما تشويش و نگراني داشته باشد. اگر در مورد همسرتان بيش از حد و بدون دليل و مدرک دچار شک وبدبيني هستيد، نياز به يک مشاوره ي روان پزشکي داريد، زيرا در اثر عدم تعادل هورمون هاو الکتروليت هاي بدن تان به طور ناخودآگاه دچار سوءظن مي گرديد که با دارو درماني مشکل تان برطرف مي گردد.

در طول مدت عادت ماهانه همسرتان، او را بيشتر مورد توجه و نوازش قرار دهيد.
همسرتان چند روز مانده به شروع عادت ماهانه، ممکن است عصبي، زودرنج، بي حوصله و بي نشاط شود. در اکثر خانم ها اضطراب تمام وجودشان را فرا مي گيرد و با کوچک ترين حرفي به جر و بحث مي پردازند. جان گري در کتاب زنان ونوسي، مردان مريخي اين خصوصيت زن ها به موج بودن آنها شبيه ساخته است بدين معنا که زن هنگامي که حس مي کند کسي او را دوست دارد عزت نفس او به مانند تلاطم امواج بالا و پايين مي رود، حس مي کند که درياي از عشق و محبت براي شوهرش در وجود خويش دارد هنگاميکه به بالاترين نقطه اوج مي رسد روحيه اش تغيير مي کند که اين زمان تقريباً مصادف است با آغاز ايام عادت ماهيانه ي او و حس مي کند که درونش خالي است و بايد از عشق و محبت سرشار گردد در اين هنگام زمان مناسبي براي خانه تکاني عاطفي است. پايين رفتن و فروکش کردن زن شبيه به پايين رفتن از يک چاه تاريک است که با آگاهي به درون خمير ناخودآگاه خويش و در تاريکي احساسات آشفته فرو مي رود. او به ناگاه ممکن توده اي از عواطف و احساسات گنگ و مبهم را تجربه نمايد و نااميد شود و فکر تنهاست و ياوري ندارد. اما کمي پس از آنکه موج به پايين ترين حد خود رسيد اگر احساس کند که مورد محبت و ياري قرار گرفته به خودي خود احساس بهتري پيدا مي کند. درست به همان سرعتي که افول کرده به همان شکل ناخودآگاه اوج مي گيرد و دوباره پرتوها عشق و محبت را بر روابط زناشويي خويش مي افکند. وقتي مرد به همسرش عشق مي ورزد همسرش از عشق مي درخشد بيشتر مردها به اشتباه توقع دارند که آن درخشش براي هميشه دوام داشته باشد اما چنين توقعي مثل آن است که انتظار داشته باشم هوا اصلاً تغيير نکند وخورشيد هميشه بدرخشد. وقتي همسرتان به دورن چاه تنهايي خود مي رود در آن لحظه بيش از هر وقت ديگري به شوهرش نياز دارد، فرصتي است براي مرد تا با ابراز عشق و محبتي خالصانه، به همسرش ياري رساند او اين دوران که با زمان قائدگي زن همزمان است زن در اثر کاهش آهن بدن، دچار خستگي مفرط و کلافگي مي شود و با کوچک ترين حرفي اشکش سرازير مي شود، آنها به دليل تغييرات ناگهاني هورمون هاي استروژن و پروژسترون بدن خود، در اين دوره فوق العاده حساس مي شوند و حتي ممکن است از شوهرشان بدشان بيايد ودوست نداشته باشند با شما صحبت کنند. او را راحت بگذاريد. نگران نباشيد او به زودي به حال طبيعي اش باز مي گردد فقط شما بايد فوق العاده با او مهربان باشيد لطفاً از او فاصله نگيريد و مراقبت هاي کافي را بعمل آوريد، جالب توجه اين است که در کشور ژاپن خانم ها وقتي وارد دوره عادت ماهانه مي شوند، کارت هاي مشخصي بر لباس شان نصب مي کنند تا ديگران از نظر رفتاري با آنها ملايم تر باشند، و مواظب هستند که موجب رنجش آنها نشوند، و يا اگر بدخلقي از آنها سرزد بدانند که آنها در چه وضعيتي هستند و حساسيت کمتري نشان دهند، آقايان محترم اگر شما نسبت به اين مسأله آگاهي لازم را پيدا کنيد متوجه خواهيد شد که در چنين دوراني نبايد با همسرتان جر و بحث کنيد و يا کج خلقي هاي همسرتان را به حساب بداخلاقي و عصبي بودن همسرتان نگذاريد.

آراستگي و زينت شما بسيار مهم است.
يکي از مهارتهاي مهم در خانواده، حفظ شادابي، تازگي و استمرار قابليتهاي محيط خانوادگي براي دوستي با يکديگر، دوست داشته شدن و پذيرفته شدن است؛ از جمله عواملي که به اين مهم کمک شاياني مي کند رعايت آراستگي و زيبايي، آرايش و پيرايش خود و زيباسازي محيط زندگي است، آراستگي مرد براي همسر و آرايش زن براي شوهر از اموري است که هم نشاط و شادماني فردي توليد مي کند وهم زمينه ي ايجاد دلبستگي، دوستي و مهرورزي را تقويت مي نمايد؛ از سوي ديگر ضريب خطا و دل بستن هر يک از زوجين به افراد ديگر و جلوه گري ظاهري در فضاي بيروني خانه را از بين مي برد. قال رسول الله (ص) «واغسلو ثيابکم و خذوا من شعورکم و استاکوا وتزينوا و تتطّفوا، فإن بني اسرائيل لم يکونوا يفعلون ذلک فزنت نساءهم» نهج الفصاحه
(لباسهاي خود را تميز کنيد و موهاي خود را کوتاه کنيد، مسواک بزنيد و آراسته و پاکيزه باشيد، چرا که بني اسرائيل چنين نکردند و زنانشان بدکاره شدند.)آراستگي مرد بر عفت و پاکدامني زنان مي افزايد. زنان ترک عفت نمودند چون شوهرانشان به آراستگي خود اهميت ندادند اين کلام ابالحسن (عليه السلام)در پاسخ به حسن بن جهم بود که حضرت را ديده بودند که خضاب نموده سؤال کردند فدايت گردم خضاب نموده ايد؟! و حضرت به آن گونه پاسخش را دادند و در ادامه نيز فرمودند اگر آراسته نباشي آيا خوش داري که همسرت را نيز مانند خود آشفته و غير آراسته ببيني؟ آقايان عزيز: اگر دوست داريد، نزد خانم تان جذاب تر جلوه کنيد مطابق با سليقه ي همسرتان اصلاح مو و صورت تان را انجام دهيد. همچنين لباس هايي را که دوست داريد و پيشنهاد مي کند را بپوشيد و هر چند وقت يکبار عطرتان را تغيير دهيد.

با احساس از همسرتان خداحافظي کنيد.
خداحافظي هم مانند سلام کردن، ايجاد محبت و الفت مي کند، بذر دوستي و مودت مي کارد. شما نبايد از اين امور به ظاهر کوچک و در واقع بزرگ و ارزشمند غفلت کنيد. کلمه خداحافظ را کاملاً صميمانه، پرمحتوا و با محبت بيان کنيد و دل همسر خود را گرم نگه داريد، تصور کنيد براي آخرين باري است که داريد او را مي بينيد. وقتي خانه را ترک مي کنيد او را ببوسيد، تا او هم با شوق بيشتري به انجام امورش بپردازد.

هنگام بازگشت از سفر يا مأموريت کاري، براي او هديه بخريد.
زماني که از سفر به خانه برمي گرديد، فراموش نکنيد که يک هديه حتي اگر ارزان قيمت هم باشد، برايش تهيه کنيد. چنين عمل شما براي او اين پيام را تداعي مي کند که حتي زماني که از او جدا بوده ايد، به فکر او بوده ايد و او را فراموش نکرده ايد، در ضمن به يکي از بهترين مستحبات دين خود هم عمل کرده ايد!

در دوران بارداري، همسرتان را درک کنيد.
زنان در دوران بارداري دچار تغييرات شديدي مي گردند. شکل اندام شان، خلق وخوي شان دگرگون مي شود. ممکن است زودرنج، عصبي، حساس، دچار حالت تهوع، کمردرد، سردرد، احساس تهوع نسبت به بعضي از مردها يا حتي بوي بدن شما گردند. با مشاهده ي چنين علائمي تعجب نکنيد. اين ها از عوارض دوران بارداري است.در اين دوران شما بايد به او آرامش و امنيت دهيد و فوق العاده در برابر او صبور و مهربان باشيد، و به او احترام بگذاريد زيرا خداوند متعال او را احترام کرده است، خداوند براي زن حامله ثواب «مجاهد في سبيل الله» معين کرده و وعده ي آمرزش گناهان به او داده است.زيرا رسالت الهي خويش را پذيرا گشته و امانت سنگين خدا بردوش او گذاشته شده است، زن باردار گوهر نفيسي را در کانون سينه دارد که اشرف کائنات و برترين موجودات است و دُرّ ثميني را در رحم مي پروراند که خدايش تاج کرامت بر سر نهاده و به واسطه ي خلقت او به خود تبريک گفته و خويشتن را در احسن الخالقين نام برده است. پس اگر مردي به زن باردار خود تندي و ترشرويي کند اگر بگوييم بي عاطفه و بي احساس است مبالغه نکرده ايم، پس لطفاً با او مهربان باشيد وقتي شروع به شکايت و ناله مي کند با او همدردي کنيد وبه او بگوييد که تمام حواستان متوجه اوست و درهنگام زايمان تنهايش نمي گذاريد و دستان تان در دست اوست تا نگراني اش از بين برود. زنان جوان، به خصوص در مورد زايمان اول، خيلي هراس دارند و مي ترسند، پس تنها کسي که قادر است به او آرامش روحي و جسمي دهد، شما هستيد. پس از زايمان هم تصور نکنيد همه چيز تمام شده و او ديگر نياز به کمک شما ندارد. بلکه او به دليل تغييرات هورموني و سريع پروژسترون خون ممکن است پس از زايمان تا چند ماهي، حالت افسردگي و خلق و خوي تحريک پذير پيدا کند. با توجه به مشاهده چنين علائمي بايد او را مورد توجه و محبت بيشتري قرار دهيد.درصورت شديد بودن علائم افسردگي او، با يک روان پزشک مشورت کنيد.در نگهداري و مراقبت از کودک، همسرتان را ياري دهيد تا از خستگي هاي مفرط او جلوگيري کنيد.

نامه اي عاشقانه برايش بنويسيد.
نامه نگاري، يادآوري ارزشمندي از بيان احساسات شماست. از طريق نامه مي توانيد به خوبي احساسات تان را به همسرتان ابراز کنيد. نامه، تجسم عيني عشق و علاقه انسان است که آن را مي توان پياپي در طول سال جاري و ساليان آتي زندگي خواند. در نامه هايتان بنويسيد که چه قدر دوستش داريد و حاضر نيستيد او را با هيچ زني در دنيا عوض کنيد. هم چنين مي توانيد بعضي از خاطره هاي عالي و لذت بخشي را که با هم داشته ايد را ذکر کنيد. اگر نوشتن نامه برايتان سخت است مي توانيد يک متن ادبي زيبا با چند بيت شعر برايش بنويسيد. اين قبيل نامه ها را همسرتان براي هميشه نگهداري مي کند و فوق العاده برايش با ارزش هستند. اگر در خانه کامپيوتر داريد مي توانيد براي او ايميل بزنيد و همراه ايميل خود يک کارت پستال زيبا ارسال کنيد. و يا در جايي از خانه، آشپزخانه و يا در کمد لباسش هديه اي را مخفي کنيد او زماني که به طور غيرمنتظره اين هديه را پيدا کند فوق العاده برايش جالب و مهيج است و از نظر او شما يک مرد استثنايي و فوق العاده با حال و سرزنده جلوه مي کنيد، با چنين اعمال زيباي شما، او حاضر است در موقعيت هاي گوناگوني زندگي، دنيا را به پاي تان بريزد. زيرا آن قدر به او لطف و مهرباني با شيوه هاي مختلف کرده ايد که جوابي به جز خوبي براي تان ندارد.

در ميهماني ها، تمام حواس تان به همسرتان باشد.
در ميهماني ها از زن خود چشم برنداريد و به زنان ديگر هر چند که ممکن است خيلي زيباتر از همسر شما باشند چشم ندوزيد. سعي کنيد با همسر خود گرم بگيريد و با او صحبت کنيد. طبق قانون "کارما" (يعني هر عملي که انجام دهيد، نتيجه اش به خودتان باز مي گردد) اگر مردي به زنان نامحرم نگاه هاي ناپاک و آلوده کند، چنين نگاه هايي از طرف مردان ديگر نيز متوجه همسرش مي شود زيرا قانون "کارما" يا قانون "عمل و عکس العمل" به طور مرتب در جهان به وظيفه اش عمل مي کند. چشم پاکي خود را به او اثبات کنيد.در خيابان و به خصوص در ميان دوستان او سرتان پايين باشد. بگذاريد نجابت شما زبانزد خاص و عام باشد. خانم ها از مردان چشم چران خوششان نمي آيد. سنگيني، نجابت و چشم پاکي شما، باعث جذابيت هر چه بيشتر شما مي گردد.

به همسرتان در خانه کمک کنيد.
خلوص و يکرنگي و صميميت ميان زن و شوهر، بسي عميق تر و طولاني تر وزيباتر از دوستي ميان دو رفيق است. شوهر اگر تصور کند ،کارکردن در خانه مخالف حرمت و شأن و شخصيت مردانه اوست، اشتباه کرده است. اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز در خانه کار مي کردند روزي رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به خانه علي(ع)وارد شدند. او و فاطمه (سلام الله عليها)را ديدند که با کمک يکديگر با آسياب دستي آرد مي کنند. پيغمبر (صلي الله عليه و آله) فرموده کدام يک خسته تريد؟ علي (عليه السلام) عرض کرد:فاطمه خسته تر است. پيغمبر به او فرموده برخيز دخترم. فاطمه برخاست و پيغمبر به جاي او نشست و علي (عليه السلام) را در آرد کردن کمک نمود. شوهر بايد بدون اينکه زن تقاضاي کمک کند در کارها به او کمک کند، چون اگر زن عاقل و فعال و فداکار باشد با خود فکر مي کند که شوهرم از کار بيرون آمده و خسته است و مزاحمش نمي شوم ولي لذت زندگي در اين است که مرد بدون تقاضاي زن، گاهي به او کمک کند و يا لااقل اگر فرصت کمک کردن ندارد نظافت خانه را حفظ کند، اکثر خانم ها شکايت دارند که شوهرانشان پس از اصلاح مو و صورت، موهاي ريخته شده را تميز نمي کنند، و يا موقع تعويض لباس هايشان، آنها را در جاي مخصوص خود قرار نمي دهند پس آقايان محترم اگر کمک کار خانم تان نمي شويد حداقل رعايت اين گونه مسائل را بکنيد تا خانم تان وقت بيشتري پيدا کند که به شما توجه کن

با حالت قهر به تختخواب نرويد.
اين مسئله کاملاً طبيعي است که انسان ها به خاطر اختلاف سليقه اي که با يکديگر دارند و هم چنين اينکه از دو محيط خانوادگي متفاوت هستند، بر سر موضوعي اختلاف پيدا کنند.ولي اين مسئله نبايد منجر به حالت قهر و دلخوري شما از يکديگر شود. به خاطر مقام عشق و دوست داشتن سريع پيش قدم شويد و معذرت خواهي کنيد.براي يک بار اين روش را امتحان کنيد تا ببينيد به چه آرامشي خواهيد رسيد. زيرا قهر و کينه در شما به مانند اين است که يک سطل زباله ي بدبو را با خود حمل مي کنيد و بيشتر از همه کس خودتان از بوي بد آن عذاب مي کشيد.

کارهاي فراموش شده را خودتان انجام دهيد.
يکي از مسائلي که ما را در رابطه مان به بي راهه مي برد، اين است که فکر مي کنيم نبايد همسرمان اشتباه کند. ممکن است چنين عباراتي به کار ببريد: فراموش کردي که ظرف را بشويي! چرا براي دستشويي صابون نگذاشته اي! انگار که همسرتان يک آدم آهني است و احتياج به برنامه ريزي دارد. در واقع او يک انسان معمولي است و مثل شما فراموش مي کند يا حواسش پرت مي شود و يا خسته مي گردد. بهتر است که فراموشي ها و اشتباهات همسرتان را با از خودگذشتگي و عشق و محبت به دوش بگيريد، اگر شما بتوانيد از اين انتقادات و شکايات خود دست برداريد، در آينده با کمال تعجب خواهيد ديد که همسرتان بيشتر فداکاري و از خود گذشتگي برايتان مي کند همانطور که الان با عشق و محبت وظايف خانه داري خود را انجام مي دهند و گرنه جز وظايف شان نمي باشد!

در زندگي تان عقاب باشيد نه مرغابي!
يک عقاب مشخصات جالبي دارد. انديشه هاي سبز و قدرت تسلط بر زندگي را در عقاب ها مي توانيد مشاهده کنيد، زيرا آنان تيز پرواز هستند و براي خود هدفي نشانه مي گيرند و با قدرت به سمت آن مي روند و بر بلنداي آسمان آشيان دارند. عقاب ها هرگز ترديد نمي کنند.زيرا مي دانند که ترديدها به آنها خيانت مي کنند. هرگاه دچار ترديد شديد، ابتدا با سه نفر متخصص و متعهد و دريادل و شجاع مشورت کنيد. با افراد حسود و ترسو مشورت نکنيد، نظر سه نفر فرد برجسته را بررسي کنيد اگر دو نفرشان يک راه حل را تأييد کردند کافي است. خانم ها از مرداني که عقاب هستند خوششان مي آيد و از مردان مرغابي صفت بيزارند زيرا مرغابي ها دائم دور و بر خودشان در آب مي چرخند و سرشان را به زير آب فرو مي برند و مرتباً هم غُر مي زنند! خانم ها از قدرت آقايان، انديشه هاي مثبت و هدفمند بودن آنها لذت مي برند. سعي کنيد يک برنامه ي پنج ساله براي زندگي تان برنامه ريزي کنيد از خودتان بپرسيد:آيا قصد خريد خانه جديدي داريد؟ آيا مي خواهيد شغل تان را تغيير دهيد؟ آيا قصد ادامه ي تحصيل داريد؟ به کارهايي مبادرت ورزيد که از انجامشان احساس رضايت مي کنيد و دوست داريد تنوعي در زندگي تان حاصل شود. وقتي در سراسر سال با تصميمات جزئي روبرو شديد مي توانيد با يکديگر مشورت کنيد، تا به آن هدف از قبل تعيين شده تان نزديک تر شويد و اين برنامه وسيله اي ارزنده براي گشودن باب ارتباط است وانگهي؛ اين خود اطمينان خاطر جالبي براي زوجين شمرده مي شود که براي مدت هاي طولاني قصد دارند که با يکديگر زندگي کنند و به يکديگر وفادار بمانند.

براي يک روز در قيد زمان نباشيد.
اگر در تمام لحظات عمرتان، در بند زمان و تحت نفوذ ساعت باشيد. احساس خستگي و کسل بودن مي کنيد. براي دميدن جان تازه اي به کالبدتان و تجديد نيرو ساعت تان را از دست برداريد و هر موقع که دوست داشتيد غذا بخوريد و يا هر موقع احساس نياز به خواب کرديد، بخوابيد. کارهايي که برايتان لذت بخش است را انجام دهيد. مي توانيد به پرورش گل و گياه بپردازيد. رسيدگي و پرورش گل و گياهان براي تقويت روحيه تان فوق العاده مناسب است.زماني که با خودتان رفتاري مهرآميز داشته باشيد با همسرتان نيز قادر به برقراري ارتباطي صميمانه و دوست داشتني خواهيد بود.
لطفاً سعي کنيد روحيه مردانه خود را نيز تقويت کنيد. هفته اي حداقل يک بار عضلات خود را زير فشار تمرينات ورزشي قرار دهيد. نرم دويدن، دوچرخه سواري، کوه نوردي، شنا و ساير ورزش ها. هفته اي دست کم يک بار به ديگران محبت کنيد، مي توانيد در صورت لزوم به غريبه ها و کساني که آنها را نمي شناسيد محبت کنيد. اگر کسي به کمک شما احتياج دارد و شما ترجيح مي دهيد استراحت کنيد، بکوشيد از اين استراحت صرف نظر کنيد و نياز او را برطرف سازيد. به قبول مخاطرات منطقي تن دهيد. انجام دادن و موفق نشدن، بهتر از هرگز انجام ندادن است. از خشم خود استفاده سازنده و مطلوب بکنيد، به انجام کاري بپردازيد يا مطلبي بنويسيد. احساس خود را به طور خصوصي يادداشت کنيد، بدين منظور خود را از شر توقعاتي که از ديگران داريد، رها مي سازيد. وقتي که توقعي از کسي نداشته باشيد خشم هم نخواهيد داشت. اگر از سر و صداي بچه ها در منزل سريعاً عصباني مي شويد به ياد داشته باشيد که بچه ها هميشه در حال حرکت و فعاليت هستند و سر و صدا دارند و عصباني شدن حاصلي ندارد.مي توانيد بچه هاي تان را ياري دهيد تا در زمينه هاي ديگر به کارهاي سازنده اي بپردازند. سعي کنيد هنگام عصبانيت نزد کسي برويد که دوستش داريد. يکي از راههاي خنثي کردن خشم، در دست گرفتن دست هاي اوست و آن قدر دست او را در دست خود نگه داريد تا چگونگي احساس خود را ابراز نموده و خشم خويش را برطرف کرده باشيد.خودتان را دوست بداريد، فهرستي از کارهاي به شدت مورد علاقه تان تهيه کنيد و هر هفته فرصتي را براي انجام دادن کارها مورد علاقه تان اختصاص دهيد.

با همديگر کتابهاي مفيد و مثبت بخوانيد.
مطالبي که از کتابهاي گوناگون مي خوانيد مانند خوراکي براي ذهن و روح تان مي باشد. اگر مطالب کتاب ها، منفي و نااميد کننده باشند، ذهن شما را مسموم مي کنند و دچار يأس و نااميدي مي شويد و دست و دل تان به کار نمي رود.ولي اگر کتابها مثبت و انرژي بخش باشند، شما را در رساندن به قله هاي موفقيت صعود مي دهند. حال اگر زن و شوهر با يکديگر زماني را اختصاص دهند به خواندن کتابهاي مثبت و سازنده، علاوه بر اينکه از کنار همديگر بودن لذت مي بريد.با هم از مطالب مثبت کتاب ها استفاده برده و از آنها در طول زندگي مشترکتان استفاده مي کنيد. اين رهنمودها تنها گوشه اي از کارها و اعمالي است که شما جهت بهبود بخشيدن به زندگي و گام برداشتن براي داشتن زندگي موفق مي توانيد انجام دهيد، پيشنهاد ما اين است که پويا باشيد و راکد نمانيد.به جستجوي دانستني هاي بيشتر برويد و آنها را بياموزيد و سعي کنيد به آنها عمل کنيد تا به زندگي مطلوبي دست پيدا کنيد. از کسالت و افسردگي بپرهيزيد و هنگاميکه در زندگي با مشکلات مواجه شويد زمين نخوريد اگر هم خورديد سريعاً برخيزيد گرد و غبار را بزداييد و با توکل بر خدا به زيستن ادامه دهيد. عاشق خدا، خود، همسر، فرزندان و همه ي همنوعان خود، حيوانات و همه و همه باشيد زيرا که هر جا عشق حضور داشته باشد، سعادت نيز وجود خواهد داشت. خوبي هاي ديگران مخصوصاً همسرتان را ببينيد هيچ کس نيست که خوبي نداشته باشد خوبي ها را ضرب در دو کنيد و بدي هايشان را منها کنيد و نديد بگيريد. يکي از اديبان بزرگ ايراني گفته است: اگر شخصي نُه فضيلت و يک عيب داشت، به نهُ فضيلت او بينديشيد و يک عيب او را فراموش کنيد و اگر کسي نُه عيب داشت و يک فضيلت، نُه عيب او را فراموش کنيد و به يک فضيلت او بينديشيد.

زن و شوهر براي شناخت يکديگر نياز به تلاش بسياري دارند، تلاش کنيد يکديگر را بهتر بشناسيد با مطالعه ي کتابهاي مفيد کتابهاي بسياري در زمينه روان شناسي زن و مرد وجود دارد آنها را تهيه کنيد و بخوانيد و يا به کلاسها، همايشها و جلسات سخنراني در اين ز مينه برويد و ياد بگيريد، زمانيکه طعم شيرين با هم خوشبخت بودن را چشيديد ديگر حاضر نيستيد حتي ثانيه اي از زندگي مشترکتان را با جر و بحث و يا خداي ناکرده قهر سپري کنيد، ما نمي گوييم زندگي خالي از اين گونه مسائل باشد زيرا بالاخره اختلاف سليقه ها وجود دارد ولي با تمرين و صبر مي توانيد تنشها را کم و کم کم سرد و خاموش کنيد و بستري پر از آرامش، عشق، محبت براي تربيت نوگلان خود مهيا سازيد و خود نيز در کنار آنها از زندگي در کنار يکديگر لذت ببريد و آن گاه است که مي فهميد چرا خداوند متعال زن و شوهر را سکينه و آرامش بخش يکديگر معرفي کرده است، حالا براي شروع از همين مقاله آغاز کنيد به توصيه هاي آن عمل کنيد و نتايج بسيار خوب آن را مشاهده کنيد. براي شما زندگي سرشار از اميد و موفقيت آرزومنديم.



:: موضوعات مرتبط: همسران نمونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : یک شنبه 19 مرداد 1393

درس‌هايي از زندگي خانوادگي حضرت زهرا(س) و حضرت علي(ع) حمايت از همسر
يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هايي كه در ژرفابخشي محبت و در پي آن، استحكام خانواده مؤثر است، حمايت از همسر است. زن و شوهر در زندگي، غير از نقش همسري در ديگر روابط اجتماعي و سياسي نيز نقش‌هايي بر عهده دارند. يكي از نمونه‌هاي تأثر برانگيز، دفاع حضرت فاطمه زهرا(س) از همسر بزرگوارش در جرياني است كه علي(ع) را با اكراه و اجبار براي گرفتن بيعت به مسجدالنبي مي‌بردند. فاطمه(س)، بانوي دو عالم، براي دفاع از علي(ع) تا درب مسجد آمد و در تأكيد بر ياري همسرش چنين فرمود: «به خدا سوگند، اي سلمان! از درب مسجد مدينه پا بيرون نمي‌گذارم، تا آنكه پسر عموي خود را با چشمان خودم سالم ببينم».[1]
ابراز محبت به همسر
نشان دادن محبت قلبي به همسر، امري تأكيد شده در روابط ميان زن و شوهر است. بنيان خانواده‌هاي به دور از محبت‌ورزي، بسيار سست و شكننده است. گفتن و شنيدن كلمات محبت‌آميز، لازمه موفقيت در زندگي زناشويي است كه البته به اين نياز متقابل، بايد با رعايت برخياصول، به بهترين شكل پاسخ گفت.
زندگي حضرت زهرا(س)، سرشار از گفتار آميخته به احترام و عطوفت به حضرت علي(ع) بود. اين بانوي بزرگوار در خطابي محبت‌آميز به همسرش مي‌فرمود: «روح من فداي روح تو بُوَد و جان من سپر بلاي جان تو باشد.»[2] از علي(ع) نقل مي‌كنند: «هرگاه به فاطمه مي‌نگريستم، همه ناراحتي‌ها و غم‌هايم برطرف مي‌شد».[3]
آراستن ظاهر و باطن براي همسر
از ويژگي‌هاي شايسته خانواده آرماني در اسلام، آراستگي ظاهر و باطن همسران براي يكديگر است.
حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: «زيبايي باطن، در حسن نيت و زيبايي درون است».[4]
حضرت فاطمه(س)، الگوي برتر زنان مسلمان، براي زينت و استحباب، انگشتري به‌دست مي‌كرد و از زبان رسول خدا(ص)، به دست كردن انگشتر را سفارش مي‌فرمود: «هركس انگشتري عقيق به دست كند، همواره خير مي‌بيند».[5]
اين بانوي گرامي همواره بر آن بود در محيط خانه و خانواده، خوش‌بو و آراسته باشد و موهبت زيبايي و جمال بي‌مانندش را تنها براي همسرش علي(ع) بيارايد و او هميشه نزد خود عطر نگه مي‌داشت. ام‌سلمه مي‌گويد:
از ريحانه پيامبر خدا(ص) عطر خواستم و گفتم: سرورم! آيا عطر و بوي خوشي‌نزد خويش داريد؟ ايشان فرمود: آري و بي‌درنگ شيشه عطري آورد و اندكي از آن را بر كف دستم ريخت. بوي خوشي از آن برخاست كه هرگز به مشامم نرسيده بود. [6]
ايشان در واپسين لحظه‌هاي زندگي‌اش به اسماء فرمود: «عطر مرا كه هميشه خود را با آن عطرآگين مي‌كردم، بياور...».[7]
صبر و بردباري
از مؤثرترين ويژگي‌هاي اخلاقي در جهت موفقيت در محيط خانواده، دست‌يابي به كيمياي صبر است. در هر خانواده‌اي كه عنصر صبر آسيب ببيند، بناي محبت و استحكام نيز آفت خواهد پذيرفت. درس گرفتن از زندگي پربار حضرت فاطمه(س)، راهكارهاي ارزنده‌اي براي صبرپيشگي در برابر سختي‌ها در مقابل همه خانواده‌ها قرار مي‌دهد. حضرت زهرا(س) در سنين پايين با علي(ع) پيمان ازدواج بست و از ميان خواستگاران، علي(ع) را با وجود زهد و ساده‌زيستي‌اش برگزيد. محورهاي صبر و شكيبايي حضرت فاطمه(س) در همسرداري و همراهي با علي(ع) را مي‌توان در پنج مورد زير برشمرد:
1. تحمل سرزنش‌ها؛ حضرت فاطمه(س) پس از انتخاب زندگي ساده علي(ع)، بسيار سرزنش شد و در برابر همه سرزنش‌ها به نيكي صبر مي‌فرمود.
2. تحمل سختي‌هاي كار منزل و خدمت در خانه.
3. تحمل مشكلات فراوان در زمان غيبت‌هاي طولاني حضرت امير‌المؤمنين علي(ع) در طول جنگ‌هاي صدر اسلام.
4. شريك شدن در غم علي(ع) و تحمل رنج‌هاي او و همراهي صبورانه با وي.[8]
تقسيم كار در خانواده
با تعيين مسئوليت‌ها و تقسيم كارها، از سنگيني‌ بار تكاليف كاسته مي‌شود و اين همكاري متقابل، زمينه تحكيم پيوند مودت بين زن و شوهر را فراهم مي‌آورد. اين امر، يكي از عوامل شادابي و تكامل خانواده است. در زندگي فاطمه(س) نيز اين مهم با تقسيم كارها ميان اعضاي خانواده انجام مي‌گرفت. امام باقر(ع) فرموده است:
حضرت فاطمه(س)، كارهاي خانه را با حضرت علي(ع)، اين‌گونه تقسيم كرد كه خمير كردن آرد، نان پختن، تميز كردن و جارو زدن خانه به عهده فاطمه(س) باشد و كارهاي بيرون از خانه از قبيل جمع‌آوري هيزم و تهيه مواد اوليه غذايي را علي(ع) انجام دهد.[9]
از امام صادق(ع) نيز در اين‌باره نقل شده است:
تقسيم كار با رهنمود رسول خدا(ص) انجام گرفت؛ وقتي آن حضرت بيان داشت كه كارهاي داخل منزل را فاطمه(س) و كارهاي بيرون از خانه را علي(ع) انجام دهد، فاطمه(س) با خوش‌حالي اين‌گونه فرمود: «جز خدا كسي نمي‌داند كه از اين تقسيم كار تا چه اندازه‌اي خوش‌حال شدم؛ زيرا رسول‌خدا(ص) مرا از انجام كارهايي كه مربوط به مردان است، باز داشت.[10]
خانه‌هاي آسماني(2): سيره خانوادگي امام‌حسين(ع)
امام حسين(ع) با همسران و فرزندان خويش در نهايت ادب و مهرباني رفتار مي‌كرد. عقاد مي‌نويسد:
حسين(ع) از آن كساني بود كه به فرزندان خويش محكم‌ترين علاقه‌ها را و در حق همسرانش بهترين عواطف را داشت. ايشان درباره همسر باوفايش رباب و دختر شيرين سخنش سكينه چنين مي‌گفت:
به جان خود سوگند! خانه‌اي را دوست مي‌دارم كه سكينه و رباب را ميزباني كند. من اين دو را دوست مي‌دارم و مالم را در راه آنان مي‌دهم و كسي نمي‌تواند مرا بر اين علاقه و دوستي ملامت كند.[11]
آري، دوستي و صميميت، بناي خانواده را محكم و استوار و از فروپاشي آن جلوگيري مي‌كند. ثمره اين وفاداري و انس امام با همسرش را، در رفتار همسر آن حضرت پس از شهادتش مي‌بينيم.
رباب، همسر باوفاي امام حسين(ع)، تا واپسين دم حيات، از ايشان جدا نشد و تا لحظه شهادت شوهر والامقام خود با افتخار، در كنار او تمام رنج‌ها را به جان خريد.
خانه‌هاي آسماني(3): ادب حضرت علي‌اكبر(ع)
علي‌اكبر(ع)، شبيه‌ترين فرد به پيامبر در چهره و رفتار و گفتار بود. تربيت علي‌اكبر(ع)، برترين تربيت بود؛ مربيان او علي(ع)‌ـ باب مدينه علم ـ و حسن و حسين(عليهماالسلام) ـ ميوه درخت دانش و بينش نبوي ـ بودند. او نزد پدر گرامي‌اش حسين بن علي(ع) و در دامان پاك مادر بزرگوارش ليلا پرورش يافت.
علي‌اكبر(ع) به زينت اخلاق نيك و ادب، آراسته و آن را از اجداد پاك و مطهرش به ارث برده بود. او در حضور پدر و مادر گرامي‌اش با احترام مي‌نشست و بدون اجازه پدر سخن نمي‌گفت.
او حتي هنگامي كه قصد رفتن به ميدان جنگ را داشت، از محضر پدر اجازه پيكار مي‌خواست.
حضرت علي‌اكبر(ع) در نهايت ادب و معرفت، نمونه انسان ِكامل بود. او هرگز سخن بي‌اساس نمي‌گفت و با آنكه در سنين جواني بود، هرگز سخني برخلاف ادب بر زبان جاري نكرد.
با اينكه علي‌اكبر(ع) مولود نبوت و ولايت بود، در فروتني نظير نداشت و مانند عبدي در محضر پدر حاضر مي‌شد.
علي‌اكبر(ع) بر اساس دستور قرآن كريم، آرام، فروتن، مؤدب و متفكر بود و پيوسته خود را به حسب و نسب عالي قريش و خاندان نبوت و ولايت منسوب مي‌كرد، بدون آنكه تكبر ورزد.
تواضع است دليل رسيدن به كمال
كه چون سوار به مقصد رسد پياده شود[12]

پی نوشت:

[1]. محمد بن محمد مفيد، اختصاص، قم، جامعة المدرسين، 1374، ص 188.
[2]. مهدي حائري مازندراني، كوكب الدري، قم، مكتبة الحيدريه، 1374، ج 1، ص 196.
[3]. علامه مجلسي، بحارالانوار، تهران، دارالکتب الاسلاميه، ج 43، ص 134.
[4]. غررالحكم و دررالكلم، ص 41.
[5]. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، قم، نشر مؤسسه آل البيت، 1409هـ . ق، ج 8، ص 249 و ج 3، ص 40.
[6]. بحارالانوار، ج 43، ص 95.
[7]. علي بن عيسي اربلي، كشف الغمة في معرفة الائمة، تهران، اسلاميه، 1381، ج 2، ص 62.
[8]. نك: كتاب زنان، صص 163 و 164.
[9]. محمد دشتي، نهج‌الحياة، قم، مؤسسه تحقيقاتي اميرالمؤمنين(ع)، 1375، ص 168.
[10]. ميرزاحسين نوري، مستدرك الوسائل، مؤسسه آل‌البيت، ج 13، ص 48.
[11]. لطف‌الله صافي‌گلپايگاني، پرتويي از عظمت امام حسين(ع)، قم، نشر حضرت معصومه(س)، 1379، چ 1، ج2، ص 172.
[12]. ديوان صائب تريزي، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي، ج 1، ص 128.



:: موضوعات مرتبط: همسران نمونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1240
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : موعظه
ت : یک شنبه 19 مرداد 1393

روابط همسران در سيره و گفتار علماء

نامه محبت آميز امام راحل به همسرشان

نامه [به خانم خديجه ثقفي (خانوادگي)].
زمان: فروردين 1312 / ذي القعده 1351.
مکان: لبنان، بيروت.
موضوع: خانوادگي
مخاطب: ثقفي، خديجه
تصدقت شوم الهي قربانت بروم، در اين مدت که مبتلاي به جدايي از آن نور چشم عزيز و قوت قلبم گرديدم متذکر شما هستم و صورت زيبايت در آئينه قلبم منقوش است. عزيزم اميدوارم خداوند شما را بسلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند [حال] من با هر شدتي مي گذرد ولي بحمدالله تاکنون هر چه پيش آمد خوش بوده و الان در شهر زيباي بيروت هستم (2)حقيقتا جاي شما خالي است فقط براي تماشاي شهر و دريا خيلي منظره خوشي دارد. صد حيف که محبوب عزيزم همراه نيست که اين منظره عالي به دل بچسبد.
در هر حال امشب شب دوم است که منتظر کشتي هستيم، از قرار معلوم و معروف يک کشتي فردا حرکت مي کند ولي ماها که قدري دير رسيديم، بايد منتظر کشتي ديگر باشيم. عجالتاً تکليف معلوم نيست اميد است خداوند به عزت اجداد طاهرينم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل، از اين حيث قدري نگران هستيم ولي از حيث مزاج بحمدالله به سلامت، بلکه مزاجم بحمدالله مستقيم تر و بهتر است. خيلي سفر خوبي است جاي شما خيلي خيلي خاليست. دلم براي پسرت (3) قدري تنگ شده است. اميد است هر دو (4) به سلامت و سعادت در تحت مراقبت آن عزيز و محافظت خداي متعال باشند اگر به آقا (5) و خانم ها (6) کاغذي نوشتيد سلام مرا برسانيد. من از قبل همه نايب الزياره هستم. به خانم شمس آفاق (7) سلام برسانيد و به توسط ايشان به آقاي دکتر (8) سلام برسانيد، به خاور سلطان و ربابه سلطان سلام برسانيد. صفحه مقابل را به آقاي شيخ عبدالحسين بگوييد برسانند.
ايام عمر و عزت مستدام، تصدقت، قربانت روح الله، عکس جوف در حال دلتنگي از حرکت نکردن (9).(صحيفه امام، ج 1، ص: 3)

پي نوشت ها :

(1) - ملقب به قدس ايران، همسر امام خميني...
(2) - براي عزيمت با کشتي به عربستان براي انجام اعمال حج...
(3) - آقاي سيد مصطفي خميني که در آن زمان سه ساله بوده است...
(4)- اشاره به آقا مصطفي و فرزند ديگرشان که در آن زمان هنوز به دنيا نيامده بود و چند روز پس از نگارش اين نامه در زماني که امام در سفر حج بودند، متولد گرديد و او را «علي» نام گزاردند. وي در کودکي بر اثر بيماري درگذشت...
(5) - آقاي ميرزا محمد ثقفي، پدر همسر امام خميني...
(6) - مادر و مادربزرگ همسر امام خميني که در آن زمان در قيد حيات بوده اند.
(7) - شمس آفاق ثقفي، خواهر همسر امام خميني...
(8) - آقاي دکتر علوي...
(9) - اشاره به نبودن کشتي جهت عزيمت به جده.

آيت الله محمد محمدي اشتهاردي (ره)

- اگر خودآرايي زن براي شوهر بود و او خود را براي شوهر پاکيزه و آرايش کند، هم غريزه خودآرايي خود را ارضاء کرده و هم شوهر را از هوس به زنان بيگانه حفظ کرده است و شوهر نيز اگر در محبت به زن و توجه به او کوتاهي کند، نکوهش شده بايد بي اعتنا به زن نباشد و با مراقبت هاي لازم او را از فکر انحراف جنسي حفظ کند.
محمد محمدي اشتهاردي، پوشش زن در اسلام، ص 31

مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)

- در جوامع متدين و مذهبي، مشاهده مي کنيم که دو نفر آدم مدت طولاني با هم زندگي مي کنند و اصلا از هم سير نمي شوند، بلکه دلبستگي شان به هم بيشتر مي شود، انس و محبت و وفايشان به همديگر بيشتر مي شود، اين همان خاصيت تدين و دينداري است.
(مطلع عشق، ص 31)
- اين غربي ها که اينقدر سر مسئله زن، بازي در مي آورند همين جا گرفتارند مي گويند ما احترام زن را نگه مي داريم، بله احترام زن را در مجالس رسمي، در فروشگاهها و خيابانها نگه مي دارند آن هم به معناي تلذذ از او اما آيا در خانواده هم، شوهر با زنش همين طور است؟ چقدر زن آزادي، چقدر کتک زدن زنها به دست مردان؟ چقدر فاجعه آفريني در داخل خانه؟
(همان، صفحه 54)
- زن و شوهر هر چه بيشتر به هم محبت کنند، زيادي نيست آنجايي که محبت هر چه زياد شود، ايرادي ندارد، محبت زن و شوهر است. هرچه به هم محبت کنيد خوب است. و خود اعتماد، هم محبت مي آورد. اين محبت زن و شوهر جزو محبتهاي خدايي است، هرچه بيشتر شود بهتر است.
(همان، ص 68)
- آيات قرآن که راجع به حجاب حرف مي زند، راجع به حدود زن و مرد با يکديگر دستور دارد اين به خاطر خود مردم است، بخاطر همين خانواده هاست. همين دخترهاي جوان که مي خواهند شوهرشان را از دست ندهند، اين پسرهاي جوان که زن محبوبشان را مي خواهند از دست ندهند، اين بدون حجاب نمي شود. آيات قرآن اين طور حکمت آميز و عميق است. اين محرم و نامحرم ها، اين حجاب و حفظ زن، اين «قل للمؤمنين يغضوا...» چشمهايتان را به هر منظره اي باز نکنيد، به هر چيزي نگاه نکنيد تا به هر طرفي کشانده نشويد. آن مردي که هر طور دلش بخواهد به هر طرف متمايل باشد، به طرف زنها عناني ندارد و آن زني که با حيا و عفاف و حجاب انساني آراسته نيست حفاظي ندارد، چنين مرد و زني براي همسران خود اهميت قائل نيستند.
(همان، ص 101 - 102)
- من هميشه به مردهاي جوان توصيه مي کنم، که شما در معاشرت با نامحرم و حتي محارم کاري نکنيد و حرفي نزنيد که زنان خود را وادار به حسادت کنيد. به دختران جوان هم سفارش مي کنم که در برخوردشان با مردهاي بيگانه، کاري نکنند و حرفي نزنند که حس حسادت و غيرت شوهرانشان را تحريک نمايند.
(همان، ص 107)
- اين که اسلام آن قدر گفته است که چشمتان را ببنديد به نامحرم نگاه نکنيد. به زن يک جور، به مرد جور ديگر گفته است. براي اين است که وقتي چشم به يک طرفي رفت، آن وقت بخشي از سهم آن کسي که همسر شماست، آن طرف خواهد رفت. حالا شما چه مرد باشيد و چه زن باشيد فرقي نمي کند. وقتي اينجا کم گذاشتي، محبت ضعيف خواهد شد. محبت که ضعيف شد، مبناي خانوادگي متزلزل مي شود. آن وقت آنچه براي تو لازم است از دستت مي رود و آنچه که برايت مضر است به خيال خودت به دست آوردي.
(همان، ص 110)

علامه شهيد مطهري (ره)

- اسلام التذاذ و کام جويي زن و شوهر از يکديگر را نه تنها تقبيح نکرده است، ثوابهايي هم براي آن قائل شده است. شايد براي يک نفر فرنگي شگفت انگيز باشد اگر بشنود اسلام مزاح و ملاعبه زن و شوهر، آرايش کردن زن براي شوهر، پاکيزگي شوهر براي زن، مستحب مي داند... در قديم که به پيروي از کليسا همه گونه التذاذات شهواني را تقبيح مي کردند اين حرفها را تخطئه کرده، حتي مسخره مي دانستند.
اسلام التذاذات جنسي در غير محدوده ازدواج قانوني را به شدت منع فرموده است، ولي ذلت جنسي در حدود قانون را تحسين کرده است تا جايي که فرمود: دوست داشتن زن از صفات پيغمبران است.
اسلام که دين فطرت است طبق سرشت زن مقرر داشته که از زينتها، لباس و جواهرات استفاده کند پوشيدن لباس حرير طبيعي و استفاده از طلا را که بر مردان حرام است براي زنان مجاز دانسته و نظافت و آرايش کردن براي همسر را از وظايف و حقوق همسري قرار داده و ترک آن را در صورتي که شوهر خواستار آن باشد، يکي از عوامل نشوز تلقي کرده است.



:: موضوعات مرتبط: همسران نمونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1204
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : موعظه
ت : یک شنبه 19 مرداد 1393


 

آشنایی با برخی مهارت های همسر داری

 

۱- شاد باشیم؛ شاد بودن همیشه ارزشمند است، پس سعی کنیم خود را خوشحال و سرحال نشان دهیم تا خستگی را از تن شریک زندگی خود دور کنیم.

۲- صبور باشیم؛ اگر رفتار همسرمان را خوشایند نمی‌دانیم بهتر است با حوصله و تأمل و در شرایط مناسب او را از چگونگی رفتارش آگاه کنیم.

۳- منطقی رفتار کنیم؛ مسایل را منطقی و درست بررسی کنیم و به جای منافع شخصی، مصالح زندگی مشترک را در نظر بگیریم و بی‌طرفانه قضاوت کنیم.

۴- کم توقع باشیم؛ از همسرمان آن‌قدر انتظار داشته باشیم که بتواند به انتظارات پاسخ دهد.

۵- مثبت‌نگر باشیم؛ با بیاد آوردن لحظات شیرین زندگی بدبینی را از خود دور کنیم، به رفتارهای خوب همسرمان بیشتر بیندیشیم و جنبه‌های خوب زندگی را فراموش نکنیم.

۶- خوش‌بین باشیم؛ داشتن نگاه خوش‌بینانه به زندگی و اطرافیان باعث ایجاد آرامش و بذل محبت و عاطفه می‌شود.

۷- یک‌دل باشیم؛ درک متقابل موجب ایجاد تفاهم می‌شود و یکدلی به وجود می‌آورد.

۸- شنونده ی خوبی باشیم؛ هنگامی که همسرمان با ما صحبت می‌کند حتی‌الامکان به چشمان او نگاه کنیم و یا با اشاره و سرتکان دادن نشان دهیم که به حرف‌های او توجه داریم.

۹- مشوق همسر خود باشیم؛ برای رفتارها و صحبت‌های همسرمان ارزش قائل شویم و با یادآوری موقعیت‌های موفق گذشته ، او را تشویق کنیم تا آینده ی بهتری داشته باشد.

۱۰- به پیشرفت یکدیگر اهمیت دهیم؛ آنقدر صمیمی باشیم که پیشرفت و ترقی همسرمان یکی از آرزوهای ما باشد، در حقیقت اولین کسی که از این پیشرفت سود می‌برد ما هستیم.

۱۱- خوش قول باشیم؛ برای حرف‌ها و قول‌های خود ارزش قائل شویم و خود را در مقابل آنها مسوول بدانیم خوش‌قولی نشانه ی احترام به خود و همسر است.

۱۲- به شخصیت همسرمان احترام بگذاریم و حرمت یکدیگر را نزد خانواده و دوستان و … حفظ کنیم.

۱۳- ارتباط کلامی و عاطفی خود را حفظ کنیم؛ سعی کنیم با همسر خود درباره ی مسائل مختلف گفتگو کنیم. صحبت کردن بهترین راه آگاهی از افکار و احساسات همسر می‌باشد.

۱۴- با یکدیگر مهربان باشیم؛ همسرمان را جزئی از وجود خود بدانیم، محسناتش را بازگو کنیم، برایش خوبی بخواهیم و در راه کمک به همسرمان تمام تلاش خود را به کار ببریم. با مهربانی می‌توانیم مالک قلب‌های یکدیگر باشیم و رابطه ی گرم و صمیمی بر قرار کنیم.

۱۵- محبت‌پذیر و قهر گریز باشیم؛ منش توأم با مهربانی و دوری از قهر و کینه صفت همسران فداکاراست. تلاش کنیم که آیینه ی زندگیمان شفاف و بدون غبار کدروت باشد.

۱۶- راستگو باشیم؛ صداقت و راستی از بهترین سرمایه‌های زندگی مشترک است. هرگز نباید به دروغ و نیرنگ متوسل شویم حتی اگر حقیقت به نفع ما نباشد. فراموش نکنیم که دروغ پایه‌های زندگی را سست می‌کند.

۱۷- محیط خانواده را با صفا کنیم؛ فضای عاطفی خانواده باید چنان مطلوب و دوست داشتنی باشد که همسرمان در آن احساس رضایت خاطر کند و از امنیت روانی برخوردار باشد.

۱۸- به ارزش‌های دینی، اخلاقی و خانوادگی پایبند باشیم؛ ارزش‌ها از ارکان و ستون‌های اصلی خانواده محسوب می‌شوند و مقید بودن به ارزش‌ها موجب دوام و استحکام خانواده می‌شود و اصالت آن را حفظ می‌کند.

۱۹- به نیازهای همسر توجه کنیم؛ رفتار دلنشین و توأم با متانت موجب می‌شود خواسته‌های خود را به راحتی بیان کند.

۲۰- بهداشت روانی همسر را تأمین کنیم؛ در سایه ی سلامت جسمی و روانی می‌توانیم به هدف‌های خود برسیم، بنابراین باید به رفتار او توجه نماییم و از افسردگی و خمودیش جلوگیری کنیم.

۲۱- با یکدیگر مشورت کنیم؛ هر یک از همسران باید حق داشته باشند نظر و پیشنهاد خود را بیان کنند. با مشورت کردن، راه رسیدن به زندگی سالم کوتاه تر می‌شود.

۲۲- قدرشناس باشیم؛ از همسرمان به خاطر انجام وظایف، مسوولیت‌ها و همکاری‌هایش قدردانی کنیم برای ابراز سپاسگزاری و تشکر به کلمه‌های خاصی نیازمند نیستیم!

۲۳- احساس مسوولیت داشته باشیم؛ هر یک از همسران باید خود را در مقابل کاری که برعهده گرفته‌اند متعهد بدانند و از انجام دادن آن شانه خالی نکنند.

۲۴- برنامه‌ریزی کنیم؛ در حقیقت برنامه‌ریزی به زندگی خانوادگی نظم و سامان می‌بخشد.

۲۵- الگوی خوبی باشیم؛ طوری رفتار کنیم که الگوی رفتاری مناسبی برای همسر و فرزندان خود باشیم.

۲۶- خود را به جای همسرمان بگذاریم؛ دنیا را از دریچه ی نگاه او ببینیم و از خود بپرسیم : «اگر من جای او بودم چه می‌کردم؟»

۲۷- به خواسته‌ها و افکار یکدیگر احترام بگذاریم؛ فراموش نکنیم که ازدواج پیمان همکاری و تشریک مساعی است.

۲۸- میانه رو و متعادل باشیم؛ حضرت علی (ع) فرموده‌اند «خیرالامور اوسط‌ها»، پس اگر در تمام امور زندگی (خوردن، خوابیدن، مسافرت و حتی محبت کردن و…) اعتدال را رعایت کنیم کمتر دچار مشکل می‌شویم.

۲۹- با جملات زیبا از همسر خود دلجویی کنیم؛ یک جمله ی شورانگیز می‌تواند طوفانی از خشم وغضب و نفرت را خاموش کند و بنای زندگی را از خطرات گوناگون دور سازد.

۳۰- روابط زناشویی را بسیار مهم بدانیم؛ عدم توجه به این روابط موجب ایجاد مشکلات مختلف خانوادگی، روحی و روانی برای هر یک از طرفین می‌شود و زندگی را با خطرهای جدی روبرو می‌کند.

۳۱- به همسر خود بگوییم که من به خاطر عشق به تو همه ی سختی‌های زندگی‌مان را می‌پذیرم چنین جملاتی باعث دلگرمی او می‌شود.

۳۲- همسر خود را راضی کنیم؛ باید طوری رضایت همسرمان را جلب نماییم که مطمئن باشیم هیچ وقت ما را ترک نمی‌کند و یا در هیچ مشکلی ما را تنها نمی‌گذارد.

۳۳- با متانت و صداقت قبول کنیم که در بعضی از کارها همسرمان شایسته‌تر است.

۳۴- برای سخن و پیشنهاد همسرمان احترام قائل شویم و خود را عقل کل ندانیم. باور داشته باشیم که همیشه همه چیز را همگان دانند.

۳۵- سختی‌ها و مشکلات محیط کار را در حد ضرورت با همسرمان در میان بگذاریم؛ هم فکری بار مشکلات را سبک‌تر می‌نماید.

۳۶- فرمان ندهیم؛ نباید خانه را به پادگان تبدیل کنیم، متوجه باشیم که خانه کانون عشق و محبت است نه محل یکه تازی و خشونت.

۳۷- تعصبات غلط و افکار مزاحم را از خود دور کنیم؛ افکار مزاحم مانند خوره، سلامت روانی انسان را از میان می‌برند. بهتر است به جای اعمال تعصبات دست و پاگیر انرژی خود را صرف توجه به همسر و خانواده نماییم.

۳۸- از ازدواج خود اظهار پشیمانی نکنیم؛ زندگی و روابط خود را با دیگران مقایسه نکنیم و از یاد نبریم که زندگی هر کسی مطابق سلیقه و عقل و درایت او اداره می‌شود.

۳۹- روی نقاط ضعف همسر خود انگشت نگذاریم؛ هر فردی ممکن است در موارد مختلف دچار ضعف باشد آشکار کردن و بزرگ جلوه‌دادن این نقاط ضعف موجب ایجاد کدورت می‌شود. هرگز نباید از نقطه ضعف‌ها به عنوان اسلحه‌ای برای سکوت یا شکست دادن همسر استفاده کنیم.

۴۰- مقابله به مثل نکنیم؛ از رفتارهای تلافی جویانه بپرهیزیم و سعی کنیم به جای مقابله به مثل، رفتار مناسب را به او یادآوری نماییم.



:: موضوعات مرتبط: همسران نمونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1432
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : موعظه
ت : یک شنبه 19 مرداد 1393
 
   نیکو ترین همسر از نگاه قرآن کریم
 
قرآن از همسر خوب و نيكو به خير تعبير كرده است.خير به معناي چيزي است كه گرايش و رغبت همگاني بدان وجود دارد، به اين معنا كه همسر خوب كسي است كه از نظر همگان مورد تاييد و توجه است و هر كسي آرزو دارد داراي چنين همسري باشدزيرا ملاك هاي انساني را چنان فراهم آورده كه هر كسي به طور طبيعي آن را مي ستايد و مي پسندد.از نظر زيبايي، انساني طبيعي و در حد اعتدال كامل است و نقص وعيبي در ظاهر وي نيست.از نظر بينشي و نگرشي و اخلاق فردي و رفتار اجتماعي نيز در مسير تكاملي انسان قرار دارد و اصول و مباني فطري را در خود بروز و ظهور داده است.
نمونه هاي عيني آن را قرآن در آسيه (سلام الله عليها ) و مريم دختر عمران(سلام الله عليها ) در ميان زنان و حضرت ابراهيم(عليه السلام ) و ديگر پيامبران(عليهم السلام ) در ميان مردان مطرح مي كند.در اين ميان پيامبر اكرم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) ) الگوي برتر در ميان مردان است و در حوزه همسري بهترين و كامل ترين ايشان به شمار مي آيد.در آيات و سوره هاي چندي به الگوي ديگري به عنوان خانواده برتر و نمونه اشاره شده است كه از هر نظر در كمال بينشي و نگرشي و رفتاري هستند.
اين خانواده كه در سوره هل اتي (الانسان) به عنوان خانواده كامل و راستين ومحبوب خدا مطرح شده است،همان خانواده علوي است كه تركيبي از انسان هاي معصوم و كامل است كه در آيه تطهير به كمال و محبوبيت ايشان اشاره شده است.خانواده علوي از هر لحاظ الگوي كامل در حوزه انتخاب همسر و زندگي و پدر ومادري و فرزندي است.فرزندان همه به گونه اي تربيت شده اند كه بهتر از ايشان نمي توان يافت.از اين رو افزون بر آن چه در اين نوشتار بدان پرداخته مي شود شايسته بلكه بايسته است تا با گردآوري و مطالعه زندگي و سيره ايشان در منابع و كتابهاي ديگر همه ابعاد زندگي خانواده نمونه به دست آيد و براساس اين الگوهاي رفتاري عمل شود.
زن و مرد، مكمل يكديگر
قرآن زندگي خانوادگي را بهترين و كامل ترين نوع زندگي برمي شمارد و آن را براساس فطرت و غريزه طبيعي انسان مي داند و هرگونه زندگي در بيرون از چارچوب زندگي خانوادگي را زندگي ناقص و معيوب قلمداد مي كند،زيرا در تحليل قرآني از همان آغاز آفرينش مرد، جفت و زوجي براي همسري وي از نفس و جانش آفريده شده كه افزون بر نيازهاي روحي و رواني و جنسي، زمينه تكامل و كمال يك ديگر را فراهم مي آورند. 
زن و مرد در تحليل قرآني موجود مستقل هستند و از روح و روان جداگانه برخوردار مي باشند،از اين رو هر كسي مي بايست پاسخ گوي رفتار و كردار و افكار خويش باشد و هركسي بار خويش بر دوش مي كشد و در قيامت زن و مرد هر يك جداگانه داراي اراده و خواسته هاي مستقل خواهند بود و مجازات و پاداش مستقلي مي گيرند اما با اين وجود در زندگي دنيوي به گونه اي آفريده شده اند كه بايد مكمل يك ديگر باشند.
به سخن ديگر زن و مرد در زندگي خلقي و دنيوي خويش موجوداتي وابسته به يك ديگر هستند و مرد به عنوان قوام و ستون زن و همسر خويش شناخته مي شود كه بدان تكيه كرده به كمال خويش مي رسد. از اين رو در تحليل قرآن از زن در دنيا به عنوان جفت و همسر مرد ياد مي شود كه بايد با تكيه بر مرد و قواميت او به كمال خويش دست يابد. اين گونه است كه زن و مرد به عنوان همسران مي بايست در كنار هم باشند تا به كمال لايق و شايسته خويش برسند وگرنه دچار نقص و كمبود و عيب خواهند بود.
همسر خوب، خير برتر
بر اين اساس قرآن همسر خوب و نيكو و زندگي خانوادگي را خير مي شمارد. (نساء آيه ۱۹)و در آيه ۲۲۱ سوره بقره همسران مؤمن را به عنوان خير برتر از هر همسر ديگر مي شمارد؛ زيرا زن مؤمن به جهت ايمان و رفتارهاي برخاسته از آن مي تواند مرد را به كمال خويش برساند ولي زن مشرك به جهت شرك و باورهاي نادرست كه در كردارها و رفتارهاي او نيز نمود خواهد يافت دست كم سد راه تكامل همسر خويش خواهد بود اگر گفته نشود كه عامل گمراهي و يا تغيير رفتاري همسر مؤمن خود نيز خواهد شد.
در حقيقت همسر مؤمن، خير است و موجبات تكامل و آرامش و آسايش شخص را فراهم مي كند.
بنابراين انسان اگر بخواهد به كمال برسد و از مواهب دنيا براي دست يابي به تكامل و كمال و حتي آسايش و آرامش دنيوي بهره برد مي بايست همسري را انتخاب كند كه زمينه رشد و تكامل و آسايش او را فراهم آورد و آرامش را در خانه اش جاي دهد. چنين همسري را مي توان در ميان زنان و مردان مؤمن يافت. 
در آيات قرآني به مسئله انتخاب زن مؤمن اشاره مي شود؛ زيرا به طور طبيعي در ميان عربها و حتي بسياري از اقوام جهان، انتخاب همسر از سوي مردان بوده و هست و زنان بيش تر پس از خواستگاري به پذيرش آن روي مي آورند. از اين رو هرگونه پذيرش، مربوط به زنان و دختران است ولي خواستگاري و انتخاب نخست، به عهده پسران و مردان مي باشد؛ بر اين اساس در آيات قرآن به مسئله انتخاب زن خوب و مؤمن اشاره شده است ولي مي توان از اين به دست آورد كه انتخاب در هر حال دو سويه است و زنان و مردان مؤمن مي بايست همسري مؤمن برگزيند.
زيبائي همسر، شرط مهم اما نه ضروري
قرآن به اين مسئله طبيعي نيز اشاره مي كند كه انسان ها موجوداتي هستند كه زيبايي را مي پسندند و بدان گرايش دارند. زيبايي خواهي و زيبارويي جويي از امور طبيعي و غريزي بشر است. قرآن با شناخت مساله علاقه ها و گرايش هاي بشر به اين نكته اشاره مي كند كه زيبايي هر چند ملاك و معياري مهم در انتخاب همسر است ولي نبايد زندگي خود را تحت الشعاع آن قرار داد. البته به نظر مي رسد كه اصل زيبايي در آيات انكار نشده و از مردان و زنان خواسته شده كه همسري انتخاب كنند كه از نظر ايشان زيبا باشد. در حقيقت اصل زيبايي هرگز مورد انكار قرآن و آيات آن قرار نگرفته و نوعي خلط و اشتباه در اين جا پيش آمده است؛ زيرا آن چه از آيات فهميده مي شود اين است كه انسان هر گاه ميان زيبارو و زيبارويان شگفت انگيز قرار گرفت مي بايست در اين جا ملاك و معيار را ايمان قرار دهد. اصل آن است كه شخص همسري زيبارو از نظر خويش برگزيند ولي هرگاه همسري را يافت كه زيبايي شگفت انگيزي دارد ولي كافر و مشرك و يا انساني غيرمتعادل اخلاقي و فكري است بايد زيبارو را برگزيند و زيبارويان شگفت انگيز را به كناري نهد. (بقره آيه ۲۲۱)
پس مي توان گفت كه در تحليل قرآن هرگز از شخص خواسته نشده كه همسري زشت از نظر خود را به همسري برگزيند هر چند كه مؤمن باشد؛ بلكه از وي خواسته شده كه هرگاه ميان دو شخص زيباي مومن و زيباروي شگفت انگيز غيرمومن قرار گرفت، زيباروي مومن را برگزيند. به سخن ديگر از آن جايي كه مردان و زنان زيباروي شگفت انگيز به ويژه زنان شگفت انگيز، دل و ايمان مردان را مي ربايند و ممكن است شخص، كنترل و مهار خويش را از دست دهد، لذا از مردان خواسته شده كه خود را كنترل كنند و چشم از اين زيبارويان شگفت انگيز فرو بندند و به همان زنان مومن زيباروي بسنده نمايند. 
به هر حال انسان به طور طبيعي گرايش به زيبايي دارد و هر كسي براي ازدواج بايد همسري برگزيند كه از نظر وي زيبا باشد هر چند كه از نظر خيلي ها زيبا جلوه نكند با اينكه در تعريف علمي زيبايي به مساله سازواري و همانندي ميان اجزا اشاره مي شود ولي هر كسي دقيقاً همان چيز را زيبا نمي داند كه ديگري مي داند. به سخن ديگر زيبايي امري نسبي است و انسان مي بايست دست كم زيبايي را ازنظر خود حل كند و شخصي را انتخاب كند كه اين معيار را داشته باشد. حال اگر زيبارويان شگفت انگيزي را نيز با ديگر معيارها چون ايمان يافت چه بهتر كه با آنان ازدواج كند.
معيارهاي يك همسر نيكو و شايسته از نظر قرآن
قرآن براي همسري كه بتوان وي را خير و نيكو دانست معيارهايي را بيان مي كند. يكي از مهم ترين اين معيارها غير از حسن و زيبارويي (بقره آيه ۲۲۱ و احزاب آيه ۵۲) ايمان به خدا (بقره آيه ۲۲۱ و تحريم آيه ۵) است؛ زيرا انسان بي ايمان، باوري به رفتارهاي اخلاقي و دور از شئونات زناشويي نخواهد داشت و چون به قيامت و حساب و كتاب عقيده ندارد ممكن است به شوهر خيانت كند و با ديگري جمع شود. و لذا هم در زندگي خصوصي و هم در زندگي اجتماعي و تربيت فرزندان بر پايه اصول ايماني خيانت مي كند و زندگي خانوادگي را به تباهي مي كشاند. معيار ديگري كه قرآن در همسران به عنوان خير مطرح مي كند اطاعت از فرمان هاي خداوند است . (تحريم آيه ۵) 
همسري كه مطيع فرمان هاي الهي است در حقيقت كاري برخلاف اصول اخلاقي و هنجاري انجام نمي دهد و در مسير تكاملي حركت مي كند. تسليم در برابر خدا و نيز شوهر (تحريم آيه ۵) از ملاك هاي همسر نيكو و خير است. 
زني كه در برابر شوهر تسليم است مي تواند زندگي خوبي را فراهم آورد؛ زيرا در هر مجموعه اي يكي مي بايست رهبر و ديگري فرمانبر باشد وگرنه همواره تضاد رفتاري پيش خواهد آمد و هر كسي راهي را مي رود كه مخالف ديگري است و در نتيجه آرامش از خانه و زندگي سلب مي شود. دوشيزه بودن از ملاك هاي همسر برتر و نيكو است. (تحريم آيه ۵) از اين رو در بهشت به مردان بشارت داده مي شود كه با زنان و حوريان سيه چشمي ازدواج مي كنند كه هرگز از سوي جن و انسي مورد تصرف قرار نگرفته اند و همواره دوشيزه هستند. 
دوشيزه بودن دختر موجب مي شود تا شخص ارتباط سالمي با همسر برقرار كند و تنها محبت و عشق او در دلش جاي گيرد. ارتباط با ديگري موجب مي شود كه سلامت زندگي به خطر بيافتد. اصولا مردان به دوشيزگان متمايل هستند و مايلند همه وجود زن در اختيار آنان باشد. البته همانند مساله زيبارويان و زيبارويان شگفت انگيز در اين جا اگر مردي با دو مورد مواجه شود كه يكي دوشيزه هرزه گو و ديگري بيوه زن رازنگه دار باشد بايد بيوه را مقدم دارد (تحريم آيه ۳ و ۵) از اين جا دانسته مي شود كه زن خير و نيكو زني است كه رازدار مي باشد. 
از اين رو برتري ازدواج با زنان بيوه بر ازدواج با زنان فاش كننده رازهاي همسران، در آيات قرآن بيان شده است.(همان) 
توبه از گناهان (تحريم آيه ۵)، دعوت به بهشت و دور شدن از دوزخ (بقره آيه ۲۲۱)، دعوت به آمرزش خواهي و استغفار (همان)، روزه داري (تحريم آيه ۵)، عبادت خدا (همان)و هجرت همراه همسر براي حفظ ايمان (تحريم آيه ۵) از ديگر ملاك هاي همسر خير و برتر در آيات قرآني است.

 



:: موضوعات مرتبط: همسران نمونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1156
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : موعظه
ت : یک شنبه 19 مرداد 1393
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentAvator->
<-CommentAuthor-> در تاریخ : <-CommentDate-> - - گفته است :
<-CommentContent->

<-CommentPage->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');